Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8047
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

vr sep 28, 2012 22:39

...
De Giulietta-voor-onder-werktijd bevalt prima, alleen jammer dat-ie er uitziet als een Opel Astra.
.....
Dat zouden ze willen daar in Italie, mét bijbehorende verkoop aantallen...

Ik denk dat wat Erwin zegt hout snijdt; de Alfisten met de portemonnee (die dus op pakweg 2 jaar een nieuwe auto bestellen bij de dealert) zijn al lang en breed naar een duits of desnoods frans merk overgestapt. Noem t noodgedwongen. :(

Denk ook dat de eigenaardigheden en tekortkominkjes van de Alfa's die vroeger werden weggemoffeld onder de noemer 'karakter' nu niet meer getolereerd zouden worden als ze na een periode in een minder storingsgevoelig product te hebben gereden weer geconfronteerd zouden worden met allerlei ge-emmer en bijkomend ongepland dealerbezoek...

Grtz,fRank

Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

vr sep 28, 2012 22:43

Hoe triest het is, maar eerlijk gezegd zie ik Alfa liever worden gekocht dan VAG dan door te gaan in de huidige martelgang. Hoe gek ik op het merk ook ben, maar Alfa heeft de boot jaren geleden al gemist. Door in de jaren negentig nog met een stalen gezicht te melden tegen mensen dat piepjes en kraakjes - en erger - gewoon bij het karakter hoorden. Een kleine groep hardcore fans zoals wij pikt dat, maar daar houd je geen merk op draaiende.

Alfa heeft meerdere kansen gehad om de sprong naar een brede doelgroep opnieuw te maken en elke keer ging het uiteindelijk mis op onvermogen om iets dat er geweldig uitziet en rijdt ook de kwaliteit te geven die elke denkbare concurrent al jaren heeft. Voorbeeld: Ik heb een vijf jaar oude 147 gehad die niet door de APK kwam omdat de draagarmen teveel speling hadden. Waardoor ze ook bij elk denkbaar hobbeltje piepten en kraakten. Dat is toch te genant voor woorden?

Inmiddels zijn er Alfa's die wel kwalitatief ok zijn, maar die vervolgens niet meer rijden als Alfa's. Alleen de Giullietta misschien. Hoewel, eigenlijk mist die ook de verfijning die bij een Alfa hoort. En dan hebben we het niet eens over de pure merkverkrachting die Lancia nu is. Gewoon Chrysler met een andere badge. Hoeveel cynischer kan marketing zijn?

Onder de streep denk ik echt dat Alfa zo gek niet uit zou zijn bij VAG. Bedoel, met Lambo gaat het ook niet beroerd?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

vr sep 28, 2012 23:03

naar mijn idee onzin:

de 145 is en was betrouwbaarder dan een golf (volgens o.a. tuf testen)

alfa 147 was een aardige auto (en draagarmen is inkoopproduct en ook bekend probleem, elk merk heeft zijn dingen)

Chrysler weg uit Europa is een lange termijn beslissing, wat doe je dan met de modellen die je wel hier verkoopt EN als je een merk hebt waarvoor geen ontwikkelingskosten voor vrij zijn gemaakt, plak er lancia op en het merk kan nog langer doorleven
Hetzelfde gebeurt toch ook met de giulietta in US, maar dan net andersom... Iets ander neusje en je kan meer van hetzelfde verkopen: slim voor de lange termijn! Zeker als je bedenkt dat in US het wel goed gaat en Fiat in Europa gewoon 500miljoen verlies maakt....

Alfa MOET bij Fiat blijven, maar er moet wel slim ingespeeld worden op de huidige markt.
Ik hoor veel Audi verhalen in NL, hoop problemen en heel veel mensen die in een Audi rijden en een overstap naar BMW maken en dan zeggen dat ze de Audi eigenlijk niet eens goed (sportief) vonden rijden.
Heel veel Audi's zijn stations, dus een Giulietta station is een must evenals een model erboven. Mag minder in kwaliteit dan een BMW, als het dan ook maar een stuk goedkoper is

En dan eens de merken echt laten onderscheiden, Fiat met de kleintjes 500, panda, punto, bravo (moet snel een nieuwe komen) en de busjes Cubo en Doblo.
Kleine overlapping maar dan sportief en exclusief de Abarth 500 en Punto.
Iets groter heb je de sportieve overlapping met Alfa met de Mito, Giulietta en dan heb je eigenlijk nog een maat groter nodig. Exclusief de sportwagens 4C en 6C en dan mis ik alleen een cabrio.
Meer de klassieke overlapping met Lancia Ypsilon, Delta, Thema, en cabrio Flavia en busje Voyager
Dan behoeven Ferrari en Maserati geen uitleg.
Welke modellen mis je dan echt: een jeep in meerdere maten welke je goed kan onderbrengen bij masi en alfa...

