KRIS GT
Member
Member

Gordelplicht achterin een spider in België

vr mar 20, 2009 10:51

Hallo collega's alfisti uit Belgenland,

Ik wens nog eens terug te komen op een eerder gestelde vraag van enkele maanden geleden.

Mijn spider is van 1980 (coda tronca, 2e serie), dus zonder zitting achterin maar enkel met een plank voor bagage.

Ik had begrepen dat de gordelplicht achterin in België pas vanaf 1984 verplicht was, maar ik vrees toch een beetje problemen te krijgen met de flikken als ze me zien rijden met iemand op de achterBANK.
Zo'n plank is toch niet hetzelfde als een zetel. Op mijn roze formulier is het aantal zitplaatsen niet ingevuld. Dit speelt misschien in mijn voordeel ?

Kan iemand me aan wetteksten of uittreksels uit het politiereglement helpen waarin dit duidelijk omschreven staat ?

Mijn achterbank ombouwen tot zetel lijkt me niet evident omwille van mijn huidige gordels voorin die dan in de weg zitten enz.

Bedankt voor jullie respons.

Mvg
Kris
8)
ALFA SPIDER 2000 VELOCE (model 1980)
ABARTH 595C TURISMO BICOLORE (model 2016)
ALFA GT 1.8 TS (model 2007)
voorheen :
ALFA GT (model 2007)
156 SW (model 2001)
LANCIA Y MOMO DESIGN
ALFA 33 1.4 (model 1994)
ALFA GT (model 2010)

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Contacteer: Website

Re: Gordelplicht achterin een spider in België

vr mar 20, 2009 11:00

Hallo collega's alfisti uit Belgenland,

Ik wens nog eens terug te komen op een eerder gestelde vraag van enkele maanden geleden.

Mijn spider is van 1980 (coda tronca, 2e serie), dus zonder zitting achterin maar enkel met een plank voor bagage.

Ik had begrepen dat de gordelplicht achterin in België pas vanaf 1984 verplicht was, maar ik vrees toch een beetje problemen te krijgen met de flikken als ze me zien rijden met iemand op de achterBANK.
Zo'n plank is toch niet hetzelfde als een zetel. Op mijn roze formulier is het aantal zitplaatsen niet ingevuld. Dit speelt misschien in mijn voordeel ?

Kan iemand me aan wetteksten of uittreksels uit het politiereglement helpen waarin dit duidelijk omschreven staat ?

Mijn achterbank ombouwen tot zetel lijkt me niet evident omwille van mijn huidige gordels voorin die dan in de weg zitten enz.

Bedankt voor jullie respons.

Mvg
Kris
8)
De wetgeving is duidelijk:

De auto’s en auto’s voor dubbel gebruik in het verkeer gebracht voor 15 juni 1968 dienen niet uitgerust te zijn met veiligheidsgordels.

De auto’s en auto’s voor dubbel gebruik in het verkeer gebracht na 14 juni 1968 dienen vooraan uitgerust te zijn met veiligheidsgordels.

De auto’s in het verkeer gebracht vanaf 1 januari 1984, moeten ook uitgerust zijn met veiligheidsgordels achteraan in het voertuig.

Voor wat betreft de minibussen en de lichte vrachtauto’s, enkel deze die in het verkeer gebracht werden vanaf 1 januari 1987, moeten vooraan uitgerust zijn met veiligheidsgordels.

Vanaf het ogenblik dat het voertuig uitgerust is met veiligheidsgordels dient u deze te dragen ingevolge artikel 35.1. van het K.B. van 01.12.1975.

Als je geen achterbank hebt moet je geen gordels hebben, maar mag je er ook niemand laten plaats nemen tijdens het rijden.

Groetjes

David
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

KRIS GT
Member
Member

RE: Gordelplicht achterin een spider in België

vr mar 20, 2009 11:48

David,

Bedankt. Uw antwoord is duidelijk, dus niemand achterin vervoeren.

Dan toch maar evt. opteren om een zetel in te bouwen.

Zijn heupgordels zoals bij de duetto toegestaan ? Dan is dit eenvoudiger om de achterbank te monteren.

Als je 3-puntsgordels vervangt door 2-punts, doen ze dan niet moeilijk op de keuring ?

Voor mijn gelijkvormigheidsattest hebben ze natuurlijk mijn wagen volledig onder de loupe genomen en als ik bij de volgende keuring kom aangereden met al die veranderingen, zullen ze misschien moeilijk doen ?

Wat is jouw mening ?

Kris
:?:
ALFA SPIDER 2000 VELOCE (model 1980)
ABARTH 595C TURISMO BICOLORE (model 2016)
ALFA GT 1.8 TS (model 2007)
voorheen :
ALFA GT (model 2007)
156 SW (model 2001)
LANCIA Y MOMO DESIGN
ALFA 33 1.4 (model 1994)
ALFA GT (model 2010)

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: Gordelplicht achterin een spider in België

vr mar 20, 2009 11:59

David,

Bedankt. Uw antwoord is duidelijk, dus niemand achterin vervoeren.

