Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Pekel perikelen, waar moet je opletten?

wo dec 01, 2010 01:05

Op idioten met winterbanden die menen dat ze onkwetsbaar zijn.... :twisted:
net nog bij mijn vriendin in de straat* in een vooroorlogse buurt: een meneer** die meent tegen de richting in te mogen rijden en wel met een gang van 40km/h

* door te rijden breedte: 1 auto met 30cm speling beide kanten, kinderrijke buurt.
** ^%$)@_$*&#@! en dat soort verdere uitlatingen.

als er iemand van de andere kant de straat in was gekomen hadden zijn winterbanden weinig te vertellen op platgereden sneeuw op klinkers...

net de 155 maar even gewassen, mijn voornemen is om dit toch 1x per week te doen met dit weer.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

wo dec 01, 2010 09:20

Zondagmiddag nog even de Bertone uitgelaten voor het echt overal vol ligt met pekel. Maar te laat dus, overal lag hier al wel wat in Rotterdam e.o., maar meest nog niet heel veel gelukkig.
En dan kom je net een paar meter voor de laatste rotonde richting stalling zo'n "lummel" tegen, hele voor- en zijkant onder een natte zoute drab :x
Dus dan maar weer doorrijden richting wasboxen en het ergste er even af spuiten. Op zo'n moment ben je toch even niet zo blij met die hard werkende strooiwagens.
Dat bedoel ik dus :lol:

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Pekel perikelen, waar moet je opletten?

wo dec 01, 2010 09:50

Volgens mijn bescheiden mening zou je met je wagen wassen de "schade" juist kunnen vergroten.

Het is namelijk zo dat strooizout in droge toestand geen corrosieve uitwerking heeft.
Pas als strooizout in contact komt met water, dan ontbindt het zich in Natrium of Kalium en Chloride.
Chloride is uitermate agressief en veroorzaakt corrosie.

Met andere woorden, ik zou:
- Als het (zout) droog is, het droog laten en zeker niet met een emmertje water de buitenste laag wegwassen. Juist dan creëer je Chloride in de holle ruimtes en vererger je de situatie sterk en onnodig.

- Als het (zout) nat is, met veel lauw water de Chloride wegspoelen.
Beter is het dan om naar een wasstraat te gaan en met veel lauw water ook de onderkant (en hopelijk ook de holle ruimtes) goed doorspoelen. Maar dan moet het ook geen wasstraat zijn waarbij het water gerecycled wordt! Om het maar even complexer te maken.

Al met al stof tot nadenken.

Ik lees graag jullie reacties.

Patrick
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo dec 01, 2010 10:39

Maar dan moet het ook geen wasstraat zijn waarbij het water gerecycled wordt! Om het maar even complexer te maken.

Al met al stof tot nadenken.

Ik lees graag jullie reacties.
Dat gaat hem niet worden Roy, volgens mijn informatie is elke wasstraat verplicht water te recyclen.
Overigens, we hebben een ervaringsdeskundige in ons midden.
Heer Diele, kom d'r maar in. :wink:

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....

.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

wo dec 01, 2010 11:22

hoe zit dat dan met gede-ioniseerd water? zal wel geen zooi in zitten lijkt me :?
en dat recycleren, daar zal ook wel zooi uit het water gehaald worden lijkt me..
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

wo dec 01, 2010 11:30

hoe zit dat dan met gede-ioniseerd water? zal wel geen zooi in zitten lijkt me :?
en dat recycleren, daar zal ook wel zooi uit het water gehaald worden lijkt me..
Het lijkt mij heel sterk dat ze daar ook Chloride uit kunnen filteren.
Met andere woorden, stel dat je je nette klassieker na de winterstof naar de wasstraat brengt om het stof eraf te spoelen (doe je natuurlijk nooit). Daarvoor is er net een hele rij wagens geweest waarvan de pekel is afgespoeld, dan geef je 'm een Chloride behandeling....

Ik zie trouwens net ergens op het www staan dat er met bepaalde vlokmiddelen op basis van een Chloride-verbinding vuil wordt gebonden.
Klik hier

Op het SAAB forum wordt gesproken over spoelen met koud water en zeker niet met warm water!

