Gebruikersavatar
Forza Trentatre
Full Member
Full Member
Berichten: 303
Lid geworden op: do apr 10, 2008 20:05
Locatie: Middelburg

RE: Fiat en Chrysler samen?

di jan 27, 2009 17:14

Allemaal prima argumenten, maar bij Fiat zullen ze die ook bedacht hebben. En toch gaan ze het proberen. We zullen zien wat er van terecht komt. Ik wens ze alle geluk en succes toe! :wink:
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Fiat en Chrysler samen?

di jan 27, 2009 17:30

Ondernemen is ook risico's nemen. Garanties krijg je niet.

De VS is voor Fiat altijd al een interessante markt geweest. De markt nu is niet te vergelijken met de markt begin jaren 90. Dus waarom nu niet proberen? Als het niet lukt, jammer dan...
Maar wel gefundeerd proberen en niet zo maar wat auto's over de plas heengooien. Ik kan je al vertellen dat nagenoeg niemand in de USA op een 159 of een Grande Punto zit te wachten. Natuurlijk zal er wel een aantal verkocht worden maar het zal de inveestering nauwelijsk goedmaken. Deze auto's zijn gewoon teveel middle of the road en middle of the road kopers gaan voor het bekende, in dit geval dus de concurrenten Camry, Accord, 3-serie, Civic, Golf etc. Daarbij heeft de dieseltechnologie in het huidige Fiat/alfa-gamma een voorsprong op de benzinetechnologie, en laat de USA nou net geen diesel lusten. Een Bravo 1.4T-Jet gaan ze niet trekken, teveel nieuwigheid (nieuw merk, downsizing etc). Een 159 V6 Q4 krijg je daar niet verkocht als-ie gemiddeld 1 op 6 loopt en daarbij een 330Si niet zoek rijdt, niet zo praktisch als een V70 is of net zo goedkoop als een Chevy, en een 159 viercilinder is daar volslagen kansloos (Acura TSX, Honda Accord).

De 500 heeft betere papieren, zie het succes van de Smart en de Mini, mits het autootje juist in de markt gezet wordt om een eigen trendy following te krijgen.

Verder is het ook nog eens zo dat de verkopers gemotiveerd moeten zijn om een 'ander' merk aan de man te brengen, en dat is nog een heel parte tak van sport. Waarom zou hij een klant in een auto zetten die hij zelf al nauwelijks kent, misschien wel nauwelijks begrijpt, waar de fabrieks- en importeurssupport nog niet bewezen is, waarvan misschien nog geen speciaal gereedschap of kennis in de werkplaats en aan de receptie voorhanden is enzovoorts?

De markt in de USA is gewoon heel erg anders dan die in Europa. Het is ook niet voor niets dat BMW de 1-serie pas in de USA is gaan voeren toen de sedan/coupé er was, ondanks dat een 1-serie hatchback op papier met zijn achterwielaandrijving een unieke auto in zijn segment is.
Ik zeg niet dat het een gemakkelijke opgave zal worden en ze zullen een lange adem moeten hebben. Denk vooral niet dat Toyota, Honda etc etc. het zonder problemen gelukt is in de VS te verkopen, in tegendeel zelfs! Toch verkopen ze nu nog steeds auto's daar en doen ze het best goed.

Op autogebied gaat er in de nabije toekomst heel veel veranderen. De benzine en dieselmotoren gaan op termijn gewoon verdwijnen. Dat de VS geen diesel lust maakt dan dus ook niet uit.
Fiat kan nu voor relatief weinig middels Chrysler de Amerikaanse markt betreden en zich zo op termijn een marktaandeel verwerven.

Uieteraard zullen ze lessen trekken uit het alfa debacle van de jaren 90. Laten we alleen eerlijk zijn, echt proberen was het natuurlijk niet, want na een paar jaar hielden ze er alweer mee op. Belangrijkste verschil is dat ze nu een samenwerking met een Amerikaanse merk aangaan en dat lijkt mij een verstandige keuze als je versneld een marktaandeel op deze markt wilt verwerven.

Het blijft een risico, dat ben ik het zeker met je eens. Maar ja dat is ondernemen. Of het goed uitpakt zullen we in de toekomst wel zien :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.


Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Fiat en Chrysler samen?

wo jan 28, 2009 00:51

Na aanleiding van dat artikel zie ik voor Fiat veel kansen om ook een hapje van de HELE GROTE TAART , land of the big numbers, dus best logisch dat ze dit graag willen proberen. Zolang de Amerikanen maar Chryslers kopen, blijft Fiat eraan verdienen. :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Fiat en Chrysler samen?

wo jan 28, 2009 08:12

Na aanleiding van dat artikel zie ik voor Fiat veel kansen om ook een hapje van de HELE GROTE TAART , land of the big numbers, dus best logisch dat ze dit graag willen proberen. Zolang de Amerikanen maar Chryslers kopen, blijft Fiat eraan verdienen. :wink:
maar laten ze aub die V6 troep lekker zelf houden:
4.0 L (3952 cc/241.2 cu in)[1] 96 mm (3.78 in) 91 mm (3.58 in) 2007–present 255 hp (190 kW) 275 ft·lbf (373 N·m) (EGQ, EGS)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Fiat en Chrysler samen?

wo jan 28, 2009 11:35

In dit Italiaanse persbericht staat wellicht wat nieuws.

Twee zaken vallen mij direct op:
- Fiat gaat niet investeren in Chrysler
- Fiat en Chrysler gaan techniek delen, brandstofcel techniek?? (http://www.youtube.com/watch?v=KjiXPUcpyt4, toen nog met Daimler), http://www.chrysler.com/en/autoshow/con ... covoyager/

January 20, 2009
Fiat Group, Chrysler LLC and Cerberus Capital Management L.P. Announce Plans for a Global Strategic Alliance Auburn Hills, Mich. , Jan 20, 2009 - Fiat S.p.A., Chrysler LLC (Chrysler) and Cerberus Capital Management L.P., the private investment majority owner of Chrysler LLC, announced today they have signed a non-binding term sheet to establish a global strategic alliance.

The alliance, to be a key element of Chrysler’s viability plan, would provide Chrysler with access to competitive, fuel-efficient vehicle platforms, powertrain, and components to be produced at Chrysler manufacturing sites. Fiat would also provide distribution capabilities in key growth markets, as well as substantial cost savings opportunities. In addition, Fiat would provide management services supporting Chrysler’s submission of a viability plan to the U.S. Treasury as required. Fiat has been very successful in executing its own restructuring over the past several years.
The alliance would also allow Fiat Group and Chrysler to take advantage of each other's distribution networks and to optimize fully their respective manufacturing footprint and global supplier base.
The proposed alliance would be consistent with the terms and conditions of the U.S.

Treasury financing to Chrysler. Per the U.S. Treasury loan agreement, each constituent will be asked to contribute to Chrysler’s restructuring effort including:
lenders, employees, the UAW, dealers, suppliers and Chrysler Financial. Such steps would greatly contribute to Chrysler’s long term viability plan. Completion of the alliance is subject to due diligence and regulatory approvals, including the U.S. Treasury.

As a consideration for Fiat Group’s contribution to the alliance of strategic assets, to include: product and platform sharing, including city and compact segment vehicles, to expand Chrysler’s current product portfolio; technology sharing, including fuel efficient and environmentally friendly powertrain technologies; and access to additional markets, including distribution for Chrysler vehicles in markets outside of North America, Fiat would receive an initial 35 percent equity interest in Chrysler.

The alliance does not contemplate that Fiat would make a cash investment in Chrysler or commit to funding Chrysler in the future.
“This initiative represents a key milestone in the rapidly changing landscape of the automotive sector and confirms Fiat and Chrysler commitment and determination to continue to play a significant role in this global process. The agreement will offer both companies opportunities to gain access to most relevant automotive markets with innovative and environmentally friendly product offering, a field in which Fiat is a recognized world leader while benefitting from additional cost synergies. The deal follows a number of targeted alliances and partnerships signed by the Fiat Group.

With leading carmakers and automotive suppliers over the last five years aimed at supporting the growth and volume aspirations of the partners involved,” the CEO of
Fiat Group, Sergio Marchionne said.
"A Chrysler/Fiat partnership is a great fit as it creates the potential for a powerful, new global competitor, offering Chrysler a number of strategic benefits , including access to products that compliment our current portfolio; a distribution network outside North America; and cost savings in design, engineering, manufacturing, purchasing and sales and marketing," said Bob Nardelli, Chairman and CEO of Chrysler LLC. "This transaction will enable Chrysler to offer a broader competitive line-up of vehicles for our dealers and customers that meet emissions and fuel efficiency standards, while adhering to conditions of the Government Loan . The partnership would also provide a return on investment for the American taxpayer by securing the long-term viability of Chrysler brands in the marketplace , sustaining future product and technology development for our country and building renewed consumer confidence, while preserving American jobs."

