Alfa onder VW is helemaal niets. Nu hebben ze ook al een groot plobleem. Een 1.4 TSI kan je in een Volkswagen, Audi, Seat of Skoda krijgen. Onderscheid zit alleen in design, gebruikte materialen, de prijs en de dealer.
Waarom zou ik nu nieuwe een BMW willen? Omdat de engineering die je in die auto aantreft nergens anders kan kopen en rijgenot een heel belangrijk item is bij die auto's. Dat is altijd de kracht geweest van Alfa. De combinatie van de motoren en onderstellen waren leuk en in het tijdsbeeld gewoon goed. Maar dat ligt al weer een jaar of 20 achter ons. En onderscheid in de motoren? En design? Ik weet het niet. Opel is zo'n beetje het merk dat het verst van mij afstaat. Massaproducten voor mensen die een goed alround voertuig zoeken maar geen boodschap hebben aan design en exotische of vooruitstrevende techniek.
Maar nu moet ik elke keer bij het aanzien van een Giulietta onwillekeruig aan een Astra denken. Qua design zit er aan de buitenkant écht geen wereld van verschil tussen. Achterkant zowat identiek en ik denk dat ik de voorkant wel mooier vind. Van de Astra dan. En ik vind Opels dus écht niks. Maar ook een Vectra is een nette auto. Legt het qua design af tegen de 159, maar qua motorisering doet die dat niet. ook de motoren vind je gewoon in andere FIAT producten terug. Dat heeft dus geen toegeveoegde waarde meer.
Het onderscheid is weg en komt ook onder geen enkel ander merk meer terug. Leer ermee leven en koester de oude karretjes. En welke plannen ze ook hebben, aan de oude ALfa klanten gaan ze toch geen geld verdienen, want die leven alleen op sentiment. Dus is het misschien toch wel verstandiger Opel rijders te trekken die het Alfa badge toch mooier vinden dan de Opel blitz.