Andretti Molletti

Re: RE: In5piratie voor nieuw5te 5pider

za dec 01, 2007 11:23

Het probleem is dat de meeste bedrijven zoveel mogelijk..................
nadenken en zogenaamd opgeleide mensen in dienst nemen.
Ga ervan uit dat techneuten moeten kunnen nadenken en rekenen, deze hoog geclassificeerde mensen moeten dus met een diploma cq opleiding worden aangenomen.
De managers en marketing figuren hebben geen essentiele toegevoegde waarde... hoe duurder hoe beter en als er dan nog een spraakmakend diploma aanhangt dan moet het goed zijn..
Hoe jammer... Een oprecht uit haar ogen kijkende vrouw kan zo'n beslissing vanuit haar hart nemen en deze beslissingen zijn meestal een factor 1000 beter dan de betaalde gestudeerde oplossingen..
Ik zeg het wat plastischer dan Carlo, maar ik heb bij Nissan de intro meegemaakt van de Micra (bol geval) en man man man wat een gezever... ik denk dat heel england en japan er over nagedacht hebben en dat heeft dus niet gewerkt... iets wat je al bij de introductie kon zien, maar niet mocht zeggen..

Laten we design weer eens over aan mensen met gevoel en minder aan gestudeerde zakkenvullers, dan zou het wel goedkomen, de markt koopt immer ook met het hart (onze markt).

De keerzijde zie je in Amerika waar alles van te voren met getalletjes wordt voorspelt... geweldige auto's fantastische markt.... [-(

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 01, 2007 11:47

Ga ervan uit dat techneuten moeten kunnen nadenken en rekenen, deze hoog geclassificeerde mensen moeten dus met een diploma cq opleiding worden aangenomen.
De managers en marketing figuren hebben geen essentiele toegevoegde waarde... hoe duurder hoe beter en als er dan nog een spraakmakend diploma aanhangt dan moet het goed zijn..
Hoe jammer... Een oprecht uit haar ogen kijkende vrouw kan zo'n beslissing vanuit haar hart nemen en deze beslissingen zijn meestal een factor 1000 beter dan de betaalde gestudeerde oplossingen..
Ik zeg het wat plastischer dan Carlo, maar ik heb bij Nissan de intro meegemaakt van de Micra (bol geval) en man man man wat een gezever... ik denk dat heel england en japan er over nagedacht hebben en dat heeft dus niet gewerkt... iets wat je al bij de introductie kon zien, maar niet mocht zeggen..

Laten we design weer eens over aan mensen met gevoel en minder aan gestudeerde zakkenvullers, dan zou het wel goedkomen, de markt koopt immer ook met het hart (onze markt).

De keerzijde zie je in Amerika waar alles van te voren met getalletjes wordt voorspelt... geweldige auto's fantastische markt.... [-(

Dank je, ik zal tegen mijn professoren zeggen dat ze op een nutteloze opleiding les geven ;)
Maar ik snap wel wat je bedoelt, soms wordt de realiteit uit het oog verloren.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

RE: In5piratie voor nieuw5te 5pider

za dec 01, 2007 11:56

Werden aanvankelijk uit de werkelijkheid de statistieken herleid, tegenwoordig proberen we uit de statistieken een nieuwe werkelijkheid te creëren. Alles wat daar niet goed in past noemen we 'niche', dat is niet normaal en daar kan je dan extra geld voor vragen.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

za dec 01, 2007 12:23

Iets wat het gevoel moet aanspreken moet in principe ook uit het gevoel zijn voortgekomen. Hoe meer mensen zich ermee gaan bemoeien, hoe meer compromissen er worden gesloten en hoe slapper het resultaat wordt.
Maar ja, zonder commercie geen autofabrikanten, dat is de keerzijde natuurlijk. Ze moeten er wel aan kunnen verdienen. Gelukkig bestaat er inderdaad ook nog zoiets als een niche markt, die ruimte biedt aan liefhebbersproducten. Maar ook daar zal men toch de commerciële kant in het oog moeten houden, anders is het maar al te snel afgelopen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Dinky Boy
Miniaturista

za dec 01, 2007 12:33

Ze moeten er wel aan kunnen verdienen.
Laat ze dan beginnen met bezuinigen op marketing ;) 8)

