Kogel door de kerk?
Eind volgend jaar zouden in de vernieuwde Mirafiori fabriek bij Turijn 280.000 Alfa en Jeep gelabelde compacte SUV's van de band moeten rollen.
Fiat steekt 1,3 miljard euro in het opknappen van de fabriek. De werknemers gingen kort geleden met een kleine minderheid akkoord met Marchionne's plannen: een uitgeklede CAO in ruil voor werkgelegenheid. In 2006 bedroeg de productie van Mirafiori 217.000 eenheden, vorig jaar nog maar 120.000.
Van de nieuwe SUV komen er 100 tot 130.000 voor rekening van Alfa dat er de concurrentie met Audi Q5, BMW X3 en Mercedes GLK mee aangaat, 150.000 stuks worden de opvolger van de Jeep Compass/Patriot. De Alfa's spelen een belangrijke rol bij de nieuwe markt-introductie in de US.
Wat ik me afvraag: welke Amerikaan zit op een Alfa-SUV te wachten? Voor de generatie die Alfa van vroeger kent is het een blasfemie, voor de jongere generatie is Alfa een vaag merk uit Europa.