Ik ben een beetje afgehaakt toen auto's steeds meer computers werden, maar laten we wel wezen, er zijn maar een paar "innovatie-fabrieken" tegenwoordig. En innovatie is het enige wat ons van een automotive-infarct kan redden.
Als je de race verloren hebt omdat je te weinig uithoudingsvermogen hebt is dat jammer maar op overwinningen uit het verleden en mooie schoenen alleen red je het niet.
VW bepaalt nu voor Europa de ontwerp-en technische knowhow volgens mij. Eerlijk is eerlijk, het zijn qua ontwerp weinig opwindende, maar erg lelijke koetsen zijn het ook niet. BMW verkoopt ook goed en is redelijk lelijk, Mercedes is voor mij "onkijkbaar" aan het worden.
Opel is toch ook moeizaam geworden? Is jaren lang de onbetwiste no.1 geweest.
Alfa heeft qua ontwerp-kwaliteiten aardig de dienst uit gemaakt in de jaren 70 en 80. Voorzetje: Alfetta> VW Jetta type 1, Giulietta en later de 75> BMW 7 serie (met dat kontje), Jetta type 2, MB 190. Om over de alfa sud maar te zwijgen, als die nu weer wordt uitgebracht doetie zo mee, trouwens het concept heeft vanaf '72 de compacte middenklasse de opmaat gegeven. Als het kreng niet zo had geroest en de Duitse arbeidsmoraal zou zijn gehanteerd, was de Golf nooit zo populair geworden wellicht, er was duidelijk behoefte aan zo'n voertuig.
Kortom, het lijkt mij dat de automotive steeds meer een concept-busines gaat worden. Iets in de trant van: Toyota= elektrisch, BMW = achterwiel aangedreven, Haaioendaai= waterstof, Volkswagen= start-stop-achtige systemen enzovoort. Als Alfa daar een functie in krijgt graag, zo niet, jammer maar zo gaat dat dan.
Was het vroeger eigenlijk ook al zo. Italianen en Fransen voor innovatie en de ontwerpen, Japanners voor de gekopieerde goeikope massa, Duitsers voor de saaie degelijkheid, Engelse voor de.....ehhh....feelgood, ergo met de automotive behoeftes van toen. Nieuw tijdperk, nieuwe behoeftes, simpel. Merken komen, merken gaan, niet moeilijk over doen.
Enne, innovatie blijft innovatie, de huidige jeugd zal uitmaken welke concept-cars de emoties hebben opgeroepen op dit moment en de geschiedenis zal uitwijzen wie de tijdsgeest heeft herkent en heeft toegepast.
E.e.a. een beetje gechargeerd natuurlijk, maar ik ben dan ook geen socioloog
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.
Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149