Pagina 1 van 1

Vraagje aangaande uitvoer 'gesloopt' voertuig

Geplaatst: vr aug 07, 2015 14:21
door Highlander395
Beste mede-alfafanaten,
Ik neem aan dat de algemene regel is zich eerst voor te stellen, geen nood, dit komt nog eens het project op gang komt. Voorlopig ben ik nog allerhande info aan het inwinnen en wat stukken aan het zoeken :)
Dit gezegd zijnde, ik zit met een probleempje :)

Ik heb onlangs een alfasud sprint overgekocht als bouwproject. De wagen was dus zo goed als volledig gedemonteerd maar alles zit erbij. De eigenaar had de Nederlandse papieren evenals het kenteken waar de auto 'ooit' in Nederland heeft op rond gereden. Papieren en kenteken kloppen ook met het chassisnummer dus ik dacht, hey, ik loop langs de RDW, vraag een uitvoerbewijsje en voila, ik kan richting Belgiƫ.

Helaas is dit te mooi om waar te zijn... Bij het opvragen van de gegevens bij de RDW blijkt de wagen de status 'gesloopt' gekregen te hebben. Hun verhaal: de wagen is in 1986 de laatste keer van eigenaar veranderd, zou in 1994 nog gereden hebben, opgegeven als geschorst tot eind 2005 en in 2009 als gesloopt doorgegeven geweest (toen sloop in eigen beheer geen probleem was).
Als ik echter met de vorige eigenaar praat, dan heeft hij hier total geen weet van.. Er werd nooit een schrapping aangevraagd, laat staan papieren en kenteken binnen geleverd. (RDW beweert dat eigenaar in fout is omdat hij verantwoordelijk was om de platen en papieren bij 'sloop' binnen te brengen).

Dussss.. mijn vraag is simpel: hoe verkrijg ik een exportbewijs van een wagen die officieel gesloopt is bij de RDW, maar volgens de papieren en kentekens nooit 'officieel' gesloopt is? :p
Contact met de RDW levert de meest dubbelzinnige en onzinnige antwoorden op zonder enig begrip van het verhaal aan mijn kant. Zij zien hun systeem en dat is wat er telt, al de rest is van geen belang voor hun...

Ik neem aan dat mijn papierwinkel in 2 delen zal moeten gebeuren?
1. er voor zorgen dat de wagen in Nederland opnieuw gekend is (in de juiste status), maar hoe doe ik dit?
2. eens 1 in orde is, exportpapieren aanvragen

Iemand zo al iets meegemaakt of iets gelijkaardig?

Alvast bedankt!

Mvg
David

Re: Vraagje aangaande uitvoer 'gesloopt' voertuig

Geplaatst: vr aug 07, 2015 15:29
door Robkg
Heel eerlijk, ik denk dat de vorige eigenaar het moet oplossen, maar die zou een klacht/bezwaar moeten indienen bij de RWD.

Daar worden vaker fouten gemaakt en vrijwel alles is door hen te corrigeren/terug te draaien, ALS zij dat willen.

Re: Vraagje aangaande uitvoer 'gesloopt' voertuig

Geplaatst: vr aug 07, 2015 18:30
door giuliettaevo
Gesloopte auto kun je opnieuw registreren op het oude kenteken voor zover ik weet.dan krijg je een soort invoerkeuring. In hoeverre de auto hiervoor in elkaar moet zitten en lopen dat weet ik niet.

Ellendig verhaal. Rdw is onduidelijk met dit soort zaken. Beste is om met alle papieren langs te gaan bij een rdw station en het daar te gaan vragen.

Re: Vraagje aangaande uitvoer 'gesloopt' voertuig

Geplaatst: zo sep 13, 2015 13:14
door sprint88
Als je deel 1 2 en 3 bij de koop hebt gekregen kan die niet als gesloopt staan gemeld bij de RDW.
In eigen beheer slopen hield in alle papieren met nog wat bijkomende zaken opsturen.
Dus dan ben je altijd je papieren kwijt.
Mocht je de papieren niet bij de verkoop hebben gekregen dan houdt de vorige eigenaar je waarschijnlijk toch een beetje voor de gek.

Grt rogeralfa.

Re: Vraagje aangaande uitvoer 'gesloopt' voertuig

Geplaatst: zo sep 13, 2015 19:04
door Zaagauto
In hoeverre de auto hiervoor in elkaar moet zitten en lopen dat weet ik niet.
Volgens mij was het zo... maar dat is dus niet 100% zeker... dat ie daar APK-waardig voor moet zijn.
Is, wederom volgens mij, om de herinvoer van gesloopte wrakken als "auto" te voorkomen.

Re: Vraagje aangaande uitvoer 'gesloopt' voertuig

Geplaatst: ma sep 21, 2015 09:46
door Highlander395
Als je deel 1 2 en 3 bij de koop hebt gekregen kan die niet als gesloopt staan gemeld bij de RDW.
In eigen beheer slopen hield in alle papieren met nog wat bijkomende zaken opsturen.
Dus dan ben je altijd je papieren kwijt.
Mocht je de papieren niet bij de verkoop hebben gekregen dan houdt de vorige eigenaar je waarschijnlijk toch een beetje voor de gek.

Grt rogeralfa.
Wel, dat is het em juist. Ik heb alle juiste papieren + de originele kentekenplaten. EN TOCH staat ie als gesloopt gemeld.
De RDW wist me te vertellen dat ie 'officieel' voor de laatste keer in 1986 van eigenaar gewisseld is, daarna geen geschiedenis tot aan de zogenaamde sloop in 2009.
Voor zover ik weet en al gevonden heb, is er kans dat de fout bij de RDW hun systeem ligt (ook al beweren ze bij hoog en laag van niet). Mijn vermoeden is dat omwille van de wel heel erg lange stilstand van de sprint, deze uit het systeem van de RDW verdwenen is.. zonder als gesloopt opgegeven te zijn. Beetje van een 'sluimerstatus' zeg maar...
Volgens de RDW zou ik, om aan een exportpapier te geraken, moeten passeren via een RDW station om de wagen weer 'actief' te zetten... en dat houdt uiteraard in dat de wagen compleet moet zijn (wat op zich geen probleem is, want voor belgische keuring moet ie dat ook zijn). Enige probleem daarmee is dat ik dit als Belg niet kan... :roll: