Hi 33 Liefhebbers,
Ik ben nieuwschierig hoeveel ECHTE 33 16V QV's er nog rijden in Nederland. Wellicht geeft het aantal op dit forum een aardige indicatie
(Ps. Ik check ook het Alfa Forum, aantal 16V QV's daar zal ik tzt vermelden).
Mogelijk wordt dit type wel een youngtimer, omdat op boxer gebied er weinig alternatieven zijn (Porsche, Subaru). Vandaar deze kleine SCARB inventarisatie.
Aan onderhoud heb ik ongeveer ~4000 Euro uitgegeven de laatste 6 jaar voor maar 23.000 km, dat is hij mij dubbel en dik waard. Huidige km stand 160.000
Wellicht leuk:
- wie heeft er een? ( -> zover bekend, de oudste 16V QV in nl )
- wat mag hij jou kosten aan onderhoud per jaar? (-> 1000,-)
- Hoe vaak haal je de toerentalbegrenzer (-> gebeurt weleens)
- Wat is niet meer origineel? (-> nvt)
Versus andere QV's In perspectief:
21 x 75 QV's
16 x 33 QV
10 x Alfasud QV,
5 x Type 1 QV
PRESTATIES Alfasud QV, Type 1 QV, Type 2 QV, Type 3 QV
topsnelheid 176 km/h 185 km/h 196 km/h 205 km/h
acceleratie 0-100 km/h 13,0 s 9,8 s 9,0 s 8,4 s
FAntastisch filmpje vn de 33 QV
http://www.youtube.com/watch?v=px1xfmqT ... re=related
_________________
Overzicht:
QV's
Nr. kenteken bj kleur APK QV SCARBMR RDW
************************************************************************************************************************
1 ZH79 1991 zwart 20130201 QV Mktpl
2 GBZN 1993 rood 20130501 QV Doeke, ex kakel + 09
3 HGFX 1994 rood 20130504 QV Sudpower/Oom Gertjan/Avola
4 ZR45 1991 rood 20130511 QV P4 Mecc
5 ZB89 1991 rood 20130825 QV Aukje+Bart
6 FHHR 1992 Rood 20130901 QV Tillema
7 FHVZ 1992 zwart 20130917 QV Ex. Harry T
8 92TD 1990 rood 20130925 QV speurders
9 HRHT 1994 zwart 20130928 QV Rutger 33, ex Martinos
10 DLND 1992 zwart 20131016 QV P4 Sergio BE
11 SBJD 1991 rood 20131016 QV P4
12 66TJ 1992 wit 20131019 QV Limburgrit
13 DZHN 1992 rood 20131201 QV MerijnN
14 DLLR 1992 grijs 20140122 QV P4 Martinos
15 YK85 1990 grijs 20140308 QV A…..driver
16 HHPF 1994 rood 20140314 QV Menno445
17 HTTT 1994 Rood 20140417 QV Alfa el.
**************************************************************************************************************************
kenteken bj kleur APK QV SCARBMR
**************************************************************************************************************************
18 DVDR 1992 rood 20130306
19 HHZV 1994 Rood 20130311 16V Alfagek
20 GTJD 1993 20130312 16V
21 GNLH 1993 Rood 20130322
22 GFJJ 1993 zwart 20130406
23 HTPB 1994 zwart 20130601 16V Franksud
24 YL59 1990 grijs 20130608
25 DZVZ 1992 Rood 20130618
26 ZB57 1991 zwart 20130619
27 DDJZ 1991 wit 20130628
28 FTSN 1992 rood 20130731
29 FJZZ 1992 zwart 20130806
30 HHZT 1994 rood 20130807
31 YG76 1990 rood 20130904
32 ZS39 1991 rood 20130910
33 FNNL 1992 zwart 20130910
34 GRGG 1993 zwart 20130914 via Hylke
35 FBGJ 1992 zwart 20130920
36 YV94 1990 zwart 20130925
37 HJPZ 1994 rood 20130927 16V Insano
38 ZH96 1991 blauw 20130930
39 GXJZ 1993 groen 20131004 16V Patje33
40 FLDH 1992 grijs 20131112
41 HNZT 1994 zwart 20131117
42 HTRX 1994 rood 20131127
43 ZR25 1991 rood 20131212
44 FGFP 1992 zwart 20140218
45 YX69 1990 rood 20140226
***********************************************************************************************************************
Bovag Rai Data 1 januari:
Aantal NL 2009 2010 2011
2012
--------------------------------------------------------------------------
155 3168 1887 1124
674
33 1195 633 387
213
75 566 472 392
325
---------------------------------------------------------------------------
4929 2992 1903 1212
3316V/QV 86 80 70 50
16V Ratio 0,07 0,13 0,18 0,24
Alle Alfa's in NL
Januari 2009 2010 2011
--------------------------------------------------------
BovagRai 80132 75476 76265
Groei aantal nieuewe modellen Jan. 2011
1784
Afname jan 2011 gesloopt
995
Totaal overzicht laatste jaren:
Overzichtje van de niet standaardmatige onderhoudswerkzaamheden vanaf het begin.
