Brandblusser info
Geplaatst: di nov 20, 2012 12:10
Dit voorjaar scheelde het maar weinig of ik had geen Spider meer gehad: kortsluiting. Julianaplein Groningen, één van de drukste kruisingen van Nederland, ik sta op de meest linkse opstelstrook voor rechtdoor. Groen licht, ik geef gas en op dat moment braakt het dashboard een dikke zwarte rookwolk uit. Achteraf kan ik niet eens meer beredeneren hoe snel ik over twee rijbanen naar een relatief veilige plek aan de rechterkant kwam. Contact af, accukabel los. Houdt-ie op met roken of...? Ik kijk naar het oude poederblussertje. Zou die het eigenlijk nog wel doen? Gelukkig, wat rest is een enorme stank, maar de rook is verdwenen, het smeulen is gestopt. Van één draad was over meer dan een decimeter de mantel weggesmolten en hij had zich inmiddels ingevreten in andere draden.
Het zette me wel aan het denken. Stel dat er wel vlamvorming was opgetreden, had ik de boel nog kunnen redden? Tijd om de blusser te vervangen was het sowieso. Poederblussers zijn goedkoop maar verre van ideaal voor een autobrand vanwege de nevenschade. Op zoek naar wat meer info kwam ik dit topic op het autofans.nl forum tegen. Een duidelijk verhaal.
Het zette me wel aan het denken. Stel dat er wel vlamvorming was opgetreden, had ik de boel nog kunnen redden? Tijd om de blusser te vervangen was het sowieso. Poederblussers zijn goedkoop maar verre van ideaal voor een autobrand vanwege de nevenschade. Op zoek naar wat meer info kwam ik dit topic op het autofans.nl forum tegen. Een duidelijk verhaal.