Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

di okt 09, 2012 18:24

Laat VAG maar komen, bij FIAT krijgt Alfa niet de aandacht die het verdient, tijd voor iets nieuws.
Eens dat ze niet de aandacht krijgen die het merk verdient, al zal dat ongetwijfeld in hoge mate met geld te maken hebben.

Maar om dan maar een gerebadgde Audi A3, A4,A6 etc. als oplossing der dingen te zien, neuh.....

En ik denk niet dat VAG ooit met geweldige auto's als de Alfa 8C of 4C was gekomen of zal gaan komen.
Ik ben gevoelsmatig geneigd om het met je eens te zijn, alleen vind ik het moeilijk in te schatten hoe VAG met Alfa om zou gaan. We weten van Seat en Skoda dat het hele andere auto's zijn geworden, maar dat waren dan ook merken zonder erg sterk eigen karakter. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat anders zou gaan met een merk als Alfa Romeo. En áls ze Alfa haar eigen identiteit zouden laten houden, is VAG wel een veel betere partij om Alfa uit het slop te trekken dan Fiat. Maar ja, 'als'.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Deltona
Member
Member

wo okt 10, 2012 13:21

Laat VAG maar komen, bij FIAT krijgt Alfa niet de aandacht die het verdient, tijd voor iets nieuws.
Eens dat ze niet de aandacht krijgen die het merk verdient, al zal dat ongetwijfeld in hoge mate met geld te maken hebben.

Maar om dan maar een gerebadgde Audi A3, A4,A6 etc. als oplossing der dingen te zien, neuh.....

En ik denk niet dat VAG ooit met geweldige auto's als de Alfa 8C of 4C was gekomen of zal gaan komen.
Ik ben gevoelsmatig geneigd om het met je eens te zijn, alleen vind ik het moeilijk in te schatten hoe VAG met Alfa om zou gaan. We weten van Seat en Skoda dat het hele andere auto's zijn geworden, maar dat waren dan ook merken zonder erg sterk eigen karakter. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat anders zou gaan met een merk als Alfa Romeo. En áls ze Alfa haar eigen identiteit zouden laten houden, is VAG wel een veel betere partij om Alfa uit het slop te trekken dan Fiat. Maar ja, 'als'.
Kijk maar eens naar de nieuwe Seat Leon, de nieuwe Audi A3 en de nieuwe Golf VII, deze lijken qua design exact op elkaar. De scherpe vouwen her en der in de carrosserie, de vorm van de spiegels, koplampen en de voorkant etc. En dan heb ik nog niet eens over de gelijkenissen die binnen de modellen van de VAG merken zelf bestaan; de Audi A3 lijkt op de A4, die weer op de A6 lijkt, etc. Hetzelfde geldt voor Volkswagen.

En daarnaast gebruikt VAG sinds jaar en dag dezelfde motoren, versnellingsbakken, interieuronderdelen en platforms, of het nou een Skoda of een Audi is. En met de nieuwe platform strategie van VAG, waarbij een platform niet alleen voor modellen worden gebruikt voor hetzelfde segment, maar ook nog eens aangepast kunnen worden voor een hoger en/of lager segment, zal de uniformiteit alleen maar toenemen. Een eigen identiteit lijkt bij producten van VAG niet de grootste prioriteit te hebben en volgens mij steeds minder.

Ik denk dat het een beetje naïef is om te denken dat VAG Alfa, ok nog als relatief klein merk, binnen het VAG concern een soort status aparte krijgt dat eigen motoren, eigen onderstellen en geheel eigen motoren mag blijven ontwikkelen. Ik bedoel als VAG zelfs in een Lamborghini Gallardo al een Audi interieur stopt, tja....
In bezit:
Alfa Romeo 159 2.2 jts Distinctive

Gehad:
Alfa Romeo 147 1.6 Veloce Distinctive

Tomolino
Full Member
Full Member

wo okt 10, 2012 18:22

Kijk maar eens naar de nieuwe Seat Leon, de nieuwe Audi A3 en de nieuwe Golf VII, deze lijken qua design exact op elkaar. De scherpe vouwen her en der in de carrosserie, de vorm van de spiegels, koplampen en de voorkant etc. En dan heb ik nog niet eens over de gelijkenissen die binnen de modellen van de VAG merken zelf bestaan; de Audi A3 lijkt op de A4, die weer op de A6 lijkt, etc. Hetzelfde geldt voor Volkswagen.

