Maar bij winterbanden gaat het ook over de overlast die je veroorzaakt als je ze niet hebt en om de veiligheid van andere weggebruikers....
De redenering achter de wettelijke gordelverplichting is niet zozeer het risico wat je zelf loopt, maar het maatschappelijke risico van een 'unbelted' botsing. De slachtoffers zijn in dat geval namelijk een stuk duurder en moeilijker om te repareren wat stevig op de verzekeringspremies en de capaciteit van specialistische gezondheidszorg zou drukken. Dus zo geredeneerd draag je de gordel ook voor anderen.
Overlast en ergenis daar ging het me ook om, anderen respecteren zou ik zeggen dan maar even achter een auto met 30 die geen winterbanden heeft...vriendelijk blijven...moeilijk he!
Waar het om gaat is dat de claim is: wetgeving tbv veiligheid (of de snelle ecomie?). Wat is
veiliger onder dezelfde omstandigheden:
1. iedereen op de autobaan 30 met zomerbanden? (als vroeger)
2. iedereen op de autobaan met 60 met de verplichte winterbanden?
Die laatste is voor onze economie zo lekker he: doorrijden, een branche mega veel bandjes laten verkopen...oh nee sorry het ging om onze veiligheid
Met jullie stelling zou ik eigenlijk ook niet meer met mijn oude onveilige Juul zonder airbags, ABS hoofdsteunen enz enz mogen rijden.
Moet je ook roken verbieden, want daar schaad je jezelf (hoge ziektekosten) en ook anderen mee?
Mag een oudere niet meer de weg op want die veroorzaakt overlast.......