Zoals een aantal forummers wel weten ben ik nogal aktief met het schoonmaken, schoonhouden en onderhouden van de Saabjes die ik bezit of in mijn bezit heb gehad.
Nu staat de pekelperiode voor de deur en daarbij wil ik toch wel een belangrijke tip geven.
Pekel is schadelijk voor o.a.sensoren, leidingen, lichtmetalen velgen en rubberen strips, maar uiteraard ook voor beschadigingen in wielkasten, lakbeschadigingen als steenslag en bij de classic 900-90-99 de asdoorgangen.
Wat waarschijnlijk vele van ons niet weten/wisten is dat je pekel af moet spoelen met een ruime hoeveelheid KOUD water en NOOIT met WARM water. Warm water veroorzaakt een reactie waardoor de pekel nog aggresiever word.
Succes deze winter!

Bron SAAB forum: http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=89615

Joel
Full Member
Full Member

wo dec 01, 2010 12:03

Op mijn dagelijkse route wordt nog niet overal gestrooid...

Afbeelding
GT 1600 Junior

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

wo dec 01, 2010 14:57

Fraai plaatje Joel 8)
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

midas
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 01, 2010 15:02

Volgens mij is er ook niet zoveel aan de hand zolang het zo koud is. Pas als er weer wat dooi kom en we weer door de drek heen rijden ga ik mijn auto's even afspuiten. Hefet ook geen zin he met 5 graden vorst stalactieten kweken onder je auto.
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

wo dec 01, 2010 16:55

hoe zit dat dan met gede-ioniseerd water?
Chloride is gewoon een ion, dus dat wordt ook uit dat water verwijderd, maar zelden met een hoofdletter gespeld. ;)

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

wo dec 01, 2010 18:13

hoe zit dat dan met gede-ioniseerd water?
Chloride is gewoon een ion, dus dat wordt ook uit dat water verwijderd, maar zelden met een hoofdletter gespeld. ;)
Wil ook even daarbij opmerken dat de aanwezigheid van ionen in het water op je koets het roestproces versnelt door de geleidbaarheid van het water te verhogen. Het maakt in die zin niet zo gek veel uit wat voor zouten je oplost in het water.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo dec 01, 2010 19:00

Op idioten met winterbanden die menen dat ze onkwetsbaar zijn.... :twisted:
net nog bij mijn vriendin in de straat* in een vooroorlogse buurt: een meneer** die meent tegen de richting in te mogen rijden en wel met een gang van 40km/h

* door te rijden breedte: 1 auto met 30cm speling beide kanten, kinderrijke buurt.
** ^%$)@_$*&#@! en dat soort verdere uitlatingen.

als er iemand van de andere kant de straat in was gekomen hadden zijn winterbanden weinig te vertellen op platgereden sneeuw op klinkers...

net de 155 maar even gewassen, mijn voornemen is om dit toch 1x per week te doen met dit weer.
Aso's en idioten heb je ook op zomerbanden voor zover ik weet. We kunnen het over idioten hebben die menen dat ze onkwetsbaar zijn omdat ze op winterbanden rijden en over idioten die menen dat ze onkwetsbaar zijn en daarom niet op winterbanden rijden :wink:
(eigenlijk meer een reactie op giuliettaevo dan op Hans)
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 01, 2010 19:26

Moet ik hier nou weer op gaan reageren? :evil:

Je mag wel even bij me langs komen voor een kop koffie om het er over te hebben :wink: . Dat lijkt me een beter idee als hier maar weer verder te gaan. Ik krijg namelijk geen goede gevoelens bij jou :( op deze manier terwijl je het hoogstwaarschijnlijk niet zo bedoeld. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo dec 01, 2010 20:06

Moet ik hier nou weer op gaan reageren? :evil:

Je mag wel even bij me langs komen voor een kop koffie om het er over te hebben :wink: . Dat lijkt me een beter idee als hier maar weer verder te gaan. Ik krijg namelijk geen goede gevoelens bij jou :( op deze manier terwijl je het hoogstwaarschijnlijk niet zo bedoeld. :?
Volgens mij vat je het veel te zwaar op. Ik bedoel alleen te zeggen dat het soort banden er niets mee te maken heeft of iemand zich achter het stuur onverantwoord gedraagt. No offence intended.
En als ik ooit in de buurt van Cuijk ben... ik drink m'n koffie zwart :wink:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Andretti Molletti

wo dec 01, 2010 20:32

Tijd voor een forum bbq om de banden weer eens te versterken ;)

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”