Simpel toch eigenlijk?

Waarom niet complete overlapping: kijk naar VAG, iedereen koopt een skoda octavia en de exeo en vento lopen voor geen meter. Is echt dubbel zonder onderscheid.
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1778
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

vr sep 28, 2012 23:18

Ik heb een vijf jaar oude 147 gehad die niet door de APK kwam omdat de draagarmen teveel speling hadden. Waardoor ze ook bij elk denkbaar hobbeltje piepten en kraakten. Dat is toch te genant voor woorden?
Pas na vijf jaar versleten draagarmen? Dan was jouw 147 een uitzonderlijk goede!

Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

vr sep 28, 2012 23:45

Dat de 145 betrouwbaarder zou zijn volgens de TUV kan ik me nauwelijks voorstellen. Inderdaad een leuke auto, net als de 147. Ik heb er niet voor niks eentje gekocht en met pijn in het hart weer weg gedaan. Maar ook ik kan niet ontkennen dat die echt in bouwkwaliteit lichtjaren verwijderd was van de Duitse concurrentie. En nee, dat pikken mensen echt niet meer. Ook niet als het goedkoper is. En mind you, de 147 werd nadrukkelijk als premium product gelanceerd. Ik kan me de persberichten nog levendig herinneren.

Je verhaal over Lancia blijkt ook niet uit de cijfers. Geen hond wil die hokken hebben en daar hebben ze gelijk in. Lancia stond voor elegant, technisch avantgardistisch. Daar is gewoon niks meer van over. Misschien dat er in Italië nog een paar kopers in stinken, maar hier toch niet? Het is pure korte termijn politiek van een bedrijf dat de poen niet heeft fatsoenlijke modelpolitiek te bedrijven. Waarom bijvoorbeeld is er ook nog steeds geen nieuwe Punto?

Je idee voor gamma's etc. is prima. Maar dat was ook wat Fiat zeg maar dik 20 jaar terug voorspiegelde. Je kan alleen maar concluderen dat het ze vooralsnog maar ten dele is gelukt. Hun eigen kleine producten staan na een enorme dip weer redelijk op de markt. Hoewel ook dat met die oude Punto en ouder wordende 500 kritisch begint te worden. Maar Alfa en Lancia zitten in een diep dal. Waarbij het echt de vraag is, of dit concern het eruit krijgt.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4808
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

do okt 04, 2012 17:14

Voor wie Italiaans kan lezen/vertalen:

(klik voor vergroting)
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

do okt 04, 2012 17:52

Is er geen online versie? Dan kan je nog met google translate aan de slag. :)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

do okt 04, 2012 18:25

Ik ben een beetje afgehaakt toen auto's steeds meer computers werden, maar laten we wel wezen, er zijn maar een paar "innovatie-fabrieken" tegenwoordig. En innovatie is het enige wat ons van een automotive-infarct kan redden.
Als je de race verloren hebt omdat je te weinig uithoudingsvermogen hebt is dat jammer maar op overwinningen uit het verleden en mooie schoenen alleen red je het niet.

VW bepaalt nu voor Europa de ontwerp-en technische knowhow volgens mij. Eerlijk is eerlijk, het zijn qua ontwerp weinig opwindende, maar erg lelijke koetsen zijn het ook niet. BMW verkoopt ook goed en is redelijk lelijk, Mercedes is voor mij "onkijkbaar" aan het worden.
Opel is toch ook moeizaam geworden? Is jaren lang de onbetwiste no.1 geweest.

Alfa heeft qua ontwerp-kwaliteiten aardig de dienst uit gemaakt in de jaren 70 en 80. Voorzetje: Alfetta> VW Jetta type 1, Giulietta en later de 75> BMW 7 serie (met dat kontje), Jetta type 2, MB 190. Om over de alfa sud maar te zwijgen, als die nu weer wordt uitgebracht doetie zo mee, trouwens het concept heeft vanaf '72 de compacte middenklasse de opmaat gegeven. Als het kreng niet zo had geroest en de Duitse arbeidsmoraal zou zijn gehanteerd, was de Golf nooit zo populair geworden wellicht, er was duidelijk behoefte aan zo'n voertuig.

Kortom, het lijkt mij dat de automotive steeds meer een concept-busines gaat worden. Iets in de trant van: Toyota= elektrisch, BMW = achterwiel aangedreven, Haaioendaai= waterstof, Volkswagen= start-stop-achtige systemen enzovoort. Als Alfa daar een functie in krijgt graag, zo niet, jammer maar zo gaat dat dan.
Was het vroeger eigenlijk ook al zo. Italianen en Fransen voor innovatie en de ontwerpen, Japanners voor de gekopieerde goeikope massa, Duitsers voor de saaie degelijkheid, Engelse voor de.....ehhh....feelgood, ergo met de automotive behoeftes van toen. Nieuw tijdperk, nieuwe behoeftes, simpel. Merken komen, merken gaan, niet moeilijk over doen.