Dan toch maar evt. opteren om een zetel in te bouwen.

Zijn heupgordels zoals bij de duetto toegestaan ? Dan is dit eenvoudiger om de achterbank te monteren.

Als je 3-puntsgordels vervangt door 2-punts, doen ze dan niet moeilijk op de keuring ?

Voor mijn gelijkvormigheidsattest hebben ze natuurlijk mijn wagen volledig onder de loupe genomen en als ik bij de volgende keuring kom aangereden met al die veranderingen, zullen ze misschien moeilijk doen ?

Wat is jouw mening ?

Kris
:?:
Ik heb zelf 2-punts vooraan en dat is tot op heden nog nooit een probleem geweest.
Ik verwacht dat een 2-punts achteraan zeker mag (zie de huidige 2-punts gordels in het midden bij de nieuwe wagens )

Patrick
Guru
Guru

vr mar 20, 2009 14:58

Hoe wil jij in een Spider van jouw type 3-puntsgordels inbouwen?
Achterin is dat al helemaal onmogelijk/
Ik heb voorin (helaas) heupgordels gemonteerd, eerst geprobeerd om APK te krijgen zonder
gordels maar de keurmeester was wakker. :cry:
Gordels in een Spider hebben zowiezo weinig zin, als je een klap maakt ben je toch weg, mét of zonder gordels.

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....

.

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 22, 2009 11:14

driepuntsgordels voorin een spider is helemaal geen probleem hoor. En dan heupgordels achterin.
Een bankje van een tweede serie Spider zoeken, van het soort rudimentair achterbankje. mijn vader had dat in zijn 1750 spider.
Maar het blijft natuurlijk een oplossing van drie keer niks, achterin in een spider zitten. En bij een ongeluk, inderdaad, weinig kans. Spiders zijn gemaakt van vloeipapier en oude bananenschillen. Maar das geen nieuws.
Voor Belgie blijf je wel met je attest zitten. tja.... de gok allicht waard.

driepuntsgordels: Goede automaterialenzaak: Carpoint driepunters, met rolmechaniek, dat je in elke positie op de B stijl kan monteren. Geen ENKEL probleem.

en wwar is het 'niet mogelijk 'eigenlijk op gebaseerd? Wel eens in een derde of vierde serie gekeken?
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Patrick
Guru
Guru

zo mar 22, 2009 13:07

waar is het 'niet mogelijk 'eigenlijk op gebaseerd? Wel eens in een derde of vierde serie gekeken?

Voorin kun je inderdaad 3-puntsgordels monteren. Vanaf 1980 gebeurde dat standaard in de Spider Tronca.
Dan krijg je zo'n lelijke geleidingsdriehoek op de hoek van de rugleuning, werkelijk geen gezicht.
Achterin kan het niet, of laten we de kap voortaan maar dicht? :wink:

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

.

Markfa
Member
Member

zo mar 22, 2009 13:27

Ik heb voorin (helaas) heupgordels gemonteerd, eerst geprobeerd om APK te krijgen zonder
Gordels in een Spider hebben zowiezo weinig zin, als je een klap maakt ben je toch weg, mét of zonder gordels.

Patrick.
Wij hebben een spider veloce uit 1979 en geen gordels. Nooit problemen gehad met de APK aangezien er op het kentekenbewijs staat dat de auto een ontheffing heeft voor gordelsbevestigingspunten en gordels.

Patrick
Guru
Guru

zo mar 22, 2009 17:03

Patrick.
Wij hebben een spider veloce uit 1979 en geen gordels. Nooit problemen gehad met de APK aangezien er op het kentekenbewijs staat dat de auto een ontheffing heeft voor gordelsbevestigingspunten en gordels.
GVD! Het kan dus wel. Dat zou ik ook heel graag op mijn kentekenpapieren hebben. Vanwaar een ontheffing?
En zou dat aangevraagd kunnen worden?

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

.

cmva
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 22, 2009 17:21

Heb ik ook "Bevestigingspunten autogordels ex.art 66 sub r onder II W.V.R. niet verplicht :D

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo mar 22, 2009 20:22

Heb ik ook "Bevestigingspunten autogordels ex.art 66 sub r onder II W.V.R. niet verplicht :D
In België is de wetgeving helaas strenger, alhoewel m'n 2punts nooit in de weg zitten.
Het zijn trouwens gordels uit de een Boeing 737 :-)

DAVE
Guru
Guru

zo mar 22, 2009 21:05

"Het zijn trouwens gordels uit de een Boeing 737 "

:shock: , da's leuk! Geeft je Spider net dat tikkeltje extra :wink:
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo mar 22, 2009 22:30

"Het zijn trouwens gordels uit de een Boeing 737 "

:shock: , da's leuk! Geeft je Spider net dat tikkeltje extra :wink:
Thanks, via een relatie bij Sabena Technics bekomen :P