En daarnaast gebruikt VAG sinds jaar en dag dezelfde motoren, versnellingsbakken, interieuronderdelen en platforms, of het nou een Skoda of een Audi is. En met de nieuwe platform strategie van VAG, waarbij een platform niet alleen voor modellen worden gebruikt voor hetzelfde segment, maar ook nog eens aangepast kunnen worden voor een hoger en/of lager segment, zal de uniformiteit alleen maar toenemen. Een eigen identiteit lijkt bij producten van VAG niet de grootste prioriteit te hebben en volgens mij steeds minder.

Ik denk dat het een beetje naïef is om te denken dat VAG Alfa, ok nog als relatief klein merk, binnen het VAG concern een soort status aparte krijgt dat eigen motoren, eigen onderstellen en geheel eigen motoren mag blijven ontwikkelen. Ik bedoel als VAG zelfs in een Lamborghini Gallardo al een Audi interieur stopt, tja....
Je hebt gelijk als je zegt dat de VAG producten (te) veel op elkaar lijken.
Maar als ik mag kiezen, heb ik liever de Volkswagen componenten in een auto zitten, dan die van Fiat.

VAG is wat mij betreft ook zeker geen ideaal moederbedrijf voor Alfa, maarja, is FIAT dat op dit moment wel?
Alfa Romeo Spider 916 2.0 Twin Spark

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

wo okt 10, 2012 22:33

Als Alfa wil blijven voortbestaan moet er iets veranderen. Als 'we' eigenwijs blijven roepen dat VAG geen goede partij zou zijn omdat de uniformiteit van het merk Alfa dan weg gaat, moet nog eens goed kijken naar de AR 155, FIAT Tempra en Lancia Dedra. 3 totaal verschillende auto's... Van binnen en buiten... :roll: Bodemgroep Tipo4? De 159 en de Opel Vectra? Ook zo'n voorbeeld van motorwisselwerking... De huidige motoren in de Alfa's zijn gewoon FIAT blokken...

Dus als er bij VAG wel aandacht voor het merk Alfa Romeo zou zijn, ook al is met dezelfde bodemgroepen en motoren, maar dan wel volume's; wat is daar dan mis mee? De andere keus lijkt mij dat de stekker er definirief uit gaat. Onder FIAT is volgens mij GEEN optie meer... Dat merk heeft teveel laten blijken dat het niet om het merk Alfa Romeo geeft.

En een Audi interieur in een Lambo? Heb je bijv de luchtroosters in een Ferrari 348 al eens gezien? Die kwamen zo uit een AR33...
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

giardinetta
Advanced Member
Advanced Member

wo okt 10, 2012 23:05

Lijkt mij geweldig ,Alfa van VAG.
Dan zou het mooi zijn als er ook zo’n prachtig fantasieloos dashboard in komt en de onderste 15 centimeter van de bumpers zo’n mooi rond stuk plastic aan hangen wat op alle modellen hetzelfde is.
En natuurlijk een verchroomd teken,mooi groot,ook een centimeter of 15.
Dat is mooi evenwichtig met de bumper.
Een FSI eco stickert erop en natuurlijk mee gespoten deurhendels met zo’n anoniem mogelijk ontwerp.
Of misschien de hele voorkant van chroom,dan lijkt hij luxer.
Verder zouden dan mooi alle carrosserielijnen kunnen vervagen zodat niemand daar zijn nagel achter kan blijven hangen.
En dan het ergste nog,je buurman zit in hetzelfde schip. :roll:
Afbeelding