"This is great news for the UAW Chrysler team and we look forward to supporting and working with them to ensure Chrysler's long term viability,” said Ron Gettelfinger, President United Auto Workers (UAW). “We're on board with this important strategic initiative as it will help preserve the long-term viability of our great company, its brands and of course UAW-Chrysler jobs,” said General Holiefield, Vice President, United Auto Workers (UAW). About Chrysler LLC Chrysler LLC, headquartered in Auburn Hills, Mich., produces Chrysler, Jeep®, Dodge and Mopar® brand vehicles and products. Total sales worldwide in 2008 were 2 million vehicles. Outside of North America, 2008 was the second-best sales year in the last decade and the third-best ever for Chrysler International. Chrysler LLC’s
product lineup features some of the world's most recognizable vehicles, including the Chrysler 300 and Town & Country, Jeep Wrangler and Grand Cherokee and Dodge Challenger and Ram. In the fall of 2008, Chrysler introduced three advanced electric-drive vehicle prototypes – the Dodge EV, Jeep EV and Chrysler EV. One is targeted to be produced in 2010 for consumers in North American markets, and European markets after 2010.

About Fiat
Founded in 1899, Fiat is an automotive-focused industrial group, serving customers in more than 190 countries around the world. With some 185,000 employees, 114 R&D centers and 178 plants worldwide, the Fiat Group designs, manufactures and sells passenger cars (Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Abarth, Maserati and Ferrari), agricultural and construction equipment (CNH Case New Holland), trucks and industrial vehicles (Iveco), and automotive components (FPT Powertrain Technologies, Magneti Marelli and Teksid). More information available at www.fiatgroup.com or www.fiatgroupautomobilespress.com.


Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Fiat en Chrysler samen?

di feb 17, 2009 21:46

"Het klinkt misschien als een nachtmerrie voor ware Alfisti, maar je moet wel bedenken dat de 169 al meerdere keren is uitgesteld en het Fiat nog steeds niet gelukt is om een geschikte partner te vinden ..."

I rest my case.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Forza Trentatre
Full Member
Full Member
Berichten: 303
Lid geworden op: do apr 10, 2008 20:05
Locatie: Middelburg

RE: Fiat en Chrysler samen?

za apr 18, 2009 14:14

NEEEE!!!! Niet weer!!!

Fiat en Slopel

The horror, the pain..!!! ](*,)
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

greyhound

RE: Fiat en Chrysler samen?

za apr 18, 2009 23:08

Het kan me werkelijk niets boeien met wie Alfa samen gaat. Alles beter dan die ongeorganiseerde rotzooi op dit moment. Ik bedoel maar: Hoeveel Mito's zie je nou in het wild rijden? Nou? Ik zie al meer Golfjes 6 rijden en Fiesta's en Ka's en die zijn allemaal korter op de markt dan de veel te dure Mito. Dus met wie Alfa samengaat zal mij worst zijn. Dat het merk moet overleven, daar zijn we hopelijk allemaal van overtuigd en wie Alfa daarbij helpt is onbelangrijk!

Groetjes,

Greyhound :!:

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

RE: Fiat en Chrysler samen?

do apr 30, 2009 20:33

Op CNN hadden ze het er over dat de deal tussen fiat en chrysler in kannen en kruiken is.
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: Fiat en Chrysler samen?

do apr 30, 2009 23:09

Op CNN hadden ze het er over dat de deal tussen fiat en chrysler in kannen en kruiken is.
http://www.nu.nl/economie/1957424/chrys ... eruit.html
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8902
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Fiat en Chrysler samen?

do apr 30, 2009 23:45

.... ARDONA ....
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Fiat en Chrysler samen?

vr mei 01, 2009 07:28

.... ARDONA ....
:-k

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Bou79
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

RE: Fiat en Chrysler samen?

vr mei 01, 2009 11:51

Ik denk dat voor ons, Europese Alfisti, het meest directe gevolg inderdaad zou kunnen zijn: welcome back... achterwielaandrijving! :driving:

Fiat kan platforms en motoren gaan delen met Chrysler, dat levert schaalvoordelen op, maar daar zien wij niet direct wat van. Behalve dat FIAT nu eindelijk een platform voor een grote Alfa kan gaan maken. V6-en zullen dan misschien wel in VS geleverd gaan worden, maar die zie ik gezien de huidige downsizing niet in Europa terugkomen. Reken op een 169 met kleinere 200+ pk turbo-motoren (of misschien hooguit een twinturbo-V6 in een GTA versie?)

Het is aan Fiat/Alfa om met die nieuwe mogelijkheden trouw te blijven aan de merkwaarden en modellen te gaan ontwikkelen die wel echt een eigen DNA hebben, en geen Chryslers met een Alfa badge. Ik hoop dat de marketeers en product planners dat ook snappen...
Boudewijn

GTV 2000 '73
159 SW '10

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”