Ja, ik weet ook niet echt wat ik er van moet vinden. De huidige modellen zijn wel mooi, maar missen een beetje..ja hoe moet ik dat zeggen?
Alfa-touch?
Ik doe een poging:
Normaal gesproken herken ik in de meeste Alfa-ontwerpen 3 kenmerken: Sportiviteit, elegantie en een tikkeltje agressiviteit.
In de 156, 166 of 916 zie ik dat allemaal terug. Maar een Mito is qua ontwerp m.i. wel redelijk elegant en in de juiste uitvoering best sportief. Maar een beetje "vrouwvriendelijker" door wat minder agressieve kenmerken (zoals platte brede koplampen/achterlichten die veel voorganger hadden)
Maar toch vind ik het een héle leuke auto, zou 'm nog steeds boven z'n concurenten verkiezen. Ze hadden alleen het 8C-design iets minder mogen uitmelken.
De Giulietta vind ik al een stuk beter, zolang ik 'm maar niet van de zijkant zie. (Dan is het een beetje te veel Bravo/Astra.) Van voren en achter zie ik veel Alfa. Brede, platte achterlichten die je van veraf kunt herkennen. De voorkant vond ik in het begin niet mooi, maar nu vind ik 'm eigenlijk best wel gaaf. Die grille is gewoon vreemd en anders, dat maakt 't nou ook weer een echt Alfa.
Tsja, en de 159 en Brera. Beetje het zelfde laken een pak. Érg mooie auto's, genoeg agressie en sportiviteit. Maar met name de Brera mist m.i. een flinke portie elegantie. De kont komt een beetje lomp over, evenals het voorscherm. (dat is gewoon een té groot oppervlak)
Maar toch weten ze ondanks dat een hele mooie auto neer te zetten. Echt 100x liever een Brera dan een Audi TT.
Dat is juist het sterke van de 156 en 166. Een heel rustig en vloeiend ontwerp zonder gekke fratsen en hoekjes, maar toch een ontzettend stijlvolle auto met een flinke dosis agressieve sportiviteit. En dit is na 15 jaar nog steeds een ijzersterk ontwerp.
Ga je nog verder terug in de tijd, herken je die kenmerken ook in een 164, GTV6 of 75 bijvoorbeeld.