ErwinV6

Re: RE: 149!!

vr okt 23, 2009 16:08

Het missen van "Alfa-identiteit". Kan iemand mij uitleggen wat daarmee bedoeld word ?
Leo.
klein, licht, pittig, compromisloos :roll:
Denk dat je beter in je 33 kan blijven rijden, want die tijden zijn echt geweest helaas :wink:

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: Alfa 149 / Milano . . . eerste video! (pag 8)

vr okt 23, 2009 16:21

De Lancia trekt niet de aantallen van een Golf of Astra, maar dat was ook nooit de bedoeling. Een andere doelgroep vraagt om een andere auto en elk merk vraagt om een andere benadering. Ik denk alleen dat een Alfa veel dichter bij de doelgroep van de Lancia ligt dan bij die van de Golf en Astra (Lancia heeft ook een duidelijke merkidentiteit en die is weer anders dan die van Alfa)

Wat is typisch Alfa? Kwestie van het dna en de identiteit van Alfa tegen het licht houden en je focussen. Ik denk dat je dan in ieder geval uitkomt op een auto met karakter, sportiviteit en een Italiaanse uitstraling.
Dat biedt voldoende ruimte tot het ontwikkelen van iets moois, maar komt m.i. nooit uit op een veel te voorzichtige en trendy 13 in een dozijn vormgeving.

Pininfarina? Kan een optie zijn. Lang niet alle Pininfarina ontwerpen zijn even goed, maar lang niet elk budget is ook even groot geweest. Weet dat heel veel japanners en koreanan ontworpen zijn in Italie en dat zou je toch ook niet zeggen. Elke opdracht is anders en biedt andere mogelijkheden en vrijheden.
Bovendien ken ik voorbeelden van Lancia en Alfa waar de eigen ontwerpen veel sterker waren dan die van de gerenormeerde huizen die ook een ontwerp hadden gemaakt.

Maar kom op zeg, ze zitten toch niet in een identiteitscrisis? Er zijn voldoende merken die heel graag zo'n duidelijk dna/identiteit zouden willen hebben. En er zijn meer dan voldoende voorbeelden van geslaagde en karaktervolle Alfa's die deze zijn voorgegaan... :wink:

Koen

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: 149!!

vr okt 23, 2009 16:26

Het missen van "Alfa-identiteit". Kan iemand mij uitleggen wat daarmee bedoeld word ?
Leo.
klein, licht, pittig, compromisloos :roll:
Wou je een Alfetta, 90, 75 of 164 klein en licht noemen? :wink:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: 149!!

vr okt 23, 2009 16:28

Het missen van "Alfa-identiteit". Kan iemand mij uitleggen wat daarmee bedoeld word ?
Leo.
klein, licht, pittig, compromisloos :roll:
Wou je een Alfetta, 90, 75 of 164 klein en licht noemen? :wink:
Of een RLSS of een 8C 2900 of een 6C 2500 of....
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: 149!!

vr okt 23, 2009 16:28

klein, licht, pittig, compromisloos :roll:
Wou je een Alfetta, 90, 75 of 164 klein en licht noemen? :wink:
Of een RLSS of een 8C 2900 of een 6C 2500 of....
exact :wink: Ik geloof dat Hans gewoon hoopte op een nieuwe 33, maar zoals al gezegd werd, die tijden zijn (helaas) voorbij.
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: Alfa 149 / Milano . . . eerste video! (pag 8)

vr okt 23, 2009 16:34

Tja hoeveel Alfa moet deze Alfa zijn dan?
Sterker nog, wanneer is een Alfa een Alfa?
Na de Giulia kwam de Alfetta (volgens mensen hier toch een echte Alfa) maar waarin moest men de Alfetta herkennen als een echte Alfa?
Puur alleen het blok?
Zo kan ik nog tig voorbeelden noemen.
De Lancia Delta als voorbeeld noemen lijkt me ook niet zo handig, want (ik vind het een aardige auto) hoeveel zijn er tot nu toe verkocht?
Zie dit model iig als een stuk commercieeler eerlijk gezegd!
daar heb je wel een punt...

je zou nog kunnen zeggen dat het design wat meer Italiaans had gemogen, maar, wat is dat dan?
ik ben zelf opticien en de meest achterhaalde en lelijke ontwerpen (Dolce Gabanna, Gucci, JPG etc. etc.) komen uit italië.

we moeten gewoon even wennen aan dit design (herrinner je de 166 nog met zijn "lelijk kleine lichtjes? er zijn hier genoeg die die nu mooi vinden. mij incluis)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: 149!!

vr okt 23, 2009 16:36

exact :wink: Ik geloof dat Hans gewoon hoopte op een nieuwe 33, maar zoals al gezegd werd, die tijden zijn (helaas) voorbij.
shit, je hebt me door :lol:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 149 / Milano . . . eerste video! (pag 8)

vr okt 23, 2009 17:10

we moeten gewoon even wennen aan dit design (herrinner je de 166 nog met zijn "lelijk kleine lichtjes? er zijn hier genoeg die die nu mooi vinden. mij incluis
Als een ontwerp meteen mooi gevonden wordt gaat het waarschijnlijk ook weer snel vervelen. Liever een ontwerp waar je eerst aan moet wennen, dat karakter heeft.