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

za dec 01, 2007 12:50

Ik denk dat er wel een markt voor is, maar betwijfel alleen dat je hem tegen een leuke prijs als RWD op de markt kan zetten. Hoe Mazda dat voor elkaar kreeg met de MX-5 vind ik nog steeds een huzarenstukje. Die hebben tegen een lage kostprijs een interessant en kwalitatief goed produkt op de markt gezet. Iets waar Alfa nou niet echt een track record in heeft...
Als zij een dergelijke auto op de markt weten te zetten tot 30000 euro, dan zit hier een klant.
Over het hele CC-verhaal: ik heb in de vriend(inn)enkring een aantal van die auto's zitten: ik ben het eens over alle nadelen daarvan, maar het feit dat je zo'n auto ergens in het centrum van een stad of in een net ff wat minder frisse buurt met een gerust(er) hart kan achterlaten weegt ook wel zwaar mee. Wat dat betreft heeft Mazda met die CC MX-5 een mooi alternatief. Alleen jammer dat hij zo lomp is vormgegeven, en een Mazda is, en een oerlelijk dashboard heeft en...
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Andretti Molletti

za dec 01, 2007 13:12

Iets wat het gevoel moet aanspreken moet in principe ook uit het gevoel zijn voortgekomen. Hoe meer mensen zich ermee gaan bemoeien, hoe meer compromissen er worden gesloten en hoe slapper het resultaat wordt.
Kijk Rob, deze uitspraak vind ik nou een hele goede om tijdens je opleiding met je profs eens over te discussieren!

Mooi voorbeeld is Nissan neemt destijds Prince over (de makers van de Skyline)... daar zitten echte techneuten die maar een doel hebben: snelle auto's. Gelukkig heeft nissan daar ook een handje van en dus wordt Prince redelijk met rust gelaten. Hun modellen zijn niet echt mooi, maar ze raken precies de markt die ze moeten raken... ik gok dat dat is omdat elke techneut die er werkt, de stelling heeft "ik moet er straks zelf in rijden!"

Ikzelf leidt mensen op en vind een heel goed beoordelingscriterium "mag de cursist straks aan mijn auto sleutelen?"

Bij Nissan had ik destijds ene Manager trainingen die gunde niemand wat, als hij maar een dikke Primera had en de rest minder dan was zijn status in zijn ogen gered. Later ging hij naar Toyota...omdat hij dan zo'n Camry kreeg. Dit soort mensen die hun leven afzetten tegen over anderen en geen eigen wil hebben zijn de pest voor de autowereld... Samenwerken, elkaar gunnen en je hart mogen laten spreken...harmonie en geluk...diepe passie en WOOOW... dat moet in een auto zitten! (zit tenslotte ook achter het stuur)

(wel leuke discussie zo, en Rob sorry als ik je tegen je schenen schopte, maar ik hoop dat je het niet zo ervaard, was goed bedoeld!)

Andretti Molletti

za dec 01, 2007 13:14

....., en een Mazda is, en een oerlelijk dashboard heeft en...
PM!!!!!!!!!!!!!!

;)

Pietro; Audi ook zo'n voorbeeld van Marketing (?) en succes... zeg nou eerlijk je wilde niet dood gevonden worden in een Audi 50 destijds :lol: ..en nu: STATUS!
of kwam dat door de rally successen?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 01, 2007 14:50

Het leuke is nou dat de échte hits, zoals de Golf GTI en ook de Mazda MX-5 vaak door de techneuten in hun eigen vrije tijd in elkaar worden gedraaid, omdat het management zulke projecten niet wil fiatteren. Totdat ze ineens op de R&D afdeling geconfronteerd worden met dat hobbyproject als het eenmaal af is, een auto die wel de beroemde X-factor heeft. En dán kan het ineens wel.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 01, 2007 15:30

Kijk Rob, deze uitspraak vind ik nou een hele goede om tijdens je opleiding met je profs eens over te discussieren!

