Furrikain
Full Member
Full Member

RE: Alfa embleem gevonden maar weet iemand waarop en van wan

ma mar 02, 2009 20:27

Ik weet niet juist waar het hem juist zit, maar ik vind het ding er nogal "aftermarket" uitzien, vintage aftermarket weliswaar.

Het hele design doet nogal lomp aan en de gebruikte schilder/druktechniek ook, vooral de hoekigheid van de o's valt mij op. Kan natuurlijk ook liggen aan de grote foto. Mijn nieuwsgierigheid is iig ook aangewakkerd.

Misschien moet je het even op het alfabb.com forum proberen? Meer dan genoeg geschiedenisbollebozen te vinden daar.

B-lee
Guru
Guru
Contacteer: ICQ

Re: RE: Alfa embleem gevonden maar weet iemand waarop en van

ma mar 02, 2009 20:51

Ik weet niet juist waar het hem juist zit, maar ik vind het ding er nogal "aftermarket" uitzien, vintage aftermarket weliswaar.

Het hele design doet nogal lomp aan en de gebruikte schilder/druktechniek ook, vooral de hoekigheid van de o's valt mij op. Kan natuurlijk ook liggen aan de grote foto. Mijn nieuwsgierigheid is iig ook aangewakkerd.

Misschien moet je het even op het alfabb.com forum proberen? Meer dan genoeg geschiedenisbollebozen te vinden daar.
Aftermarket zou mischien kunnen , maar zou het kunnen dat sommige carrosserie bouwers inde vrouge jaartjes en mischieniets later ook er soms hun eigen interpretatie op na hielden ?
:-k ](*,) #-o
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

ma mar 02, 2009 21:16

Ik ben nog niet thuis dus kan niet bij het bananenarchief maar ik deel de mening Furrikain aangaande de ogenschijnlijke non-originaliteit.

Hoewel een Italiaans merk, was Alfa behoorlijk consequent qua gebruik van het logo.

Bodybuilders maakten niet de logo's... de AR fabrieken leverden chassis incl. radiateur en die was weer inclusief logo's... ook wel logisch want als fabrikant wil je niet dat een derde verantwoordelijk is de presentantie van je merkbeeld.

Dergelijke imitatie logo's werden ook in vroeger tijd reeds gemaakt om de massa te voorzien van merkbeelden van auto's die "onbereikbaar" waren.

Zoals reeds gepost, is de historie van het logo goed gedocumenteerd en dit logo is een mengelmoesje van verschillende logo's.

MAAR... zal zodra ik thuis ben wel eens gaan graven... wie weet wat voor leuks er boven komt drijven....

IIG een heel leuk hebbedingetje en ik ben dan ook bereid om alfaromeocars zijn bod zonder meer te verdubbelen.... :lol: :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Rudolph
Guru
Guru

ma mar 02, 2009 21:24

PLOEF!
Laatst gewijzigd door Rudolph op do sep 16, 2010 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Dinky Boy
Miniaturista

ma mar 02, 2009 22:03

Omdat het ding zo plat is (zo lijkt het althans op de foto) vraag ik me af of het niet een lichtgewicht exemplaar is voor een competitie auto (uit de tijd dat plastic nog geen gemeengoed was).

Of, omdat hij weinig luxueus oogt, hij zou van een stationaire motor, scheepsmotor of tractor kunnen komen? (Behalve Romeo tractoren zijn er ook nog tractoren met de naam Alfa Romeo gebouwd, weet alleen niet meer precies welke periode.)

Andere suggestie: assemblagelijn buiten Italië?

Furrikain
Full Member
Full Member

ma mar 02, 2009 22:27

Omdat het ding zo plat is (zo lijkt het althans op de foto) vraag ik me af of het niet een lichtgewicht exemplaar is voor een competitie auto (uit de tijd dat plastic nog geen gemeengoed was).

Of, omdat hij weinig luxueus oogt, hij zou van een stationaire motor, scheepsmotor of tractor kunnen komen? (Behalve Romeo tractoren zijn er ook nog tractoren met de naam Alfa Romeo gebouwd, weet alleen niet meer precies welke periode.)

Andere suggestie: assemblagelijn buiten Italië?
Goedkope bouwkwaliteit daar gelaten, zou je dan toch wel een iets accurater logo verwachten, zoals reeds gezegd is dit exemplaar nogal een samenraapsel.

