Vitorio
Full Member
Full Member

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

di jul 27, 2010 16:04

Alfa heeft nu 5 modellen, waarvan de GT al oud is en amper nog verkoopt, de Brera/Spider te duur en exclusief om aantallen te maken, de 159 bevind zich in een markt waarin concurentie moordend is en bovendien zijn ze te duur in de lease ivm restwaarde.
De MiTo en de nieuwe Giulietta moeten zich nog (steeds) bewijzen als het gaat om aantallen. Mito verkoopt voor geen meter vergeleken met de Mini, Fiat 500, Ford Fiesta/Ka. En nu is daar recent nog de Audi A1 bijgekomen...
Komt bij dat de productie van GT volgens minj ondertussen gestopt is, en eind van het jaar valt ook voor de brera/spider het doek, dan hebben we nog 3(!) modellen, Dan zit er een 5-deurs mito in de pijplijn, maar we mogen tot 2013 wachten op een nieuwe spider.. in 2012 wordt hopelijk de 159 afgelost, maar dat kan ook goed later worden..

Gister voor de grap even uitgerekend dat audi momenteel 11 modellen op de lijst heeft staan, avants, S-jes en RS-jes niet meegeteld...

Wat je roept over de mito klopt ergens wel, maar de 500/fiesta/ka vallen stuk voor stuk in een andere prijsklasse, dus alleen de mini uit jouw rijtje is directe concurrentie, en dan wel meteen de zwaar ingegraven favoriet. Neemt niet weg dat er meer mito's de weg op moeten, de mito en giulietta moeten alfa's volume modellen worden, in die segmenten zijn de aantallen te halen de komende jaren.

Ik hoop heel erg dat alfa stiekem echt een sportcoupe (a-la GT) op basis van de giulietta uit de hoge hoed gaat toveren, maar ik reken nergens op..

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

di jul 27, 2010 16:25

probleem is dat alfa/fiat ook altijd te laat komt!

de mito QV hadden ze zeker een jaar eerder kunnen leveren (de techniek was er, waarom niet in elkaar zetten en verkopen??)
dat multi air is te laat op gang gekomen, de 1.8Tbi wordt veel te weinig gepromoot, grotere motoren stammen nog uit de GTV6 tijd (er zouden toch tri turbo motoren komen)??
maar ook fiat, 500 deed men erg lang over, punto EVO is slecht leverbaar....

overigs dat lijstje, ik zie fiat er niet tussen staan, hoe doen die het?
en richt fiat zich niet te veel op zuid amerika en azie? Zijn natuurlijk DE groeimarkten, maar steek daar niet zo veel tijd in kwa design en techniek (gaat daar vooral om budget fiat auto's naar mijn idee)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

di jul 27, 2010 16:26

...... Al dat geneuzel over emotie, passie, cultuur, historie is leuk voor de klassieke alfa maar verder gewoon pure onzin.
En daarmee sla je de spijker dus precies op z'n kop. Opdoeken dus!! Wat heeft een gepimpte VAG kloon met Alfa Romeo te maken? Niks. En inderdaad, Fiat doet het op 't moment geen haar beter.

Imho kan Alfa dus zonder al te veel emotioneel gesnotter opgeheven worden. Gewoon lekker met z'n allen in een Skoda, VW, Audi oid. Zoals je zegt hebben die keus genoeg. Alleen krijg ik van geen enkele R32, RS6 en hoe die meuk verder heet jeuk op goeie plekken. Bah.
Ik hou het dan wel bij die onzinnige ouwe Alfa's. :wink:
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Merijnnieuwenhuis
Full Member
Full Member

di jul 27, 2010 16:33

...... Al dat geneuzel over emotie, passie, cultuur, historie is leuk voor de klassieke alfa maar verder gewoon pure onzin.
En daarmee sla je de spijker dus precies op z'n kop. Opdoeken dus!! Wat heeft een gepimpte VAG kloon met Alfa Romeo te maken? Niks. En inderdaad, Fiat doet het op 't moment geen haar beter.

