Alfa Romeo Cars
Peter Vann, Jürgen Lewandowski
Gebonden + slipcase
Bladzijden: 200
Afmetingen (hxb): 27 x 32,5
Foto's: kleur
Teksten: Duits
Uitgever: Südwest Verlag GmbH & Co. KG, München
Jaar v. uitgifte: 1991
ISBN: 3-517-01255-6
Toen ik dit boek op eBay tegenkwam wist ik nog niet van het bestaan ervan of wat ik ervan kon verwachten. De aanschaf was dus min of meer een gok, puur gebaseerd op de fraaie voorkant. Maar wel eentje die erg goed uitviel.
Alfa Romeo Cars is een boek waarin 35 bekende en minder bekende Alfa's onder de loep worden genomen, waaronder bijvoorbeeld de 6C 1750 Flying Star, de Monza, de RLTF 1924, de P3, de drie auto's uit de BAT serie, diverse 6C's en 8C's en de 33 Stradale. Het boek focust met name op de historie. Na enkele jaren 60 Alfa's zoals de TZ en de 2600 SZ en jaren 60-70 concept cars (Iguana, P/33, Carabao, etc.) volgt alleen nog de SZ als moderne Alfa. Per model zijn er tussen de 2 en 8 bladzijden uitgetrokken. Daarin een leuk opgesteld en informatief stuk tekst over de betreffende auto (in het Duits, dat wel) en een aantal zeer fraaie, speciaal voor het boek gemaakte foto's. Een boek dus waarin je lekker kunt zitten lezen of waar je eens in de zoveel tijd gewoon doorheen knt bladeren om van de foto's te genieten. Voor mij persoonlijk geldt als bonus dat het ook nog eens prima referentiefoto's zijn voor de modelbouw.
Mocht je het boek interessant vinden en het ergens te koop vinden voor een aantrekkelijk bedrag, twijfel dan niet te lang, want ze zijn inmiddels erg lastig te vinden. Wat mij betreft een zeer dikke aanrader.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos