Met een gietijzer blok en droge voering hoef je echt meer langdurig warm te rijden
zoals vroeger werd voorgeschreven bij een Nord motor.
Blok is veel stijver als de oude Nord wat ook nog eens uit zet en geheel andere toleranties
van cilinders,zuigers, lagers. Alfa V6 moet nog wel worden warmgereden vanwege
natte voeringen.
16V voldoet aan moderne eisen en MOET snel op temperatuur op zijn. Wanneer koelwatertemperatuur een normale temperatuur aangeeft, kan gas dieper worden ingetrapt.
Natuurlijk is het niet aan te bevelen wanneer de wijzer een normale temperatuur koelwater
aangeeft direct 7000tpm te tetteren maar de motor is al goed op temperatuur voor normaal
gebruik. Er is geen reden waarom je 16V in een Alfa Romeo anders zou moet behandelen gedurende opwarmfase als een Volvo 2.0. Voor elke motor is het beter rustig te rijden de eerste paar km's. Sljtage bij koelwatertemperatuur 40 graden is 80% hoger dan bij 80 graden.
De koude start is de werkelijke slijtage slag. Starten en even stationair laten met iets verhoogd toerental (injectie regelt dat natuurlijk vanzelf) om de smering op gang te krijgen
en vervolgens weg rijden is de beste methode.
Ik ben het in gedeeltes niet met je eens.
Tuurlijk moet een moderne motor snel op temperatuur zijn en tuurlijk zijn de moderne blokken ook niet meer zo gevoelig voor temperatuursverschillen. De veschillende metalen die tegenwoordig worden gebruikt zullen niet zoveel krimpen of uitzetten als de oude nord blokken, echter ze doen dit nog steeds wel. Als je dus na 5 minuten rijden (watertemperatuur op 90gr.) en dan aan de buitenkant van je motorblok voelt zal deze nog koud (zeker niet warm) aanvoelen. Het hart van b.v. je krukas (dik stuk metaal) zal in dat geval ook nog niet volledig zijn verwarmd en dus niet volledig zijn uitgezet. De ruimte die er dan nog is tussen krukas en lagers is dus groter, bij zware belasting zal er dus meer speling tussen deze delen zijn waardoor er dan dus grotere sluitage is.