Of bouwde iets dat dynamisch en visueel helemaal fout was. Als in 159.
Kuchkuch...............

Dynamisch zeker van duitse inslag en mist nogal wat finesse.
Voor snel insturen lijkt het wel of het eerst doorgebeld moet worden,
Weet u zeker dat U links af wilt,toets 1
Wilt U rechts,toets 2
U weet het niet,moet ik remmen ? Toets 3
U remt zelf , toets 4

Ben ik niet met je eens. En ik vraag me dan ook oprecht af of je dan wel eens in een 159 gereden hebt ?
Duitse inslag ? ja, de 159 is veel stijver en degelijker gebouwd dan de 147/156 generatie, in de 159 rammelt niks. Je hoeft er eigenlijk niet eens in gereden te hebben. Kijk alleen al naar de de Euro NCAP resultaten (niet alleen naar de sterren, maar ook naar de deelresultaten en de beelden). En als je de deur dichtslaat, ook bij mijn inmiddels 6 jaar oude exemplaar, dan gaat dat met hetzelfde gevoel en geluid als op de dag dat 'ie de fabriek verliet. Dus in die zin heb je gelijk; een Duitse inslag.
Maar ik heb een 147 gehad, zie onderschrift, en in een 156 gereden, en dat is eigenlijk geen vergelijk. Mijn 159 (wel met 235/45/18 banden) stuurt net zo scherp en direct, maar is natuurlijk wat minder lichtvoetig, maar ook een stuk groter. Verder vind ik de veer/demper combinatie v/d 159 beter, ik had op de 147 met een standaard, dus niet verlaagd onderstel, de optionele 17 inch Selespeed velgen. Stond fraai, maar de velgen domineerden het onderstel behoorlijk. Vooral te merken bij dwars richels in het wegdek en snel genomen bochten; dan voelde je gewoon dat de band/velg combinatie de veren/dempers overheersten; met als resultaat dribbelen, klapperen en reacties in het stuurwiel. Daarnaast was de voorkant van de 147 te slap geveerd (ook een kwaal van de 156 en 166).
Hier heb ik met de 159 ondanks een nog grotere velg/band combinatie nauwelijks last van. Bovendien vind ik de veer/demper karakteristiek van de voor- en achterkant beter op elkaar afgestemd.
Overigens beweer ik hier niet dat de 159 perfect is, of geen finesse mist. Zeker niet, maar het is absoluut beter dan de 147/156 generatie.