vr jul 03, 2009 17:32
De foto is genomen in een van de testfaciliteiten van Alfa Romeo, waar de auto intensief op de proef wordt gesteld. De Alfa Romeo Milano wordt de opvolger van de 147, die volgend jaar na een decennium trouwe dienst met pensioen mag. De 147-opvolger staat op het C-Evo platform, een doorontwikkeling van het platform dat moederconcern Fiat voor de Bravo en de Lancia Delta gebruikt.
Het C-Evo platform is meer ontwikkeld met het oog op sportiviteit, iets wat inmiddels ex-CEO Luca de Meo als kernwaarde van Alfa Romeo beschouwt. Volgens Alfa Romeo-medewerkers heeft De Meo de ontwikkeling van de Milano zelfs stopgezet, toen hij erachter kwam dat de ingenieurs gewoon het onaangepaste platform van de Fiat Bravo wilde gebruiken.
Qua benzinemotoren kunnen we rekenen op de splinternieuwe Multiair-motoren met 105, 135 en 170 pk. Ook de 1,75-liter turbomotor met 200 pk vindt z’n weg naar de Milano. De topversie wordt de GTA met volgens Alfa Romeo zelf 265 pk. Voor de dieselliefhebbers zijn er de Multijet-motoren.
Het Alfa DNA-systeem, dat we al kennen uit de Mito, zorgt ervoor dat de Milano een sportievere inslag heeft dan de meeste van z’n concurrenten. De krachtiger versies krijgen ook het Q2-differentieel mee.
Het Italiaanse merk onthult de Milano op de IAA in Frankfurt, die in september zijn poorten opent. In het eerste kwartaal van 2010 komt de auto op de markt. Alfa Romeo ziet de Milano als concurrent van de Audi A3 en de BMW 1-serie. Rond die tijd komt ook de Mito GTA, de top-Mito met 240 pk sterke 1,75-liter turbomotor. Beide modellen moeten het eeuwfeest van Alfa Romeo in 2010 luister bij zetten.
bron: autoweek
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5