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

do okt 11, 2012 01:03

Aparte motoren en onderstellen is onder welke vlag dan ook een illusie vrees ik.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

hanalfa
Advanced Member
Advanced Member

do okt 11, 2012 08:44

Alle samen-werken zijn TOP,.. als ze maar weer achterwiel-aandrijvers gaan bouwen,.. 8) 8)
Ciao Han,

Alfa Romeo 166 2.5 V6
Alfa Romeo Spider 3.0 V6
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo
Alfa Romeo 164 2.0 TS
Alfa Romeo 90 2.5 V6 QO
Alfa Romeo 33 1.4 IE SW
Lancia HPE 2.0 IE Executive

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

do okt 11, 2012 08:57

Gelukkig was de 164 een totaal unieke auto die niks deelde met andere auto's zoals de Lancia Thema, Fiat Croma en Saab 9000...

Even zo gelukkig deelde de 155 (zoals reeds genoemd) niks met de Fiat Tempra en Lancia Dedra...

Gelukkig heeft Alfa al jaaaaren een eigen identiteit... die het sterktst terugkomt in de motorisering van de Brera...

Om te overleven moet Alfa toch echt auto's verkopen en daar winst op maken. Niemand gaat het overnemen als "speeltje" dat geld mag kosten (logisch want in het Alfisten wereldje mag helemaal niks geld kosten).

Geintjes zoal de 8C zijn leuk... maar als een groot deel van de geplande 8C Spider productie gewoon onverkocht blijft... moet je toch een keer tot de conclusie komen dat het domweg over is...

Slechter dan het nu is kan het toch niet dus hup, over naar een andere moeder die bereid is om het, op welke manier dan ook, nieuw leven in te blazen met massa producten (die maakte Alfa onder eigen regie ook al sinds de jaren 50 en zo verschrikkelijk uniek zijn de MiTo en nieuwe Giulietta ook weer niet) of gewoon de stekker eruit... en van dat laatste ben ik al jaren een groot voorstander... Alfa heeft een fantastische toekomst achter zich zich... laten we het merk en haar producten koesteren en de illusie laten varen dat het ooit weer zo wordt als het was want vroegah was het sowiesie betah...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

hanalfa
Advanced Member
Advanced Member

do okt 11, 2012 09:08

Ja deel je mening jack,.!

Alfa Romeo moet weer op de kaart,.. kan niet schelen met wie,.. oeps mijn meening,..!

Merk mag nooit verloren gaan,.ik denk betste keus tot nu toe,..VAG zit overal in Porsche,..MB en ook Audi,. mooie zuinige motoren ontwikkelen en leuk onderstel met achterwiel aandrijving,..TOP.
Ciao Han,

Alfa Romeo 166 2.5 V6
Alfa Romeo Spider 3.0 V6
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo
Alfa Romeo 164 2.0 TS
Alfa Romeo 90 2.5 V6 QO
Alfa Romeo 33 1.4 IE SW
Lancia HPE 2.0 IE Executive

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 11, 2012 09:30

Geintjes zoal de 8C zijn leuk... maar als een groot deel van de geplande 8C Spider productie gewoon onverkocht blijft... moet je toch een keer tot de conclusie komen dat het domweg over is...
Ik schrik me net een ongeluk...

Er zijn in 5 jaar tijd maar 21.786 Brera's gemaakt???? En na de productiestop hebben ze nog een tijd bestaande voorraad lopen uitventen?????

En in 4 jaar tijd maar 12.488 (Brera) Spiders????

Dat zijn er in 5 jaar tijd samen maar 34.274? Nog geen 7.000 per jaar?

Daar kun je toch geen fabriek op laten draaien? Daar kun je toch geen R&D afdeling mee financieren in de huidige tijd?