Mooi voorbeeld is Nissan neemt destijds Prince over (de makers van de Skyline)... daar zitten echte techneuten die maar een doel hebben: snelle auto's. Gelukkig heeft nissan daar ook een handje van en dus wordt Prince redelijk met rust gelaten. Hun modellen zijn niet echt mooi, maar ze raken precies de markt die ze moeten raken... ik gok dat dat is omdat elke techneut die er werkt, de stelling heeft "ik moet er straks zelf in rijden!"

Ikzelf leidt mensen op en vind een heel goed beoordelingscriterium "mag de cursist straks aan mijn auto sleutelen?"

Bij Nissan had ik destijds ene Manager trainingen die gunde niemand wat, als hij maar een dikke Primera had en de rest minder dan was zijn status in zijn ogen gered. Later ging hij naar Toyota...omdat hij dan zo'n Camry kreeg. Dit soort mensen die hun leven afzetten tegen over anderen en geen eigen wil hebben zijn de pest voor de autowereld... Samenwerken, elkaar gunnen en je hart mogen laten spreken...harmonie en geluk...diepe passie en WOOOW... dat moet in een auto zitten! (zit tenslotte ook achter het stuur)

(wel leuke discussie zo, en Rob sorry als ik je tegen je schenen schopte, maar ik hoop dat je het niet zo ervaard, was goed bedoeld!)
No hard feelings, ik snapte hoe je het bedoelt. En Marketing is niet echt het meest geliefde onderdeel bij de meeste bedrijven, aangezien deze afdeling vaak bepaald of iets ontwikkeld word of niet (is er een markt voor of niet).

Ik weet dat het belangrijk is om liefhebbers op de juiste plek te hebben, maar het succes van fiat en Alfa op dit moment is te danken aan mensen die rationeel ipv emotioneel denken. Ik hoop alleen dat ze ruimte laten voor mensen die iets aparts willen doen, zoals technici bij Lamborghini dat 40 jaar geleden deden en de Miura ontwikkelde.

Ik denk niet dat Alfa op dit moment de financiele middelen heeft om zoiets als dit te ontwikkelen en produceren. Ze moeten dan namelijk een compleet nieuw platform ontwikkelen, eentje wat geschikt is voor achterwiel aandrijving. De platforms die ze nu hebben kunnen ze niet gebruiken, want te oud en alleen geschikt voor FWD, maar een nieuwe ontwikkelen kost ongelofelijk veel geld, wat nu vooral is gaan zitten in de 8c, 169 en de nieuwe junior. Als er al een Spider komt zoals de oude Spiders, klein, licht, goedkoop, LEUK!, dan zal dat pas over een jaar of 4-6 zijn
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 01, 2007 15:32

Het leuke is nou dat de échte hits, zoals de Golf GTI en ook de Mazda MX-5 vaak door de techneuten in hun eigen vrije tijd in elkaar worden gedraaid, omdat het management zulke projecten niet wil fiatteren. Totdat ze ineens op de R&D afdeling geconfronteerd worden met dat hobbyproject als het eenmaal af is, een auto die wel de beroemde X-factor heeft. En dán kan het ineens wel.
Zowel de Golf GTI als de MX-5 waren marketing beslingen. De Golf GTI was het antwoord op de vraag van jongeren voor goedkope snelle auto's. En de MX-5 was het antwoord op de kleine roadstars uit voornamelijk Engeland (MG/Triumph) maar ook op de Alfa Spider.