Imho kan Alfa dus zonder al te veel emotioneel gesnotter opgeheven worden. Gewoon lekker met z'n allen in een Skoda, VW, Audi oid. Zoals je zegt hebben die keus genoeg. Alleen krijg ik van geen enkele R32, RS6 en hoe die meuk verder heet jeuk op goeie plekken. Bah.
Ik hou het dan wel bij die onzinnige ouwe Alfa's. :wink:
Dan heb je over 10 jaar geen neoklassiekers (giulietta gta o.i.d.) zoals je 156 GTA.
Als je zo gaat redeneren hadden we dat al na de 75 kunnen doen.
75

Mito 1.3 volgens nummerbord een JTD

gehad: , fetta, 75 imola, 33 QV S, 75 3.0 QV, 75 1.8 carbs, 155 2.0 16v

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 27, 2010 23:22

Als je zo gaat redeneren hadden we dat al na de 75 kunnen doen.
Amen.

Alfa Romeo zoals de liefhebber dat graag ziet is dood en gebalsemd, alleen het lijk zelf lijkt het nog niet te beseffen. Of het nu op FIAT, VAG of Samsung-platforms staat doet niet terzake, als het niet eigen is, is het niet 'echt' en zul je altijd bij een direct vergelijk met de donor voelen dat het één van de twee een gekunstelde variant is. Door magere bolognese-saus over een in principe goed bereide schnitzel of sushi heen te gooien krijg je ook geen eetbaar gerecht, toch? Tenzij... tenzij degene die het moet eten niet beter weet!

Het merk an sich heeft bestaansrecht door de mooie naam en het rijke verleden. Een gewiekst moederbedrijf zou daar munt uit moeten kunnen slaan, de huidige klant heeft in principe geen binding met het oude roest zoals 'wij' dat wel hebben. De gemiddelde 30-jarige junior accountmanager (lees: verkoper buitendienst tuinmeubilair) die nu een lease-auto kan uitkiezen heeft nog nooit in een 'echte' Alfa gereden, die werden immers al nauwelijks meer gebouwd toen hij zijn autobewustzijn ging ontwikkelen... Als de marketingboys er dus in slagen om het journaille te laten geloven dat Alfa geweldig sportief is, wordt het vanzelf waarheid. Kijk maar naar het sportieve imago dat Audi heeft opgebouwd. Feitelijk is geen enkele Audi echt sportief (althans, ik moet de eerste Audi die echt enthousiast van richting verandert nog tegenkomen)! Men bouwt daar enkele auto's waar iedereen bijzonder hard tot verwoestend hard mee kan, maar dat maakt ze nog niet sportief! De doorsnee-Audi's waar de leasetijger voor mag en kan kiezen zijn al helemaal niet sportief, ze zijn alleen onredelijk hard gedempt, wat door velen (de autopers incluis) onterecht als sportief wordt aangemerkt. Puur perceptie-management dus.

Dat plaatst Alfa Romeo in een weinig benijdenswaardige positie: óf het maakt 'echte' Alfa's waar Alfisti warm voor lopen en de markt niet groot genoeg voor is (dat heeft het verleden wel bewezen), waardoor het doek valt, óf het bouwt surrogaat-Alfa's en zorgt dat iedereen behalve de oude garde Alfisti niet beter weet. Voor de medewerkers is het te hopen dat het bedrijf blijft voortbestaan, voor de liefhebbers is het te hopen dat het over de kop gaat.

Of ben ik nu te cynisch?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Vitorio
Full Member
Full Member

wo jul 28, 2010 08:10

probleem is dat alfa/fiat ook altijd te laat komt!

de mito QV hadden ze zeker een jaar eerder kunnen leveren (de techniek was er, waarom niet in elkaar zetten en verkopen??)
dat multi air is te laat op gang gekomen, de 1.8Tbi wordt veel te weinig gepromoot, grotere motoren stammen nog uit de GTV6 tijd (er zouden toch tri turbo motoren komen)??
maar ook fiat, 500 deed men erg lang over, punto EVO is slecht leverbaar....
Dat is iets waar ik me ook over verbaas, overigens meen ik ook voor de lancering van de mito te hebben gehoord dat ze allemaal adaptieve shocks zouden krijgen, wat dus alleen op de QV terecht is gekomen. Wat ik niet snap aan het 1.8 blok, is waarom daar nog geen MA op gezet is, krijg je zo weer wat brera's met een mooi groen label en meer PKs in de showroom.