Ik wil niet veel zeggen (maar doe het lekker toch :P ) maar ik heb de cijfers van een redelijk willekeurige Porsche er naast gelegd... de 964... en daar zijn er in 5 jaar ruim 62.000 van gebouwd... en die was aanzienlijk duurder dan de Brera (en daarmee per definitie "moeilijker" om in grote aantallen te verkopen omdat de markt voor duurdere auto's domweg kleiner is) en toch verkopen die er bijna 2 x zo veel ????

De Brera is toch echt geen lelijke auto... waar je goed mee voor de dag kunt komen... en die ook wel "Alfa Romeo" uitstraalt... vind ik...

Maar ik denk dat de harde conclusie toch echt is dat als het auto-kopend publiek geen goesting meer heeft aan Alfa... het dan toch echt over is... dan kunnen "we" gaan stamvoeten dat het anders moet... maar als "we" ze niet kopen... moeten "we" ook niet klagen dat het teloor gaat...

Deltona
Member
Member

do okt 11, 2012 13:46

Gelukkig was de 164 een totaal unieke auto die niks deelde met andere auto's zoals de Lancia Thema, Fiat Croma en Saab 9000...

Even zo gelukkig deelde de 155 (zoals reeds genoemd) niks met de Fiat Tempra en Lancia Dedra...

Gelukkig heeft Alfa al jaaaaren een eigen identiteit... die het sterktst terugkomt in de motorisering van de Brera...

Om te overleven moet Alfa toch echt auto's verkopen en daar winst op maken. Niemand gaat het overnemen als "speeltje" dat geld mag kosten (logisch want in het Alfisten wereldje mag helemaal niks geld kosten).

Slechter dan het nu is kan het toch niet dus hup, over naar een andere moeder die bereid is om het, op welke manier dan ook, nieuw leven in te blazen met massa producten (die maakte Alfa onder eigen regie ook al sinds de jaren 50 en zo verschrikkelijk uniek zijn de MiTo en nieuwe Giulietta ook weer niet) of gewoon de stekker eruit... en van dat laatste ben ik al jaren een groot voorstander... Alfa heeft een fantastische toekomst achter zich zich... laten we het merk en haar producten koesteren en de illusie laten varen dat het ooit weer zo wordt als het was want vroegah was het sowiesie betah...
Nee, maar het wordt ook nooit meer zoals vroeger, daarom heet het ook vroeger. En dat is maar goed ook.

En met de 1.750 Tbi uit de Brera was/is weinig mis....

De 8C coupe was volgens mij vrij snel uitverkocht, kritieken waren overweldigend, de 8C Spider was gewoon te duur (ik meen meer dan 50K duurder dan de coupe) en had beter tegelijkertijd met de coupe gelanceerd kunnen worden i.p.v. twee jaar later. En om dan maar de conclusie te trekken dat het over is.....

En de Mito en Qiulietta zijn misschien niet uniek, welke auto wel in deze klasse trouwens, maar ze hebben wel voldoende onderscheiden vermogen. En als we het dan toch over VAG hebben, ik verkies ze boven de vergelijkbare Audi's A1 en A3. Met name die A1 vind ik een vreselijke truttenbak, en dan heb ik nog niet eens over de prijsstelling van de auto's, laat staan de prijzen van opties. Want zo is het ook nog eens bij VAG, wil je een beetje leuke auto hebben dan betaal je je blauw aan opties. Premium noemen ze dat.

En dat auto merken tegenwoordig ontwikkelingskosten en daarmee onderdelen moeten delen om te overleven, daar is niks op tegen. Maar ik heb liever dat ze techniek delen met de andere Italiaanse merken, merken bovendien (Fiat en Lancia dus) die ook een rijk verleden kennen, dan met VAG.