Dinky Boy
Miniaturista

za dec 01, 2007 15:44

Voor zover ik weet was de MX-5 vooral een antwoord op het gebrek aan roadsters. De MGB en TR8 hadden toen toch al lang het veld geruimd? Het aanbod aan échte cabrio's bestond in die tijd uit de Alfa Spider, toen al erg bejaard, en de Porsche 911 cabrio (andere doelgroep). Verder had je natuurlijk een aantal van die winkelmandjes met draagbeugel zoals de Golf en een paar verschrikkingen (in mijn ogen dan) als de Visa Décapo(r)table en Samba Cabrio. Hoewel ik die laatste ook wel weer humor vond, goedkoper open rijden kon niet.
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op za dec 01, 2007 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 01, 2007 18:01

Geinig ding. Alleen de voorwielen een forse trap naar voren en klaar !!

Een goede tegenhanger van de (best wel erg leuke en HELE goede en fabelhaft rijdende) Honda S 2000 is er nog niet. Een gaatje in de markt lijkt me. Kies de juiste kg/Pk verhouding en rijpret is gegarandeerd.
Je komt met zo'n auto echt niet in de "Barbie" categorie waarin alle CC's en aanverwante "blikdeksels" in opereren. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

ericj
Full Member
Full Member

za dec 01, 2007 18:24

Voor zover ik weet was de MX-5 vooral een antwoord op het gebrek aan roadsters. De MGB en TR8 hadden toen toch al lang het veld geruimd? Het aanbod aan échte cabrio's bestond in die tijd uit de Alfa Spider, toen al erg bejaard, en de Porsche 911 cabrio (andere doelgroep). Verder had je natuurlijk een aantal van die winkelmandjes met draagbeugel zoals de Golf en een paar verschrikkingen (in mijn ogen dan) als de Visa Décapo(r)table en Samba Cabrio. Hoewel ik die laatste ook wel weer humor vond, goedkoper open rijden kon niet.
Klopt, ik weet nog dat ik in 1989 mijn Spider Duetto kocht, en rond die tijd of ietsje later de Miata in de VS werd geintroduceerd. En ik kan je vertellen, er reed geen hond in een open auto in die tijd, er was helemaal geen markt voor open auto's. De Alfa spider werd ook nauwelijks meer verkocht, maar de Miata was tot ieders verrassing (ook van de marketeers) een groot succes in Amerika en later ook in Europa. In feite is de hele spidermarkt toen pas ontstaan, na heel lang weg te zijn geweest.

Maar hoewel ik een linnen kapje mooier vind en meer bij het spidergevoel vind passen, zijn er allerlei praktische redenen voor een vouwkap. Bedenk ook dat we in Nederland gezegend zijn met een gemiddeld klimaat waar je relatief vaak open kunt rijden. Wel eens een spider gezien in Italie of Spanje? Als je ze ziet, rijden ze meestal dicht omdat het veel te heet is om open te rijden. Een vouwkap heeft als grote voordeel dat je doordeweeks gewoon dicht naar je werk kunt rijden zonder het risico van een mes in je kap, en het weekend lekker een uurtje open kunt rijden. Als je fun en vervoer in 1 auto moet combineren, lijkt mij het een ideale optie.

Maar on-topic: de 5pider vind ik een geinige studie, een beetje een kruising tussen de Duetto en een Barchetta vind ik.

---
Eric

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 01, 2007 19:02

ericj; een stalen vouw kap is GEEN OPTIE als je een goed rijdende auto wil maken. De constructie en materialen zijn te zwaar en te groot om een goed rijdende auto te maken, vooral omdat die kap zo hoog zit.

En zoals ik het eerder al zei, ik verwacht niet dat Alfa binnen nu en een paar jaar met zoiets op de markt zal komen. Het is een 'luxe' voor een merk om met zo'n auto te kunnen komen, die 'luxe' neemt Alfa nu al door de 8c te produceren.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”