En Yuri, is het echt zo dat jij bijv. een 159 geen fijne auto vindt? zou je die niet voor de deur zetten als je de kans had? Ik snap dat een 159 te zwaar en te voorwielaangedreven is om serieus te mogen claimen van de giulia af te stammen, maar dat betekent voor mij niet dat het geen alfa is, zelfde geld voor de mito, een boxertje in het vooronder was veel leuker geweest, maar toch geniet ik van die auto zoals ik nog niet in een niet-alfa heb gedaan

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

wo jul 28, 2010 09:43

Als ze doen wat ze bij Lambo hebben gedaan, vind ik het prima! Dat was wel een geslaagde zet zeg maar ;)

Ik bedoel: achterwielaandrijving is toch wat we willen? Als ze gewoon maar zorgen dat Alfa Romeo een eigen identiteit behoud, en neer word gezet als een sportief merk ipv er een halve audi/vw van maken.
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jul 28, 2010 09:58

Als ze gewoon maar zorgen dat Alfa Romeo een eigen identiteit behoud, en neer word gezet als een sportief merk ipv er een halve audi/vw van maken.
Welk van de VAG onderdelen heeft zijn eigen identiteit behouden dan? Ook Lambo niet, in mijn optiek...allemaal veel te main-stream.
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Vitorio
Full Member
Full Member

wo jul 28, 2010 10:38

Als ze doen wat ze bij Lambo hebben gedaan, vind ik het prima! Dat was wel een geslaagde zet zeg maar ;)

Ik bedoel: achterwielaandrijving is toch wat we willen? Als ze gewoon maar zorgen dat Alfa Romeo een eigen identiteit behoud, en neer word gezet als een sportief merk ipv er een halve audi/vw van maken.
VAG heeft geen RWD platform, op 1 specifieke lambo (de gallardo lp550-2 balboni) en wat racewagens na (audi R8 GT2 etc..), misschien iets bij bentley, maar dat is veel en veel te duur om op alfa's toe te passen (vergelijk het met de giulia op het platform van de quattroporte zetten). Daarnaast, alle mainstream merken die bij VAG zijn ingelijfd hebben ingeleverd op eigen identiteit, de leon, A3 en octavia staan allemaal op hetzelfde platform als de golf, en delen hele bergen met onderdelen, de A4, passaat, superb en exeo zijn ook nauw verwant.

een van de kritiekpunten op de gallardo is dan ook dat het geen 'echte' lambo meer is, de 'insanity' van eerdere modellen als de countach en diablo ontbreekt. Hiervoor komt wel weer degelijkere afwerking terug, maar het is meer een R8 in een flamboyant italiaans maatkostum dan een rasechte lambo. Sommige mensen zien dat als lauter positief (en, eerlijk is eerlijk, het zou fijn zijn als je niet met geknepen billetjes in je lambo zit, piekerend of je bolide niet spontaan in de fik vliegt), maar dat er merkidentiteit mee verloren gaat is niet te betwisten.

Alfa kreeg kritiek op de mito, omdat het een verbouwde grande punto was, zelfde bedieningselementen etc.. De giulietta was ook niet goed, het is een omgekatte bravo (roepen sommige mensen), maar de realiteit is dat alfa niet groot genoeg is (en dat zo ook nooit wordt) om zelf weer platformen te gaan ontwikkelen, en echt op zichzelf staande modellen te maken. Als Alfa bij VAG terecht komt kan je er donder op zeggen dat er nog meer merk-identiteit verdwijnt, ook al komt daar iets meer degelijkheid voor in de plaats.

Wat mijns inziens wel een positief effect kan zijn, is dat VAG misschien de moeite in het merk stopt om er echt wat van te maken, een nieuwe sportcoupe/spider op basis van de A5, een snel roadstertje op basis van de TT, een supersedan op basis van de A6, en een fiat 500 concurrent op basis van de Fox (okee, die laatste is tricky), het zou allemaal zo mooi kunnen zijn, maar onder de kap ligt dan gewoon dezelfde TSI of TDI als in een seat/vw/audi/skoda

indy
Advanced Member
Advanced Member

wo jul 28, 2010 16:59

Misschien is het nog niet zo slecht voor Alfa om deel te worden van V.A.G.
Klanten krijgen misschien meer vertrouwen in Alfa,s (duitse degelijkheid)
De restwaarde gaat omhoog (Kijk naar Seat en Skoda) Lease prijzen gaan dan naar beneden.
Productie en introductie van nieuwe modellen is bij VW echt beter geregeld.
Dat kan er toe leiden dat er meer Alfa,s verkocht worden zodat er meer geld in het laatje komt. Wat weer de ruimte geeft om leuke modellen met meer eigen techniek te ontwikkelen.