Omdat dit een van de eerste type 3 QV's was BJ 1990, zijn er nogal wat aanloop problemen geweest tijdens het eerste jaar:
-achterrem helemaal niet afgesteld, ik kwam niet goed stil (afrit) vanaf 200 kmh (Duitsland), garantie
-lekkende brandstoftank, garantie
-koppelingspedaal gescheurd, garantie
-brandstofmeter nogal gevoelig voor bochtenwerk en accelleratie (tank kun je vol rijden), nog steeds zo.
-lekkende brandstofslang aansluiting bij tank, garantie
-slangenklemen vrijwel allemaal niet goed aangedraaid.
-ruitensproeier reservoir lek, garantie
-stuurbekrachtigingspomp gewisseld, garantie
-vastzittende gordel voor, garantie
-bougies + bougiekabels vernieuwd ivm startproblemen, garantie
-versnellingsbak pook los, garantie
In totaal 13 keer naar de garage, eerste jaar, 1990 dus.
Daarna verwachting dat meeste kinderziektes waren opgelost.
Eh, na ~eerste 50.000 km
-kabelbreuk onder stoel (ik meen van de handrem stroomdraad, tbv signalisatie instumenten paneel).
-veel startproblemen, startmotor gewisseld + bougies
-Dynamo gewisseld
-achterklep bedieningshandel valt steeds terug, kofferbak gaat lastig open
na ~100.000 km
-Thermostaat radiateur defect
-klaxon relais defect
-achteruit lekkage
-deurgreep problemen
-koplamp niet geheel waterdicht
na ~137.000 km
-tikkende kleppen, aldus garage spoedig exit, auto neem ik over van bekende. Nog zitten denken aan motor revisie.
-wonder: nieuwe olie+filter, met warme motor alleen maar hoge toeren gereden (AR pittig blijven rijden dus), tikkende kleppen wordt langzaam minder, nog eens nieuwe olie +filter, geen tikkende kleppen meer (waarschijnlijk oliekanaal vervuiling, ik kan niks anders bedenken)
na ~140.000 km
-roest aan kriksteun bijgewerkt (beetje laswerk), APK item
-benzine dop niet meer afsluitbaar
-benzine slangen poreus (serieuze lekkage boven uitlaat via retourleiding)
-katalysator (buis) doorgeroest, vernieuwd.
-stuurslot gesmeerd met contactspray (startmotor bleef nl meedraaien, ook zonder sleutel )
-benzinelucht in interieur, oorzaak mij nog onduidelijk (tank helemaal vol), niet meer gebeurd.
-koolborstels dynamo gewisseld + accu, ok normaal
-koppelingscylinders vernieuwd, ik kan nu weer schakelen, zonder de v-bak geweld aan te doen.
-speling achterlager gecorrigeerd.
-stuurslot toch maar gewisseld
155.000 Km.
Distributieriem, spanrollen, waterpomp, versnellingsbakolie gewisseld.
Rijdt als een zonnetje, tenminste als de deuren niet zijn vastgevroren .
Geen roest verder (goed getectyleerd destijds), dus eigenlijk tip-top zover. Ik spaar hem niet, maar begin ivm klassieker item langzaam hieraan te twijfelen, totdat de motor weer warm is.
160.000 km
soms variabel toerental stationair tussen 60C - 75C motortemp., geen valse lucht, stationair regelklep aansturing lijkt euvel.
Warm (80 c), mooi stabiel toerental stationair. Er valt mee te leven.
161.000 km
- veerpootschotel links/rechts + lagers vernieuwd
- remcylinders + remschoenen (achter) gewisseld
Een echte Alfa dus. Ben benieuwd wat me in het voorjaar te wachten staat, APK is ook jaarlijkse onderhoudsbeurt . Standaard Toyo banden geven goede remperformance moet ik zeggen, maar zijn ook snel versleten (zachter rubber, ~ 10.000 km), ehm Brandstofverbuik bij mij ~1:8 (mag voor mijn hobby, dus meestal super 98).
Groet,
A......driver