Winterbanden hier ook verplichten ben ik ook voor. Iedereen die roept dat ie er geen geld voor heeft, heeft het ook niet helemaal begrepen... Het is een eenmalige extra uitgave. Vaak ook nog het voordeel dat de winterbanden wat smaller/kleiner gaan dan de zomerbanden. Ik rij bijvoorbeeld in de zomer met 17" 205/40 met de 146. De winter op 195/50/15. De winterbanden zijn goedkoper dan de zomerbanden en gaan ook nog eens beduidend langer mee! Dus het kosten verhaal klopt niet helemaal...
En dan heb je altijd nog het stukje veiligheid voor jezelf en de ander!
Toen de APK in het begin kwam, vonden ook heel veel mensen het wel belachelijk en kost geld, maar het heeft wel heel veel echte wrakken van de weg gehaald. Bij verplichting is de discussie met werkgevers en lease maatschappijen ook afgelopen. Scheelt heel wat ongevallen per jaar.
En idd, als het echt glad is, dan helpen ook winterbanden niet meer...
Greetz,
Bas
Tja, wat heet veiliger? Als je met zomerbanden rijdt, rijd je bewuster van het gevaar rond dan met winterbanden. Je gaat 'uit angst' automatisch anticiperen en véél verder vooruit kijken. Sommige mensen wat winterbanden hebben wanen zich veilig en nemen meer risico. Mijn vrouw heeft gisteren een aanrijding gehad. Een BMW schoot door en raakte 5 auto's. Ondanks al het leed moesten we wel lachen want wat bleek, diegene die de controle verloor cq te laat remde was de enige van de 5 die winterbanden had! De gedupeerde reden alle op zomerbanden/all season banden en slaagde er wel in tijdig te stoppen. Hoezo veiliger, winterbanden?
Ik rijd nog steeds rond op zomerbanden maar ga nu kijken voor een set winterwielen. Die pekel is slecht voor mijn lichtmetaal en wil geen gedonder met mijn verzekeraar. Maar veiliger voel ik me daar echt niet door. Oh, en bij hoeveel mm profiel hebben winterbanden een betere werking dan goede zomerbanden? Ik heb vernomen dat een winterband weinig/geen voordeel meer heeft bij minder dan 4mm profiel. In dat geval gaan winterbanden niet langer mee!!