Enne, innovatie blijft innovatie, de huidige jeugd zal uitmaken welke concept-cars de emoties hebben opgeroepen op dit moment en de geschiedenis zal uitwijzen wie de tijdsgeest heeft herkent en heeft toegepast.

E.e.a. een beetje gechargeerd natuurlijk, maar ik ben dan ook geen socioloog :wink:
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

do okt 04, 2012 21:04

Door in de jaren negentig nog met een stalen gezicht te melden tegen mensen dat piepjes en kraakjes - en erger - gewoon bij het karakter hoorden.
Dat zou in de jaren negentig en zelfs nu misschien ook nog wel te verkopen zijn geweest (zie VAG: enorm veel problemen, maar 'iedereen' wil een VAG-product), maar het karakter is er in die jaren door FIAT vakkundig uitgesaneerd!

De optimist noemt het jaren-90-glas halfvol en zegt dat een 145/146/155 een enorme verbetering waren op kwaliteitsvlak, en dat is waar. De pessimist noemt de 145/146/155 een uitholling van het merk Alfa Romeo, en dat is ook waar.

Het vervelende voor Alfa Romeo is echter dat het makkelijker is gebleken om de oude schare merkliefhebbers in de tijdsspanne van één proefrit op basis van subjectieve gronden teleur te stellen (en uiteindelijk weg te jagen), dan om op de wat langere termijn minder merkdevote mensen (en leasemaatschappijen) te overtuigen dat deze auto's op objectieve gronden een prima alternatief zijn voor de gevestigde merken.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Deltona
Member
Member
Berichten: 119
Lid geworden op: di mei 25, 2010 23:26
Locatie: Bussum

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

vr okt 05, 2012 14:19

In bezit:
Alfa Romeo 159 2.2 jts Distinctive

Gehad:
Alfa Romeo 147 1.6 Veloce Distinctive

Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

zo okt 07, 2012 21:17

@ Yuri... Ik snap je punt, alleen kan je een merk simpelweg niet op alleen lefhebbers laten draaien. Het zou prachtig zijn, maar een volumemerk als Alfa moet gewoon meer mensen trekken om te blijven drijven. En op de momenten dat Alfa iets had waarmee ze dat lukte - 156, 147 meest recent - bleef de kwaliteit achter om mensen vast te houden. Of bouwde iets dat dynamisch en visueel helemaal fout was. Als in 159.

Deltona
Member
Member
Berichten: 119
Lid geworden op: di mei 25, 2010 23:26
Locatie: Bussum

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

zo okt 07, 2012 21:56

Of bouwde iets dat dynamisch en visueel helemaal fout was. Als in 159.
Kuchkuch............... :shock:
In bezit:
Alfa Romeo 159 2.2 jts Distinctive

Gehad:
Alfa Romeo 147 1.6 Veloce Distinctive

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

zo okt 07, 2012 23:02

Dat is eigenlijk ook een beetje wat ik bedoel: Alfa Romeo heeft de pech dat het volume eigenlijk altijd van liefhebbers is gekomen die de schoonheidsfoutjes met de mantel der liefde wilden bedekken. In absolute zin is dat volume helaas (veel) te klein om als zelfstandig merk te kunnen blijven bestaan. Daarom heeft FIAT de zaak overgenomen en steeds meer water (generieke platformtechniek, non-Alfa motoren) bij de wijn moeten doen, tot aan het punt dat er feitelijk niet veel meer van de wijn over was, behalve de verpakking. De wijndrinkers hoefden deze fles niet meer, en de mensen die van plat water hielden kochten nog altijd liever een VAG-product.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

zo okt 07, 2012 23:14

Of bouwde iets dat dynamisch en visueel helemaal fout was. Als in 159.
Kuchkuch............... :shock:
Dynamisch zeker van duitse inslag en mist nogal wat finesse.
Voor snel insturen lijkt het wel of het eerst doorgebeld moet worden,
Weet u zeker dat U links af wilt,toets 1
Wilt U rechts,toets 2
U weet het niet,moet ik remmen ? Toets 3
U remt zelf , toets 4 :shock:
Afbeelding

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

zo okt 07, 2012 23:42

Of bouwde iets dat dynamisch en visueel helemaal fout was. Als in 159.
Kuchkuch............... :shock:
Dynamisch zeker van duitse inslag en mist nogal wat finesse.
Voor snel insturen lijkt het wel of het eerst doorgebeld moet worden,
Weet u zeker dat U links af wilt,toets 1
Wilt U rechts,toets 2
U weet het niet,moet ik remmen ? Toets 3
U remt zelf , toets 4 :shock:
=D> =D> =D>
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”