Nog een recente aanwinst, een blauw metallic Montreal van het Spaanse Nacoral Intercars:
Ik vond hem op eBay, bleek de enige bieder en had hem te pakken voor het sympathieke bedrag van 12,50 euro. Zonder doosje en helemaal mint is hij niet, maar dat mag best voor een miniatuur dat zijn leven begon als speelgoed, en niet als vitrinemodel.
Ik had eerst mijn twijfels over de bies op de motorkap; die had ik eerder gezien in zwart/wit, maar niet in zwart/geel. Enig zoeken via Google wees uit dat beide kleurcombi's voorkomen. Nacoral voorzag veel van zijn modellen van zulke plakkers. Zoals gezegd, het was als speelgoed bedoeld en voor kleine jongens zijn auto's met zulke racy strepen extra stoer.
Niet alleen de biezen hadden verschillende kleuren, ook de carrosserieën. Zo kwam ik een zilverkleurige tegen en ook deze rode. Die zit in een kartonnen doosje, terwijl de modellen later in (lelijke) plastic vitrinedoosjes werden geleverd.
De merknaam is nogal verwarrend. Nacoral, Intercars, Inter Cars en Chiqui Cars worden naast en door elkaar gebruikt. Nacoral modellen zijn er in plastic en metaal, Chiqui Cars zijn altijd van plastic. Voor zover bekend zijn er geen Chiqui Alfa's.
Nacoral startte in 1965 in Zaragoza, opgericht door Adolfo Olloqui Arnedo. De exotisch klinkende naam Nacoral is stelde hij samen uit letters uit de naam van zijn vader; J
aci
nt
o O
lloqui
Arellano.
Veel informatie over Nacoral is te vinden op
nacoral.jimdo.com.
Ook buiten Spanje produceerde het bedrijf, in Japan, Nieuw Zeeland, Colombia en ook in België. Hoe de constructie precies in elkaar stak is me niet duidelijk, Nacoral nam Sablon over, of de mallen of er was een vorm van samenwerking. In Colombia werd een speelgoedfabriek gestart omdat de overheid een lokale economie die dreef op koffie en graan alleen te riskant vond. De fabriek daar moest het echter doen met de afgedankte gietmachines uit Zaragoza die ze soms niet eens aan de praat kregen.
Voor de metalen miniaturen gebruikte Nacoral vaak oude mallen van andere fabrikanten, zo is de Montreal een oude Italiaanse Mercury:
Het duidelijkste bewijs hiervoor is wel de manier waarop de bodemplaat aan de carrosserie is bevestigd: de uitlaten steken door twee gaten in het achterpaneel zodat het model alleen aan de voorzijde geklonken hoefde te worden.
Andere Mercury-klonen van Nacoral zijn de 33 Pininfarina en de Carabo, waarvan in één geval zelfs de goud-metallic kleur overgenomen is.