Want als we jou redenatie volgen dan moeten we de Franse merken ook maar laten afsterven, want zoals vroeger wordt het toch nooit meer, en dus allemaal maar in een auto van de Volkswagen AG.
In bezit:

Gehad:

Deltona
Member
Member

do okt 11, 2012 13:51

Ik wil niet veel zeggen (maar doe het lekker toch :P ) maar ik heb de cijfers van een redelijk willekeurige Porsche er naast gelegd... de 964... en daar zijn er in 5 jaar ruim 62.000 van gebouwd... en die was aanzienlijk duurder dan de Brera (en daarmee per definitie "moeilijker" om in grote aantallen te verkopen omdat de markt voor duurdere auto's domweg kleiner is) en toch verkopen die er bijna 2 x zo veel ????

De Brera is toch echt geen lelijke auto... waar je goed mee voor de dag kunt komen... en die ook wel "Alfa Romeo" uitstraalt... vind ik...

Maar ik denk dat de harde conclusie toch echt is dat als het auto-kopend publiek geen goesting meer heeft aan Alfa... het dan toch echt over is... dan kunnen "we" gaan stamvoeten dat het anders moet... maar als "we" ze niet kopen... moeten "we" ook niet klagen dat het teloor gaat...
En hoeveel concurrentie had die Porsche 964 in de jaren 1988 t/m 1992 ? en in welke landen werd deze allemaal verkocht ? :roll:
In bezit:

Gehad:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 11, 2012 13:56

Ik hou geen pleidooi voor overname door VAG hoor... in tegendeel...

En waarom zouden Franse merken moeten afsterven?

Als ik HIER kijk, zie ik 3 Franse merken in de top 10... waarvan 2 in de top 3... en geen enkel Italiaans merk in de top 10...

Het lijkt er toch op dat de Italianen iets fout doen.... en dat was eigenlijk ook wat ik al zei met dat de 8C Spider verkopen achterbleven bij de planning (leuk zo'n beperkte serie... maar als je die al niet eens uitverkoopt...) en het stoppen van de Brera productie en daar ook nog het productieoverschot van uit moeten venten....

Kan het alleen maar herhalen... maar als "we" geen nieuwe Alfa's kopen... moeten "we" niet klagen dat het teloor gaat... en nee, ik zal geen nieuwe kopen... maar ik klaag dan ook niet :wink:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 11, 2012 13:58

En hoeveel concurrentie had die Porsche 964 in de jaren 1988 t/m 1992 ? en in welke landen werd deze allemaal verkocht ? :roll:
Genoeg... voor het geld van een 964 had je keus genoeg... da's het leuke van het budget hebben om zo'n auto te kunnen kopen... maar blijkbaar sprak het concept genoeg mensen aan...

En ja, Porsche (heeft dat niet iets met VAG te maken?) doet het gewoon goed... hoegenaamd alles klopt... van de techniek tot de marketing en distributie....

Deltona
Member
Member

do okt 11, 2012 14:07

Ik hou geen pleidooi voor overname door VAG hoor... in tegendeel...

En waarom zouden Franse merken moeten afsterven?

Als ik HIER kijk, zie ik 3 Franse merken in de top 10... waarvan 2 in de top 3... en geen enkel Italiaans merk in de top 10...

Het lijkt er toch op dat de Italianen iets fout doen.... en dat was eigenlijk ook wat ik al zei met dat de 8C Spider verkopen achterbleven bij de planning (leuk zo'n beperkte serie... maar als je die al niet eens uitverkoopt...) en het stoppen van de Brera productie en daar ook nog het productieoverschot van uit moeten venten....

Kan het alleen maar herhalen... maar als "we" geen nieuwe Alfa's kopen... moeten "we" niet klagen dat het teloor gaat... en nee, ik zal geen nieuwe kopen... maar ik klaag dan ook niet :wink:
Met de Franse merken gaat het ook niet zo goed, zie de recente berichtgeving over ontslagen, ze zijn net als Fiat ook met name afhankelijk van de Europese markt. En de klaagzang van de directie van de Franse merken is dezelfde als die van Marchionne.

Ik beweer ook niet dat de Italianen niks fout doen, sterker nog die hebben de afgelopen decennia heel wat fout gedaan.
In bezit:

Gehad:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”