Elke band word getest op remweg in sneeuw,op nat wegdek en op droog wegdek en op nog veel meer punten. Elke punt word meerdere keren gedaan om 'toevalligheden ' zoveel mogelijk proberen te vermijden. Daarbij krijgt de GoodYear een 8 voor remmen in de sneeuw en de Bridgestone een 5. Kan ik er vanuit gaan dat de Good-Year beter remt in de sneeuw dan de Bridgestone of niet ?
Zoals jij de zaken bekijkt kan elk gerespecteerde instantie in Europa wel stoppen met het testen van winterbanden.
Nee, niet per definitie. De kans lijkt me wel redelijk aanwezig dat dat zo is, maar het hoeft zeker niet onder alle omstandigheden zo te zijn.
Even een korte opsomming van omstandigheden waarvan ik denk dat ze invloed kunnen uitoefenen op de prestaties (een aantal zijn al eens genoemd)
- De bandenmaat (de soepelheid van de wang van een band heeft bijv. invloed op het weggedrag; en de hoogte van de wang heeft natuurlijk weer invloed op de soepelheid)
- De auto waar ze onder zitten (vering/dempingskarakteriestieken, gewicht, gewichtsverdeling, aandrijving, etc.)
- De mate van slijtage van de band (de test zal met nieuwe banden zijn gebeurd, maar hoe gedraagt de band zich als er noch 4 mm profiel op zit?)
- Het type sneeuw waarin is getest (nat, droog, stuifsneeuw, half bevroren sneeuw, etc)
- De buitentemperatuur (0 graden of -10 graden zou best een groot verschil kunnen maken lijkt me)
- De bandendruk (en dat kan je ook zien als: gaat elke band wel even goed om met afwijkingen t.o.v. de voorgeschreven druk, die in de praktijk nou eenmaal vaak voorkomen)
Als je dat lijstje ziet (en het zal zeker nog niet volledig zijn), dan kan je je toch voorstellen dat het allemaal niet zo zwart-wit ligt?