Velen hier rijden ook wat oudere Alfa's toch? Ik heb er zelf 2, beide 22 jaar oud. Sinds 17,5 jaar een 164, sinds 15 jaar een Spider. Van de 164 is vorig jaar het blok gereviseerd en alles vernieuwd / aangepakt wat er maar te vernieuwen / verbeteren viel. Ik durf geen mens te vertellen wat het heeft gekost want ik ben bang dat ik dan word opgesloten. Ik rij voor mijn gevoel nu wel in een nieuwe auto al doet de kilometerteller die deze week op 520k gaat springen anders vermoeden.
Edoch, dit fijne feest zal op een kwade dag over zijn. De firma Alfa Romeo heeft namelijk vierkant schijt aan het simpele feit dat je om een auto rijdend te houden ook onderdelen nodig hebt. Persoonlijk heb ik een onderdeel graag gewoon nieuw. Ik tik met liefde 100 euro voor een nieuw onderdeel dan dat ik voor 25 euro een 20 jaar oud tweedehands onderdeel monteer waarvan het maar de vraag is hoe lang het meegaat.
Ultiem hoogtepunt was de koelfanmotor van de 164 die het op vakantie in Italië begaf en dat door een Italiaanse garage werd opgelost met een gebruikte. Nog voor ik Italië uit was gaf die de geest. Met vervangend vervoer naar huis, auto een weekje later ook weer in den lande, zij het zonder de 2 lederen Alfa Romeo petjes die op de hoedenplank lagen. Geen nieuwe koelfanmotor te vinden dus weer een tweedehansie erin. Het jaar erop weer een fijne roadtrip gepland, ditmaal naar Spanje. Je raadt nooit wat er toen we bijna in het zuidelijkste puntje van Spanje waren aangekomen met een hele harde knal aangaf niet meer verder te willen werken aan het goed functioneren van het koelsysteem... Juist, de tweede tweedehandse koelfanmotor.
Groot was mijn vreugd toen ik daarna voor betrekkelijk weinig een nieuwe (!!!! jáááááá, echt waar!!!) via ebay vond in Frankrijk. En ja, die doet het nog steeds.
Om een lang verhaal kort te maken: als ik door gebrek aan onderdelen gewoon echt niet meer door kan met de 164 komt er een BMW of een Benz. Die leveren namelijk wel gewoon onderdelen. Het streven is en blijft overigens 'gewoon' nog steeds om 'm over 20 jaar op een miljoen kilometers te hebben.
De Giulia is in mijn ogen een wegwerpauto, wat boeit het uberhaubt? Ding mag 12 jaar mee en daarna zie je er nog minder dan je nu 164's op de weg ziet. Geen hond gaat dat als toekomstige klassieker in ere houden denk ik. Daarmee het zoveelste emotieloze stuk wegwerpstaal op de weg. Mooie auto's zijn imo auto's met een verleden en dat gaat deze vrees ik nooit krijgen. De firma Alfa Romeo die geen onderdelen levert zorgt daar wel voor.
ps. de Spider ruft gigantisch naar benzine. Ontluchtingsslang waar het zeer waarschijnlijk inzit is onbereikbaar. Hele taank moet er eerdaags onderuit. Benodigde onderdeeltjes: niet leverbaar. Gigantisch prijzige operatie daar het subframe er onderuit moet om de tank er onder uit te halen een dan gaan we er... jajaja een fijn tweedehandsie indouwen en daarna maar weer afwachten hoe lang het 20 jaar oude deel mee wil gaan.
Ik ben waarschijnlijk ook 1 van de weinigen met wat afwijkingen die de meeste classic Alfa rijders niet hebben
- ik heb de wagens graag gewoon tiptop in orde
- ik maak er de dagelijkse kilometers mee, Spider staat wel stil in de winter
- ik kan zelf niet sleutelen
Euhm. Ik snap het niet zo.
Je hebt problemen met vinden van onderdelen van je oude Alfa. Dat kennen we allemaal wel denk ik ja.
Je vindt dat bv BMW dat beter doet. Dat is ook zo. Automobile Tradition is gewoonweg uitstekend georganiseerd. Kost wat maar dat past allemaal binnen het marketingplaatje en de poging van BMW om de geschiedenisboeken te herschrijven.
Tot zover volg ik.
Je hebt wagens graag gewoon tiptop in orde - snap ik ook nog. Waar ik het niet helemaal meer begrijp is waar je stelt oude wagens te hebben.
Laten we eerlijk zijn : tot en met Rolls Royce zijn die gewoonweg niet meer tiptop in orde en als je dat wel wil mag je een merk kiezen wat je wil, het kost tijd en, handigheid en/of veel geld om ze tiptop te houden. Dat is toch breedweg bekend denk ik dan?
Als je zelf niet kan sleutelen loopt dit nogal snel uit de klauwen. Voor je het weet ben je een smak geld kwijt. En ik ken "gereputeerde" mechaniekers die in de boekjes staan maar het behoorlijk kunnen verkloten. Bijvoorbeeld door een jobstudent het werk te laten doen maar wel de uren van een expert aanrekenen.
Maar wat zien we nu: na een jaar of dertig is er plots weer een echte Alfa, met ziel, met rwd, met alles wat je maar wil. De eerste kans in lange tijd dat Alfa er werkelijk terug bovenop komt, heel misschien terug in de sport komt, heel misschien een SPICA of Ricambi Storico afdeling uit de grond stampt - want nieuwe verkopen dus nieuw geld.
En dan op basis van je oude wagens stel je dat de Giulia een wegwerpauto is. Sorry maar daar volg ik niet meer.
Als je echt niet kan sleutelen en je wil je auto's tiptop in orde zonder een lopende rekening te zijn, dan koop je een nieuwe. Net nu kan het.
Heb je daar het geld niet voor of wil je daar geen lening voor aangaan dan begrijp ik dat. Maar daar kan Alfa ook niks aan doen lijkt me dan.
Hoe Mercedes of BMW dat beter doen is me niet helder.
I nostri sogni sono sempre presenti.