Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collecties

zo feb 15, 2009 00:59

En dan kom ik via de vorige vraag bij een vraag die me al enige tijd bezig houdt. Het KB is een internationaal vermaard tijdschrift, met name vanwege de geweldige specials die erin staan. Is er ooit over nagedacht om die specials te vertalen naar het Engels en in boekvorm uit te brengen? Zoiets moet toch een behoorlijk aftrek hebben zou je zeggen en het overgrote deel van het werk is al gedaan. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

zo feb 15, 2009 13:21

Dan kom je op het bekende 'iemand moet het doen'. Even een Engelstalig berichtje op een forum kloppen is voor weinig mensen een probleem, voor een boek is dat andere eh... koek.
Mocht je plannen hebben, kan je natuurlijk altijd contact opnemen met Theo.

Ben zelf trouwens bezig info te vergaren voor een boekje, het Klaverblaadje is daarbij een dankbare bron.
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op zo feb 15, 2009 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

zo feb 15, 2009 16:44

tijdje terug het hele artikel over de Giulia Station voor Theo in het engels vertaald. Zal hem eens vragen wat ermee gedaan is. Was een hoop werk!

Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Rudolph
Guru
Guru

zo feb 15, 2009 19:27

The Automotive Art of Bertone
Van de legendarische Rob de la Rive Box & Richard Crump, foto's o.a. van Chris Harvey.

Beschrijving conform de welbekende Alfavaganza structuur:

Bladzijden: 168.
Foto's: zwart/wit.
Teksten: Engels.
Uitgever: Haynes.
Jaar v. uitgifte: 1984.
ISBN: 0-85429-349-3.

Gebonden boek over auto's, prototypes en andere voer- en vaartuigen van het bekende design huis Bertone anno 1912. Uiteraard aandacht voor alle Alfa Romeo's van Bertone. Designs zijn ingedeeld per decennium.

Omslag: misschien wel het meest tot de verbeelding sprekende design van Bertone: Countach van Lamborghini. Daarover later meer.

Afbeelding

The Forties & Fifties: Eerste na-oorlogse Bertone design op basis van de Alfa Romeo 6c 2500 (1945): een spider die volgens Rob iets te hoog op zijn wielen lijkt.

Afbeelding

The Forties & Fifties: Design studie voor Alfa Romeo op basis van de 1900 S: B.A.T. 5 (1953).

Afbeelding

The Sixties: Alfa Romeo 2600 HS (1961).

Afbeelding

The Sixties: Alfa Romeo Canguro (1964) gebouwd op een chassis van een Giulia 1600.

Afbeelding

The Sixties: Alfa Romeo Carabo (1968). Awesome!

Afbeelding

Maar goed, boeken over Alfa Romeo verzamel ik niet. Boeken over Lamborghini des te meer. Boek maakt dan ook deel uit van de Lamborghini collectie :-)

The Sixties: Lamborghini Miura (1966), 's werelds mooiste auto. Althans, dat beweert ondergetekende.

Afbeelding

Ook mooi: Iso Grifo (1962) voor de sympathieke en geniale Giotto Bizzarrini.

Afbeelding

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

campari
Junior Member
Junior Member

zo feb 15, 2009 19:32

Alfavaganza schreef: Dat ziet er geinig uit Campari. Ik heb ze ook kort geleden nog ergens bij een webwinkel zien staan, voor behoorlijk weinig. Ik las ergens dat het een verzameling zou zijn van in tijdschriften verschenen artikelen en daarom twijfelde ik om ze aan te schaffen. Maar als ik nou jouw foto zie lijkt het daar helemaal niet op. Aan de andere kant schrijf je weer wel dat er veel road tests in staan en dat wijst weer wel in die richting. Hoe zit dat nou met die boekjes?
Ik twijfelde ook bij de "inhoud" van de boeken. Maar heb toch geen spijt van mijn aanschaf.
De inhoud is globaal in te delen in:
- 40 bladzijden roadtest, artikelen, e.d. uit een Australisch autoblad;
- 50 bladzijden foto's van Alfa's "down under", maar daar zitten ook wel bekende fabrieksfoto's tussen en afbeeldingen van advertenties;
- 30 bladzijden importgegevens en speficaties van de diverse Alfa-modellen.