B-lee
Guru
Guru

ma mar 02, 2009 22:44

Het hoeft voor mij niet echt een org. alfa embleem te zijn , leuk zou het wel geweest zijn .
Zeker als het van een of andere pre war wagen zou zijn geweest .
Het embleem is wel wat verweert ,maar in zijn oorspronkelijke toestand zal het er wel luxueuzer hebben uitgezien .
Of zoals dinky boy schrijft een staionaire motor of mischien van een alfa bus of vrachtwagen .
Ik hoop dat zaagauto iets tussen zijn bananen dozen vindt.
Wel bedankt aan iedereen die mee aan het "brain stormen" is =D>

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

di mar 03, 2009 07:05

Afbeelding
Een van de opvallendste dingen aan het logo (naast inderdaad de vierkante en platte O's) vind ik dat de slang al gestileerd wordt weergegeven. Op alle logo's tot aan 1972 zit daar nog detail in.
En laten we niet vergeten dat dit overzicht niet zaligmakend is. Wat me altijd al is opgevallen is dat de rood-zilveren variant van eind 40 begin 50 erin ontbreekt, die op de Alfetta racers en de 6C 2500 zat:

Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 03, 2009 09:07

Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat het... ik durf het BIJNA niet te zeggen.... een wielnaafdopje is voor een aftermarket wiel...

Hoewel erg groot voor die toepassing... (7 cm) zou het een aantal zaken verklaren zoals het gebrek aan acuratesse (geproduceerd dorr een derde), het lage gewicht, de slijtage etc.

Dinky Boy
Miniaturista

di mar 03, 2009 09:12

Moet jou dan toch deugd doen dat-ie niet van plastic is ;)

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 03, 2009 09:25

Plastic rulezzzzzzz sinds Zaterdag.... :wink:

B-lee
Guru
Guru

di mar 03, 2009 11:18

Ik denk niet dat het een wielnaaf dop zou zijn de bevesteging lijkt mij onwaarschijnlijk.
Gemaakt door een derde lijkt mij ook heel waarschijnlijk , de stijl lijkt mij wel eerder pre 60 of ouder .
Het heeft bij mij zeker 20j in een vitrinekast gelegen en telkens ik iets uit de kast moest hebben heb ik het vast genomen en mij de vraag gesteld waar dit heeft opgestaan .
Vorige week heb ik deze kast zitten reorganizeren en had ik het terug in mijn handen en moest ik het weten vandaar het item op dit forum .
Ik had dit beter niet gedaan want nu ben ik nog meer geintereseerd en geinterigeerd en weet het eigenlijk nog niet ](*,)
De badge ligt nu wel meer vooraan in de kast en heeft ondertussen voor mij meer sentimentele waarde gekregen omdat het een vraagteken zal blijven .
:wink:

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

di mar 03, 2009 11:18

Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat het... ik durf het BIJNA niet te zeggen.... een wielnaafdopje is voor een aftermarket wiel...

Hoewel erg groot voor die toepassing... (7 cm) zou het een aantal zaken verklaren zoals het gebrek aan acuratesse (geproduceerd dorr een derde), het lage gewicht, de slijtage etc.
Lijkt me erg onwaarschijnlijk gezien de moertjes op de achterkant.
Aftermarket lijkt me op zich wel goed mogelijk, hoewel je dan toch eigenlijk zou verwachten dat het meer een kopie zou zijn van een bestaande uitvoering.

Overigens nog een opvallend verschil (versobering) waar ik in eerste instantie overheen heb gekeken: de achtergrond van de slang is wit ipv lichtblauw.
Ik krijg meer en meer het gevoel dat dit niet van Alfa Romeo zelf afkomt.

Ander idee: zou dit niet een onderdeel kunnen zijn van een stuk speelgoed, bijvoorbeeld een oude trapauto uit het pre-plastic tijdperk of zo?
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 03, 2009 15:52

Die moertjes maken het juist wel logisch dat het een naafkapje zou kunnen zijn hoor...

Op het BB was ook iemand die een Mille Miglia badge had, volgens hem uit de jaren 20 en dat een radiator badge or dashboard badge was... "very vintage"...

Was een jaren 70 naafkapje van 1000Miglia wielen... ook met boutje / moertje aan de achterkant...

Voor een trapauto lijkt 7 cm me weer erg groot.

Het kan ook gewoon een 3rd party radiator badge zijn, een iets oudere versie van zoiets:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... &viewitem=

B-lee
Guru
Guru

di mar 03, 2009 17:28

8) 8) 8) 8)
Het ligt alweer in mijn kast en ik denk dat het daar nog een hele tijd zal liggen .
Hopelijk kom ik of iemand er nog zo ééntje tegen met een heel simpele uitleg waarvan iemand dan zal zeggen
"ik had het toch gezegt dat het daar van kwam" :wink:
Toch iedereen bedankt voor de interesse en het denkwerk
:thumbs:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”