Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: tijd motor koud -> warm

vr jun 03, 2005 20:48

25 km voordat de motorolie op de ideale temperatuur is ! Ook bij een 156 Bert !
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Roeltje 164

RE: tijd motor koud -> warm

za jun 04, 2005 11:30

Bedoel ik, dat hou ik ook aan, zit je altijd goed, maar ja om 7 liter olie warm te stoken heb je i.d.d iets meer tijd nodig... :D

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: tijd motor koud -> warm

za jun 04, 2005 16:07

Met een gietijzer blok en droge voering hoef je echt meer langdurig warm te rijden
zoals vroeger werd voorgeschreven bij een Nord motor.
Blok is veel stijver als de oude Nord wat ook nog eens uit zet en geheel andere toleranties
van cilinders,zuigers, lagers. Alfa V6 moet nog wel worden warmgereden vanwege
natte voeringen.

16V voldoet aan moderne eisen en MOET snel op temperatuur op zijn. Wanneer koelwatertemperatuur een normale temperatuur aangeeft, kan gas dieper worden ingetrapt.
Natuurlijk is het niet aan te bevelen wanneer de wijzer een normale temperatuur koelwater
aangeeft direct 7000tpm te tetteren maar de motor is al goed op temperatuur voor normaal
gebruik. Er is geen reden waarom je 16V in een Alfa Romeo anders zou moet behandelen gedurende opwarmfase als een Volvo 2.0. Voor elke motor is het beter rustig te rijden de eerste paar km's. Sljtage bij koelwatertemperatuur 40 graden is 80% hoger dan bij 80 graden.
De koude start is de werkelijke slijtage slag. Starten en even stationair laten met iets verhoogd toerental (injectie regelt dat natuurlijk vanzelf) om de smering op gang te krijgen
en vervolgens weg rijden is de beste methode.

Gebruikersavatar
ThE-FuNkY
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za apr 09, 2005 16:45

Re: RE: tijd motor koud -> warm

za jun 04, 2005 16:13

25 km voordat de motorolie op de ideale temperatuur is ! Ook bij een 156 Bert !
Dat is mij ook vertel idd..

Alleen wel jammer aangezien ik dicht bij werk woon :(
Dus vaak is het even eeerst de andere kant op rijden en dan pas naar huis ;)
Alfa Romeo 75 - 2.0TS
Alfa Romeo 156 - 2.0 TS

Mathijs Spider 2000

Re: RE: tijd motor koud -> warm

za jun 04, 2005 16:45

Met een gietijzer blok en droge voering hoef je echt meer langdurig warm te rijden
zoals vroeger werd voorgeschreven bij een Nord motor.
Blok is veel stijver als de oude Nord wat ook nog eens uit zet en geheel andere toleranties
van cilinders,zuigers, lagers. Alfa V6 moet nog wel worden warmgereden vanwege
natte voeringen.

16V voldoet aan moderne eisen en MOET snel op temperatuur op zijn. Wanneer koelwatertemperatuur een normale temperatuur aangeeft, kan gas dieper worden ingetrapt.
Natuurlijk is het niet aan te bevelen wanneer de wijzer een normale temperatuur koelwater
aangeeft direct 7000tpm te tetteren maar de motor is al goed op temperatuur voor normaal
gebruik. Er is geen reden waarom je 16V in een Alfa Romeo anders zou moet behandelen gedurende opwarmfase als een Volvo 2.0. Voor elke motor is het beter rustig te rijden de eerste paar km's. Sljtage bij koelwatertemperatuur 40 graden is 80% hoger dan bij 80 graden.
De koude start is de werkelijke slijtage slag. Starten en even stationair laten met iets verhoogd toerental (injectie regelt dat natuurlijk vanzelf) om de smering op gang te krijgen
en vervolgens weg rijden is de beste methode.
Ik ben het in gedeeltes niet met je eens. :roll:

Tuurlijk moet een moderne motor snel op temperatuur zijn en tuurlijk zijn de moderne blokken ook niet meer zo gevoelig voor temperatuursverschillen. De veschillende metalen die tegenwoordig worden gebruikt zullen niet zoveel krimpen of uitzetten als de oude nord blokken, echter ze doen dit nog steeds wel. Als je dus na 5 minuten rijden (watertemperatuur op 90gr.) en dan aan de buitenkant van je motorblok voelt zal deze nog koud (zeker niet warm) aanvoelen. Het hart van b.v. je krukas (dik stuk metaal) zal in dat geval ook nog niet volledig zijn verwarmd en dus niet volledig zijn uitgezet. De ruimte die er dan nog is tussen krukas en lagers is dus groter, bij zware belasting zal er dus meer speling tussen deze delen zijn waardoor er dan dus grotere sluitage is.

Gebruikersavatar
Alfajack
Member
Member
Berichten: 191
Lid geworden op: vr mar 11, 2005 20:05

RE: tijd motor koud -> warm

za jun 04, 2005 17:12

Wat denken jullie van een olietemperatuurmeter?? Hoef je tenminste niet te gissen naar de temperaruur van je olie. Als je een oliedrukmeter hebt kun je het vaak ook al redelijk goed inschatten of de olie al op temperatuur is.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”