Mits niet te duur, zijn het wel leuke boeken om te hebben (ik laat je ze binnenkort wel eens zien Alfavaganza).
Alfist sinds 1982:
2 x Alfa Sud, 1 x Giulietta 2.0, 3 x 33, 1 x 155, 2 x 156 SW, 1 x 159 SW Ti, Giulietta Multi-Air tct en nu weer Giulietta TCT (dagelijks gebruik) en GTV 3L V6 24V (voor de extra Alfa-belevenis).

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collect

ma feb 16, 2009 00:54

Dan kom je op het bekende 'iemand moet het doen'. Even een Engelstalig berichtje op een forum kloppen is voor weinig mensen een probleem, voor een boek is dat andere eh... koek.
Mocht je plannen hebben, kan je natuurlijk altijd contact opnemen met Theo.

Ben zelf trouwens bezig info te vergaren voor een boekje, het Klaverblaadje is daarbij een dankbare bron.
Een heel boek is natuurlijk wat veel van het goede, maar ik zou best de vertaling van een special op me willen nemen. Met het aantal leden dat Scarb heeft lijkt het me dat er meer mensen te vinden moeten zijn die hiervoor te porren zijn.

Maareuh... je maakt me nieuwsgierig. Je bent info aan het vergaren voor een boekje?
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

do feb 19, 2009 22:17

Tja.... je HOEFT het niet te zeggen natuurlijk :(

Freccia
Newbie
Newbie

do feb 19, 2009 23:20

Misschien toch "iets" speciaal maken voor de 100ste verjaardag volgend jaar ?! Inderdaad een onschatbare bron aan informatie het Klaverblaadje....

Tonio
Guru
Guru

wo mar 18, 2009 18:48

Forumtip :wink: : dit boek ligt nu voor € 14,50 bij De Slegte.

Afbeelding

.

campari
Junior Member
Junior Member

do mar 19, 2009 21:26

Tip 2:

Als je toch bij De Slegte bent: De Nederlandse versie van David Owen (Alfa Romeo / een auto met passie) ligt er voor 12,50 euro.

Afbeelding
Alfist sinds 1982:
2 x Alfa Sud, 1 x Giulietta 2.0, 3 x 33, 1 x 155, 2 x 156 SW, 1 x 159 SW Ti, Giulietta Multi-Air tct en nu weer Giulietta TCT (dagelijks gebruik) en GTV 3L V6 24V (voor de extra Alfa-belevenis).

marlon_ruchtie
Full Member
Full Member

do mar 19, 2009 21:56

Tip 2:

Als je toch bij De Slegte bent: De Nederlandse versie van David Owen (Alfa Romeo / een auto met passie) ligt er voor 12,50 euro.
Die heb ik hier ook liggen, mooi boek. Staan ook een hoop mooie foto's in, en zeker niet duur. :)
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Dinky Boy
Miniaturista

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . nu met index!

do apr 16, 2009 09:53

Mooie verrassing in mijn Inbox van Alfavaganza :D

Een complete index voor dit topic! Natuurlijk meteen in de openingspost geplakt.

Michiel: 1000 x :thumbs: !

AR110AF
Member
Member

Re: ** Alfa Romeo boeken ** . . . . papa's Giulia

do apr 16, 2009 18:55

Afbeelding

Onlangs gezien op eBay, van een Belgische aanbieder. Men ging er zeker van uit dat mama's geen Giulia kochten.

Cadeautje van de importeur destijds voor het kroost van de klant? Iemand ide het boek kent/heeft?
I see this post with long delay, thanks to the new index :thumbs:

I think it was part of a series covering many car models and marques, sold in children bookshops in the late 60s, early 70s. There is also an Italian version, I have both. And I kept from my childhood even the "2CV de maman", albeit my father indeed had a Giulia :driving:, while my mother never drove a 2CV :?

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . nu met index!

do apr 16, 2009 22:18

Mooie verrassing in mijn Inbox van Alfavaganza :D

Een complete index voor dit topic! Natuurlijk meteen in de openingspost geplakt.

Michiel: 1000 x :thumbs: !

Het topic verdiende het zo langzamerhand wel, met al die mooie bijdragen van iedereen. Ik zal zelf binnenkort zelf ook weer eens wat boeken uit de kast trekken.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . nu met index!

zo apr 19, 2009 13:48

The Legendary 2.3
Simon Moore

Gebonden, 3 delen in slipcase
Bladzijden: 962
Afmetingen (hxb): 27 x 27,5
Foto's: z/w met één kleurensectie per deel
Teksten: Engels
Uitgever: Parkside Publications
Jaar v. uitgifte: 2000
ISBN: 0-9617266-0-3

Bij het maken van de index viel het me op, dat één van de iconen op het gebied van Alfa Romeo boeken, nog onbesproken was. Althans, er was nog geen hele post aan geweid in dit topic en er was hier nog nauwelijks iets over gezegd. Wel is het boek al een keer opgedoken in het "gespot" topic. Daar schreef ik het volgende over dit prachtige boekwerk:

"Voor wie geïnteresseerd is in de Alfa Romeo historie is dit een absolute aanrader! Het boek (eigenlijk de drie boeken) bevat bijna 1000 pagina's met veel foto's, de meeste zwart-wit maar ook kleur en alle informatie die te vinden is van elk individueel chassisnummer van de 8C 2300. De auteur, Simon Moore, heeft er jarenlang aan gewerkt en is de hele wereld rondgereisd op jacht naar informatie en foto's. "

Over het feit dat dit boek alle (bekende) informatie over elk chassisnummer bevat, moet ik eigenlijk wat meer zeggen. Het is namelijk niet zo, dat het daarbij gaat om een droge opsomming van feiten. Aan elk chassisnummer is een apart hoofdstuk geweid, waarvan de lengte varieert van, in een klein aantal gevallen, slechts de opmerking dat er niets bekend is over het betreffende chassisnummer tot aan 10 bladzijden. Deze hoofdstukken zijn over het algemeen rijkelijk voorzien van foto's en bevatten tekst die, in ieder geval naar mijn mening, zich laten lezen als een spannend jongensboek. Simon Moore heeft, zoals gezegd, jaren en jaren onderzoek in dit boekwerk zitten. Daarbij heeft hij veel harde feiten boven water gehaald, maar er zijn ook veel vermoedens die hij niet of nog niet heeft kunnen staven. Alles komt terug in de tekst. Stukken verslag van zijn zoektocht en van gesprekken die hij met diverse mensen heeft gehad, de harde feiten, de vermoedens. Soms is het net een dagboek van zijn zoektocht.

Naast de chassisnummers waarover Simon Moore niets heeft kunnen vinden, is er andersom ook een aantal foto's die hij niet heeft kunnen koppelen aan chassisnummers. Deze auto's heeft hij genummerd van U1 t/m U47 en opgenomen in het hoofdstuk "Remaining Mysteries", uiteraard weer voorzien van alle bekende gegevens. Daarnaast zijn er nog enkele algemene hoofdstukken, over de periode waarin het 8C 2300 verhaal zich afspeelde en het raceseizoen 1931, de techniek van de 8C 2300 en over de op de 8C 2300 gebaseerde Triumph Dolomite. In de Appendices is tot slot uiteraard het nodige aan informatie terug te vinden. Onder andere raceresultaten in de Mille Miglia, onderdeelnummers en kentekenonderzoek.

Voordat ik het boek kocht, heb ik erg lang getwijfeld. Het was in Amerika te bestellen voor $350 inclusief verzenden, destijds zo'n 850 gulden, en dat was natuurlijk erg veel geld voor een boek. Het feit dat ik met een 1/8 8C 2300 van Pocher bezig was, heeft niet alleen in eerste instantie mijn aandacht gevestigd op dit boek, maar heeft ook uiteindelijk de doorslag gegeven. Maar ook los daarvan heb ik nooit ook maar één seconde spijt van gehad van de aanschaf. Dit boek is echt geweldig om te hebben. Het is een heerlijk boek om af en toe uit de kast te trekken en gewoon een stukje in te bladeren of een paar willekeurige hoofdstukken eruit te pakken en deze te gaan zitten lezen. Ook is het geweldig om, wanneer er een 8C 2300 op de voorgrond treedt door bijvoorbeeld een veiling of op een forum, het boek erbij te pakken en alles te kunnen lezen over de achtergrond van deze auto. En last but not least is het natuurlijk best een bijzonder bezit. Met zijn drie delen in de luxe slipcase stáát er ook wat in je boekenkast.
Het is een boek, dat door kenners wordt gezien als één van de beste werken op automobielgebied die er te krijgen zijn. Een nu al legendarisch boek over één van de meest legendarische Alfa's ooit.

Voor wie dit boek nog niet heeft en er interesse in heeft, het wordt op dit moment door Parkside Publications aangeboden voor $310 inclusief verzenden (click-it!), hetgeen neerkomt op zo'n 230 Euro. Neem het van mij aan, dit is het boek absoluut waard!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”