Voor wie het interessant mag zijn, heb ik het volgende geschreven.
Hallo,
Ik wil bij dit bericht graag even een inleiding geven.
Mijn 166 (2.5V6 van 6 maart 1999) heeft de laatste tijd last van "aanjagerproblemen".
(Ik weet dat ik niet de enige ben, maar lees verder a.u.b.)
Na een hoop gegoogel, geduckduckgo en gebing, tezamen met: meten, waargenomen fouten herstellen en "rommelen aan de kabels", is
mijn aanjager weer net zo ver als vorig jaar. (Toen deed-ie het gelukkig tijdens de APK)
Het ding weigert, nog steeds, af en toe dienst.
Soms werkt hij een maand achter elkaar, om dan opeens bij contact aan wel te werken en na starten niet meer.
Na een 5 minuten verschijnt: "Condizionatore diffetoso" in beeld. (Ja natuurlijk heb ik Italiaans aan, U niet?)
En daarna gaat hij nooit meer aan.
Het gekke is, dat hij zelden uitvalt tijdens de rit.
(Hoewel dat nu wel vaker voorkomt.)
En net nu de APK komt, natuurlijk.
Een niet werkende aanjager is een afkeurpunt.
Ik kan mij de APK-keurmeester niet voorstellen die met een: "Als je even aan de kabels rommelt doet-ie het weer"-excuus, akkoord gaat.
Althans, niet in Nederland.
Maar goed, apk punt of niet: een werkende aanjager is onmisbaar.
De meest geopperde methode, afgezien van het (waanzinnige) auto wegdoen, is de aanjagermotor te vervangen.
Het OEM-nummer is: 60816741 (e.v.a)
Helaas zijn ze op.
Geen onderdelenboer heeft ze meer => reparatie onmogelijk => afkeur.
(Zo verdwijnt menig "Hollandsche" 166 uit het straatbeeld.)
Dat vind ik jammer.
(Wellicht voelt het 166 register dezelfde sentimenten?)
::
Vandaar deze advertentie.
Gegeven dat de motor een draaistroommotor is, dus borstelloos, is het enige dat verslijten kan de lagers.
Is dat waar?
Ik heb daar (nog) geen antwoord op kunnen vinden, omdat ik proefobjecten mis.
Gelukkig heb ik een bedrijf waarin ik e.e.a. testen kan, en waar mogelijk revideren kan.
Het enige dat wij missen zijn de patiënten.
Brief onder PM: altijd antwoord.
Dank voor Uw aandacht.