Komt bij dat de productie van GT volgens minj ondertussen gestopt is, en eind van het jaar valt ook voor de brera/spider het doek, dan hebben we nog 3(!) modellen, Dan zit er een 5-deurs mito in de pijplijn, maar we mogen tot 2013 wachten op een nieuwe spider.. in 2012 wordt hopelijk de 159 afgelost, maar dat kan ook goed later worden..
Alfa heeft nu 5 modellen, waarvan de GT al oud is en amper nog verkoopt, de Brera/Spider te duur en exclusief om aantallen te maken, de 159 bevind zich in een markt waarin concurentie moordend is en bovendien zijn ze te duur in de lease ivm restwaarde.
De MiTo en de nieuwe Giulietta moeten zich nog (steeds) bewijzen als het gaat om aantallen. Mito verkoopt voor geen meter vergeleken met de Mini, Fiat 500, Ford Fiesta/Ka. En nu is daar recent nog de Audi A1 bijgekomen...
Gister voor de grap even uitgerekend dat audi momenteel 11 modellen op de lijst heeft staan, avants, S-jes en RS-jes niet meegeteld...
Wat je roept over de mito klopt ergens wel, maar de 500/fiesta/ka vallen stuk voor stuk in een andere prijsklasse, dus alleen de mini uit jouw rijtje is directe concurrentie, en dan wel meteen de zwaar ingegraven favoriet. Neemt niet weg dat er meer mito's de weg op moeten, de mito en giulietta moeten alfa's volume modellen worden, in die segmenten zijn de aantallen te halen de komende jaren.
Ik hoop heel erg dat alfa stiekem echt een sportcoupe (a-la GT) op basis van de giulietta uit de hoge hoed gaat toveren, maar ik reken nergens op..