Gelukkig was de 164 een totaal unieke auto die niks deelde met andere auto's zoals de Lancia Thema, Fiat Croma en Saab 9000...
Even zo gelukkig deelde de 155 (zoals reeds genoemd) niks met de Fiat Tempra en Lancia Dedra...
Gelukkig heeft Alfa al jaaaaren een eigen identiteit... die het sterktst terugkomt in de motorisering van de Brera...
Om te overleven moet Alfa toch echt auto's verkopen en daar winst op maken. Niemand gaat het overnemen als "speeltje" dat geld mag kosten (logisch want in het Alfisten wereldje mag helemaal niks geld kosten).
Geintjes zoal de 8C zijn leuk... maar als een groot deel van de geplande 8C Spider productie gewoon onverkocht blijft... moet je toch een keer tot de conclusie komen dat het domweg over is...
Slechter dan het nu is kan het toch niet dus hup, over naar een andere moeder die bereid is om het, op welke manier dan ook, nieuw leven in te blazen met massa producten (die maakte Alfa onder eigen regie ook al sinds de jaren 50 en zo verschrikkelijk uniek zijn de MiTo en nieuwe Giulietta ook weer niet) of gewoon de stekker eruit... en van dat laatste ben ik al jaren een groot voorstander... Alfa heeft een fantastische toekomst achter zich zich... laten we het merk en haar producten koesteren en de illusie laten varen dat het ooit weer zo wordt als het was want vroegah was het sowiesie betah...
Nee, maar het wordt ook nooit meer zoals vroeger, daarom heet het ook vroeger. En dat is maar goed ook.
En met de 1.750 Tbi uit de Brera was/is weinig mis....
De 8C coupe was volgens mij vrij snel uitverkocht, kritieken waren overweldigend, de 8C Spider was gewoon te duur (ik meen meer dan 50K duurder dan de coupe) en had beter tegelijkertijd met de coupe gelanceerd kunnen worden i.p.v. twee jaar later. En om dan maar de conclusie te trekken dat het over is.....
En de Mito en Qiulietta zijn misschien niet uniek, welke auto wel in deze klasse trouwens, maar ze hebben wel voldoende onderscheiden vermogen. En als we het dan toch over VAG hebben, ik verkies ze boven de vergelijkbare Audi's A1 en A3. Met name die A1 vind ik een vreselijke truttenbak, en dan heb ik nog niet eens over de prijsstelling van de auto's, laat staan de prijzen van opties. Want zo is het ook nog eens bij VAG, wil je een beetje leuke auto hebben dan betaal je je blauw aan opties. Premium noemen ze dat.
En dat auto merken tegenwoordig ontwikkelingskosten en daarmee onderdelen moeten delen om te overleven, daar is niks op tegen. Maar ik heb liever dat ze techniek delen met de andere Italiaanse merken, merken bovendien (Fiat en Lancia dus) die ook een rijk verleden kennen, dan met VAG.
Want als we jou redenatie volgen dan moeten we de Franse merken ook maar laten afsterven, want zoals vroeger wordt het toch nooit meer, en dus allemaal maar in een auto van de Volkswagen AG.