Dus eerst maar even afwachten hoe de leaserijders wiens contract afloopt de komende twee jaar gaan kiezen, dan is het tijd voor conclusies. En, jammer als de auto in Nederland niet breed gaat scoren, maar leuk dat ze dan hier een beetje exclusief blijft.
Deze visie deel ik niet helemaal met je. Als dat waar is zou je ook geen nieuwe A4, 3 serie, V60 V90 en noem maar ze maar, op de weg zien. Het tegendeel is waar.
Laat ik voorop stellen, dat ik de Nuova Giulia erg fraai vind! De kleuren combi zoals hierboven (rosso/tabacco -> schitterend!) Denk wel dat er verschillende redenen zijn die het succes, iig in NL, van de Giulia in het bijzonder en Alfa in het algemeen in de weg staan
* de auto is stevig geprijsd, dat komt ook terug in de leaseprijs. De Giulia is niet alleen in prijs de middenklasse ontgroeid, ook in functieklasse van de mensen die een dergelijke auto mogen/kunnen uitkiezen voor of van de zaak, is wel degelijk hoger dan in de tijd van een 156. De 156 stond nimmer op gelijke leasetred van een 3 serie, C klassse ed. Nu wel. En dat betekent ook ander publiek met andere verwachtingen. En wellicht ook ouder, met gezinnen waar de leaseauto ook verantwoord moet worden. Met een stevige eigen bijdrage wil je ook een auto die je prive veelzijdig kunt gebruiken. Plus het imago, in de zakelijk wereld staat de BMW en Audi (helaas) op een hogere image ladder. Voor mij niet belangrijk, voor veel van mijn funtiegenoten wel
* zelf werk ik ook bij een grote werkgever, en heb veel contact met grote andere werkgevers. Deze bedrijven hebben vaak een streng lease-beleid om verschillende redenen (klantbeleving, groen gezicht, inkoopprijs en marges enz). Dan kun je als medewerker helaas niet met een zak geld shoppen bij elk willekeurig merk. In die kaders past een Giulia helaas zelden, dan is het toch een liefhebbers auto. Dus helaas vaak niet beschikbaar
* de zichtbaarheid van de Giulia is erg mager, zien eten is doen eten. Als niet Alfa-kenner of liefhebber moet je wel heel veel moeite doen om per ongeluk op deze auto gewezen te worden. Weinig dealers, geen reclame, geen zichtbaarheid op de weg. Dat staat succes wel in de weg.
* ik mis volledig de private lease sector bij Alfa. Is booming business bij vrijwel alle volumespelers. Zelfs een Audi A4 voor vanaf 425€... Bij Alfa is alles extreem duur en dus niet interessant
* en ik mis een hebbeding als bijvoorbeeld een Mini of zelfs een Fiat 500. Je kunt er van alles van vinden, maar Mini slaagt er bijzonder goed in een volledig onpraktische auto heel duur te verkopen. En heel veel mensen staan er voor in de rij, en dat al meer dan 10 jaar. Vind ik knap en door de verscheidenheid en gewildheid blijven ze ook gebruikt een goede waarde houden. Alfa heeft een prachtige historie, ms een remake van 1 van haar echt populaire modellen of een chique kleinere Alfa onder der Giulia of zelfs Guilietta zou goede kansen maken denk ik. Luxe, bijzonder maar wel ergens betaalbaar.
Zelf duim ik voor Alfa en ik geniet van elke Alfa die ik op straat tegenkom (nieuw of oud), en hoop dat het merk nog lang zal kunnen bestaan