Weer een aantal tegenstrijdige berichten die de afgelopen dagen langs komen:
Alfa Nederland is (natuurlijk! Wij van WC Eend...) zeer tevreden over de verkoopaantallen tot nu toe, ze spreken over een verwachte 1000 stuks op jaarbasis wat best kan kloppen gezien de 400 stuks die in de eerste 5 maanden zijn verkocht:
http://www.autoweek.nl/nieuws/wel-en-we ... eo-giulia/
Zo'n dertig procent van de verkochte Giulias werd verkocht op de particuliere markt, de overige 70 procent betreft een zakelijke bestelling. Opvallend is dat de verdeling benzine/diesel vrijwel 50/50 is. Op benzinevlak is de populairste motorisering de 200 pk sterke 2.0T. De populairste dieselaar is de 180 pk sterke 2.2 JTD als Advanced Efficiency Super.
Zo'n Veloce is overigens ook nog aardig exclusief, maar het geeft denk ik wel aan hoe weinig de mensen hierk iezen voor een wat dikkere motor.
De Giulia debuteerde als machtige 510 pk sterke Q. "Daarvan hebben we er 22 verkocht." Subtopper Veloce, met 280 pk sterke 2.0T in het vooronder, is 44 keer over de toonbank gegaan. Al met al is Alfa Romeo tevreden met de prestaties van de Giulia. "We zijn nieuw in het segment van de premium D-segmenters en staan nu al op de vierde plek, achter de BMW 3-serie, de Mercedes-Benz C-klasse en de Audi A4."
Die laatste zin vond ik wel grappig, want dat geloofde ik natuurlijk niet. Heb eens even de verkoopcijfers opgezocht van de concurrentie die zichzelf ook priemiejum noemt: (dus VW/Skoda, PSA, Opel etc even weg gelaten)
Jan-Mei 2017
Giulia: 397x
V60: 1114x (excl 224x de S60)
Jaguar XE: 243x
Lexus IS: 87x
DS5: 65x
Infiniti Q50; 7x
Ghibli; 16x
Nu zijn die 400 Giulia's niet echt cijfers om over naar huis te schrijven, maar als je het dan weer vergelijkt met de andere merken valt eigenlijk op hoe weinig de andere afzetten. Dan vind ik die 400 niet eens zo héél slecht. Voor mij hoeven ze ook niet zoveel te verkopen als de Duitse concurrentie, want ook de exclusiviteit van een Alfa vind ik leuk. Een 3-serie staat écht op iedere hoek lijkt het.
Probleem is denk ik eerder de véél te positieve prognoses/doelstellingen van Ome Sergio, met z'n 400.000 auto's per jaar in 2020....
En de "grote 3":
3-serie: 1311x
A4: 1346x
C-klasse: 1283x
Het Belgische Auto55 (een medium dat vaak erg negatief over Alfa is vind ik) noemde de Giulia gisteren al een flop:
http://www.auto55.be/nieuws/28773-alfa- ... ia-is-flop
Alfa Romeo heeft voor het eerst sinds lange tijd weer modellen die meespelen in volumesectoren. Niet in het populaire C-Segment weliswaar, maar wel erboven. Maar de nieuwe Alfa Romeo Giulia slaat onvoldoende aan. Dat weet Automotive News, staat cijfers van onderzoeksbureau IHS Market citeert.
Sergio Marchionne slaat weer toe
De Giulia wordt alom bejubeld om zn rijgedrag. Maar zn ontwikkeling was een langgerokken proces. Een aaneenschakeling van vertragingen uit budgettaire overwegingen. En dat zie je volgens de critici aan de kwaliteit en de materiaalkeuze. En aan het motorenaanbod, dat verouderlijkt. Bovendien is de Giulia niet de meest competitief geprijsde auto in zn segment.
Bij zn lancering mikte Fiat-Chrysler-baas Sergio Marchionne op een afzet van 75.000 à 100.000 stuks op jaarbasis. Maar tussen mei 2016 en april 2017 wist het bedrijf er niet meer dan 20.000 van te verkopen.
Stelvio moet het redden
De hoop van het Alfa Romeo management is nu gevestigd op de SUV Alfa Romeo Stelvio. Maar het is volgens analisten nog te vroeg om te weten of die de verwachtingen wel inlost. Marchionne projecteerde een totaal productievolume voor dit jaar van 170.000 stuks. Volgens IHS Market is 120.000 stuks realistischer.
Eigenlijk vind ik het niet eens zo heel slecht als je het vergelijkt met alle andere concurrenten die niet onder de grote 3 vallen. Maar toch denk ik dat er zo veel meer uit deze auto te halen valt. Ik heb serieus nog weinig mensen (en dan bedoel ik niet Alfa-liefebbers) gesproken die de Giulia niet mooi vinden. Probleem is denk ik dat ze qua prijsstelling met BMW/Audi willen concurreren, maar dat het slechte imago de auto dwars zit. Als een "zwevende kiezer" uiteindelijk twijfelt tussen een Giulia en een 3-serie, die nagenoeg even duur zijn, dan kiest die meestel toch voor de veilige optie op basis van imago. Ik denk als ze de Giulia €3-5K goedkoper maken, dat het dan al een heel ander verhaal gaat worden. Nogmaals, dat is niet wat IK zou kiezen, maar de gemiddelde koper die geen hele grote autoliefhebber is.