Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1857
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

RE: Alfasud eigenaren topic, het vervolg

vr okt 05, 2012 17:32

Arese Anno 2012 :-)

Afbeelding
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA

Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: Alfasud eigenaren topic, het vervolg

zo okt 07, 2012 15:50

Nog niet in de winkel maar toch, ben benieuwd om welke Sud het gaat:
Geachte relatie, De sluitingsdatum voor het november-nummer van Auto Motor KLASSIEK is dinsdag 9 oktober. AMK ligt op vrijdag 26 oktober bij de abonnees en dinsdag 30 oktober in de kiosk.

Voor het komende nummer: ALFASUD In ieder geval een fan erbij.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Alfasud eigenaren topic, het vervolg

wo okt 10, 2012 09:20

Deze stond onlangs te koop. Nu op weg met zijn nieuwe eigenaar?

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Alfasud eigenaren topic, het vervolg

wo okt 10, 2012 09:24

Hoe weet je dat Klaas?
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Alfasud eigenaren topic, het vervolg

wo okt 10, 2012 09:26

Tenaamstelling 24 - 08 - 2012.

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Alfasud eigenaren topic, het vervolg

wo okt 10, 2012 10:13

Oké, je bent wat dat aan gaat nog erg actief als ik het goed zie. Wel jammer dat we elkaar niet vaak meer spreken en tegenkomen.

On topic maar weer :wink:
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfasud eigenaren topic, het vervolg

wo okt 10, 2012 11:31

Even de brains van de Sudderaars "picken"...

Een 1500 qv blokje... lastig qua onderhoud & reparatie? Zwakke plekken?

Zelfde blokje is gebruikt in Sud en 33? of?

Ik weet dus echt niks van die dingen... :oops:

Zou misschien bij aankoopadviezen moeten maar het gaat alleen om het torretje in deze.

Dankiedankie voor info!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Alfasud eigenaren topic, het vervolg

wo okt 10, 2012 12:55

Een 1.5 QV blok is best wel degelijk.
Na lange stilstand of een blok wat veel korte stukjes gereden heeft is het wel aan te raden de drijfstanglagers preventief te vervangen.
Dit is tientjeswerk en makkelijk zelf te doen.
Distributie gaan haast nooit kapot en samen met spanrollen en waterpomp kost dat rond de 100 euro en ook vrij makkelijk zelf te doen.
In tegenstelling tot gewone sud blokjes ,heeft een 105PK QV blok stelplaatjes voor klepspeling af te stellen en is hij wat piekeriger in vergelijking met de 95pk 1.5.
Carburateurs synchroniseren weet je alles van dus ook geen probleem.
En ze houden meer van hoge dan van lage toeren gelukkig want het koppel is nou niet iets waar ze in uitblinken.
Maar je gaat toch niet in de kitcars zeker? :mrgreen: :Of is het voor je luchtcompressor?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Alfasud eigenaren topic, het vervolg

wo okt 10, 2012 13:37

Maar je gaat toch niet in de kitcars zeker? :mrgreen: :Of is het voor je luchtcompressor?
HELE enge dingen ! 8) :lol:

Dankiedankie voor de info!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Alfasud eigenaren topic, het vervolg

wo okt 10, 2012 13:39

Boxermotoren zijn oerdegelijk, mits voldoende olie erin en fatsoenlijk warm gereden. Maar dat geldt voor ieder ( Alfa ) blok.
Ik heb er diverse gehad en vond dat de 1500 het lekkerste allround motortje was. De 1300 is te te traag, uitgezonderd de S versie dan, de 1700 te nerveus. Het QV 1.5 blokje is van de Alfasud het minste om je zorgen over te maken. Over de rest van de auto des te meer. :D

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfasud eigenaren topic, het vervolg

wo okt 10, 2012 13:47

Wederom dankiedankie!

Zitten er nog verschillen tussen de Sud versie en de 33 versie? Zijn ze uberhaupt in beide wagen geleverd?

Misschien een stomme vraag maar waarom zijn de drijfstanglagers zo kwetsbaar?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Alfasud eigenaren topic, het vervolg

wo okt 10, 2012 13:59

Waarom weet ik niet,maar boxers hebben gauw sludgevorming door condens .
En dit is natuurlijk niet bevorderlijk voor de algehele smering.
Maar die blokken zijn nou ook een jaar of 25 a30 oud dus als er iets kapot gaat is het dat wel.
In vergelijking met een nord, zijn ze zeker beter wat betrouwbaarheid aan gaat.
Afbeelding

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Alfasud eigenaren topic, het vervolg

wo okt 10, 2012 14:08

Wat mij is verteld, of het waar is weet ik niet maar het klinkt plausibel, dat als er te weinig olie in de motor zit en de auto staat scheef er een kans bestaat dat er een cilinderbank onvoldoende wordt gesmeerd. Wat dan het gevolg is laat zich wel raden.
De Alfasud boxers zijn in min of meer ongewijzigde vorm gemonteerd in de 33 serie en geëvolueerd in de 145/146 serie. Injectie was alleen leverbaar op de 33/145/146 en de sprint 1700. De rest moest het met carbs doen. Geen straf.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfasud eigenaren topic, het vervolg

wo okt 10, 2012 14:27

Hmz...

Dat condens niet positief werkt kan ik me wat bij voorstellen... maar waarom een boxer daar meer last van heeft????

Dat scheef staan zou invloed kunnen hebben op de kop(pen) maar dat is over zodra de motor loopt en de olie rondgepompt wordt... en de drijfstanglagers zitten in het midden dus zouden daar niet onder mogen lijden...

nah ja... er zijn wel meer Alfa blokken die dat als zwak punt hebben.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Alfasud eigenaren topic, het vervolg

wo okt 10, 2012 14:34

Het condensvorming kan te maken hebben met de lange vulhals die bovenin afkoelt. De carterventilatie gaat eerder verstoppen waardoor de sludge zich gaat ophopen.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”