Fiat bakt er ook niets van. Las net weer een stukje dat de nieuwe grote achterwiel aangedreven auto voor Alfa niet doorgaat, en dat er een Maserati van wordt gemaakt :?
Misschien als de 300C wordt vervangen dat er op die basis een Alfa wordt ontwikkeld.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 30, 2010 13:50

En Yuri, is het echt zo dat jij bijv. een 159 geen fijne auto vindt? zou je die niet voor de deur zetten als je de kans had? Ik snap dat een 159 te zwaar en te voorwielaangedreven is om serieus te mogen claimen van de giulia af te stammen, maar dat betekent voor mij niet dat het geen alfa is, zelfde geld voor de mito, een boxertje in het vooronder was veel leuker geweest, maar toch geniet ik van die auto zoals ik nog niet in een niet-alfa heb gedaan
Om met een ex-collega van me te spreken: 'Jein'. Op het moment dat ik een auto van de zaak zou moegen/moeten rijden, dan zou ik dat bijtellingsvrij doen en misschien zou ik dan wel een 159 nemen. Als gebruiksauto is er weinig mis mee. Op het moment dat ik er mijn eigen centen in moet stoppen (bijtelling of ' echt' geld), dan komt toch het rijgenot om de hoek kijken en ik vind een 159 oprecht niet fijn genoeg rijden om dan de portemonnee te trekken. Dan ga ik liever voor een Focus bijvoorbeeld.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jul 30, 2010 17:29

opzig geen probleem, want wie rijdt er nu in een moderne alfa? hier zie ik alleen maar vrouwen erin rijden (écht!), en wat geven zij om de techniek die eronder hangt :?:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

indy
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 30, 2010 18:53

opzig geen probleem, want wie rijdt er nu in een moderne alfa? hier zie ik alleen maar vrouwen erin rijden (écht!), en wat geven zij om de techniek die eronder hangt :?:
Mijn vriendin kan je alles vertellen over desmodromische klepbediening hoor :wink:
Laatst gewijzigd door indy op vr jul 30, 2010 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Quadrifoglio Verde
Member
Member
Contacteer: Website

vr jul 30, 2010 19:13

Het probleem met Alfa (en Italiaanse auto's in het algemeen) is dat het nog steeds wordt gezien als gammele roestbakken door veel mensen. Het imago van Alfa is gewoon niet al te best en dat van VW wel. VW wordt door het grote publiek als een goede, degelijke auto ervaren. Als VAG Alfa overneemt, zullen ze er zeker voor zorgen dat de verkoopcijfers omhoog gaan, het hoort immers bij VW Groep. Vergelijk het met Skoda, daar hebben ze in 15 jaar tijd ook een goedlopend merk van gemaakt, door het bijna van de daken te schreeuwen dat Skoda bij VW hoort.

Maar ik ben er op tegen dat dat gaat gebeuren. Het Italiaanse karakter gaat dan compleet verloren en Alfa's worden VW's met een leuk ontwerp en ander logo. Het leuke van Alfa is dat je juist een leuke Italiaanse auto kunt rijden met, als je het vergelijkt met andere moderne automerken, redelijk wat karakter. Echt eens wat anders dan die VAG meuk. Maar als de Giulietta geen succes wordt, zou dit doemscenario best eens werkelijkheid kunnen worden :(
1987 Alfa 75 3.0 V6
2019 Giulia 2.0T

Vitorio
Full Member
Full Member

vr jul 30, 2010 19:28

Ahem.... *kijkt naar mito die voor de deur staat, met zeer interessant multi-air systeem onder de kap*
Maar ik ben er op tegen dat dat gaat gebeuren. Het Italiaanse karakter gaat dan compleet verloren en Alfa's worden VW's met een leuk ontwerp en ander logo. Het leuke van Alfa is dat je juist een leuke Italiaanse auto kunt rijden met, als je het vergelijkt met andere moderne automerken, redelijk wat karakter. Echt eens wat anders dan die VAG meuk. Maar als de Giulietta geen succes wordt, zou dit doemscenario best eens werkelijkheid kunnen worden :(
Tja, wat dat betreft zie ik alfa ook liever italiaans blijven, maar ik moet toegeven dat bijvoorbeeld de seat leon toch wel lekker rijdt (terwijl de nauwverwante golf echt niks klaarmaakt bij mij). Probleem voor mij wordt dan dat je het prijsverschil tussen een seat hatch en een alfa hatch alleen nog zou moeten betalen voor styling en premium-ness, oftewell zelfde geintje als audi.. En dan wordt de kans voor mij erg groot dat ik als daily driver gewoon een seat leon kies...

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”