Pagina 1 van 1

BPM op klassieker

Geplaatst: di dec 01, 2009 13:46
door Remco
Ik ben van plan een '73-er Alfetta te kopen, van een particulier in Duitsland. Nu heb ik de meeste zaken die ik voor import moet regelen inmiddels wel uitgezocht, ik kom er alleen niet achter of ik nog een (rest)bedrag aan BPM moet betalen bij import. Via de sites van het RDW en de douane krijg ik het niet gevonden, de RDW heeft me naar de douane verwezen en die zijn alleen telefonisch te bereiken, niet via mail. Ben vervolgens in een molen van doorverbinden en terugbellen terechtgekomen en heb helaas nog steeds geen antwoord. Wellicht heeft hier iemand een antwoord op mijn vraag...

Waarschijnlijk is mijn vraag wel eerder aan bod geweest op dit forum maar krijg ook via de zoekfunctie niet echt een antwoord op mijn vraag gevonden.

Alvast bedankt voor de reacties,

Remco

RE: BPM op klassieker

Geplaatst: di dec 01, 2009 13:53
door Hylke
Uit betrouwbare bron: er wordt vanaf 300 maanden oud geen BPM meer geheven.
Natuurlijk betaal je wel de kosten voor keuring, verwijderingsbijdrage, etc.
Tussen 108 en 300 maanden betaal je 10% BPM.

Groeten, Hylke

RE: BPM op klassieker

Geplaatst: di dec 01, 2009 14:01
door Remco
Dat is goed nieuws, maakt het allemaal weer een stukje leuker! Dank voor het snelle antwoord!

Gr. Remco

RE: BPM op klassieker

Geplaatst: di dec 01, 2009 16:17
door gleich2.8
Toen ik mijn GTV6 uit Duitsland haalde was die 22 jaar en heb 0% BPM hoeven betalen
Alleen papieren laten checke voor kenteken was ik iets van 90 euro kwijt in Arnhem

RE: BPM op klassieker

Geplaatst: di dec 01, 2009 16:41
door ericj
Je kan BPM betalen volgens een afschrijvingstabel, een taxatie of een koerslijst. In jouw geval is de afschrijvingstabel het meest gunstige, want volgens die tabel hoef je na 19.5 jaar geen BPM meer te betalen als ik het goed heb uitgerekend.

http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-3 ... P738_63948

---
Eric

RE: BPM op klassieker

Geplaatst: di dec 01, 2009 21:28
door Sergio
Vanaf 1 januari 2010 gaan er nieuwe regels gelden bij invoer van auto's.

Ik heb mij net een beetje ingelezen in de materie, oa op: http://www.minfin.nl/Onderwerpen/Belast ... ergroening veel info maar wel nuttig.

Als ik het goed begrepen heb gaat per 1/1/2010 de BPM grondslag terug naar 27,4% vn de catalogusprijs, daarbij opgeteld worden een toeslag voor een dieselauto / wordt een bedrag afgetrokken voor een benzineauto en wordt vervolgens gekeken naar de CO2 uitstoot van de desbetreffende auto.
Hier staat nog meer info: http://www.minfin.nl/Onderwerpen/Belast ... _grondslag

Maar hoe wordt de CO2 uitstoot bepaald? Voor moderne auto's is de CO2 uitstoot bekend maar van oudere auto's niet. Wie stelt dit vast? De RDW bij import?

Ook is mij niet helemaal duidelijk of en hoe de afschrijving hierover berekend wordt voor oudere auto's. Geldt eenzelfde tarief als tot nu gold bij de BPM berekening? (Dat zou betekenen dat er bij een oude auto (zeg 20 a 25 jaar) geen verschil is tussen de oude en neiuwe rekenwijze???? Toch?? Een vreemde situatie want dan bevorder je indirect de aanschaf van een zeer oude en daarmee over het algemeen meer vervuilende, auto).