Of ik de Milano ooit 'mooi' ga vinden, ik weet het niet. De verhoudingen zijn teveel gedicteerd door windtunnel, NCAP-sterren etc. Voor mijn begrippen hoort een auto er niet zo uit te zien met z'n overmaatse neus en platliggende voorruit. Ik heb sowieso weinig op met het moderne spul met grilles als een walvisbek, koplampen die voor 80% uit loos plastic bestaan en andere het-is-niet-wat-het-lijkt ornamenten. De Mito mooi? Nee nog steeds niet. Tussen al die nog-steeds-niet-designs van andere merken vind ik 'm evenwel geen slecht figuur slaan.

Met een karakter ontwerp loop je risico's: voor de één stralen Lancia's eigenzinnige klasse uit, voor vele anderen zijn ze spuuglelijk.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: Alfa 149 / Milano . . . eerste video! (pag 8)

vr okt 23, 2009 17:43

we moeten gewoon even wennen aan dit design (herrinner je de 166 nog met zijn "lelijk kleine lichtjes? er zijn hier genoeg die die nu mooi vinden. mij incluis
Als een ontwerp meteen mooi gevonden wordt gaat het waarschijnlijk ook weer snel vervelen. Liever een ontwerp waar je eerst aan moet wennen, dat karakter heeft.

Of ik de Milano ooit 'mooi' ga vinden, ik weet het niet. De verhoudingen zijn teveel gedicteerd door windtunnel, NCAP-sterren etc. Voor mijn begrippen hoort een auto er niet zo uit te zien met z'n overmaatse neus en platliggende voorruit. Ik heb sowieso weinig op met het moderne spul met grilles als een walvisbek, koplampen die voor 80% uit loos plastic bestaan en andere het-is-niet-wat-het-lijkt ornamenten. De Mito mooi? Nee nog steeds niet. Tussen al die nog-steeds-niet-designs van andere merken vind ik 'm evenwel geen slecht figuur slaan.

Met een karakter ontwerp loop je risico's: voor de één stralen Lancia's eigenzinnige klasse uit, voor vele anderen zijn ze spuuglelijk.
Helemaal eens, Hans.

Een eenheidsworst-model vraagt om eenheidsworst-doelgroep en dat klopt niet bij Alfa Romeo. Ze moeten zich dus wel op een wat eigenzinnigere (hun eigen) doelgroep richten. Ook al betekend dat dat er mensen zijn die daar juist niet voor kiezen. Als Alfa en Lancia rijder wil je je ook graag onderscheiden, als Astra of Golf rijder helemaal niet.
Jullie hebben gelijk dat een goed model groeit. Dat geld ook voor mij voor wat betreft de eerste serie 166, die ik zelfs vele malen mooier vindt dan de 2e met grotere koplampen (weer te voorspelbaar qua vormgeving). en dat gold ook voor de Lancia Kappa bijvoorbeeld. Een wat saaie auto die alleen maar groeide in de tijd. (let maar op dat gaat ook gelden voor de Delta)

Kijk naar de 155-Dedra-Tipo. elek merk zijn eigen auto, elk merk z'n eigen mooie lijn. De 155 was en is toch een erg goed ontwerp (net als deandre twee)
Helaas vind ik bij de Bravo-Delta-Milano de laatste toch echt de minste. Waarom? Omdat dat prima is bij het volumemodel Fiat, maar bij de Alfa mag/moet het meer karakter hebben. Meer sportiviteit.

Koen

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Alfa 149 / Milano . . . eerste video! (pag 8)

za okt 24, 2009 14:59

net de foto's in de AV gezien. begin hem stiekum al mooi te vinden
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Quadrifoglio Verde
Member
Member
Berichten: 176
Lid geworden op: za okt 01, 2005 21:34
Locatie: Assen
Contacteer: Website

RE: Alfa 149 / Milano . . . eerste video! (pag 8)

zo okt 25, 2009 19:42

Een Alfa van nu kun je toch niet vergelijken met een Alfa van een jaar of 20, 30 geleden? Tegenwoordig stelt men veel meer eisen aan een auto wat betreft luxe, comfort, kwaliteit, ruimte, veiligheid en rij-eigenschappen. Als je daar als automerk niet in meegaat, verkoop je niet veel auto's meer. Dan zijn er ook nog de veel strengere eisen wat betreft veiligheid en milieu, dingen die nageleefd moeten worden. Daar komt nog bij dat de productie zo goedkoop mogelijk moet, voor kleine automerken is het tegenwoordig niet meer mogelijk eigen motoren en bodemplaten te ontwikkelen. Dit hele eisenpakket heeft er wel voor gezorgd dat automerken meer naar elkaar toegegroeid zijn en de verschillen onderling minder groot zijn dan eerder. Alfa heeft zo'n beetje de mooiste klassiekers en youngtimers van alle automerken, maar dergelijke wagens zullen nooit meer gemaakt worden, en daar moet je je gewoon bij neerleggen.

Ik ben in ieder geval blij dat Alfa in deze tijd nog steeds redelijk onderscheidende wagens maakt met een Italiaans karakter en dat het merk nog helemaal in Italiaanse handen is. De Milano lijkt me een hele fraaie wagen te worden, zeker als ik die rode bekijk. Maar eerst moet je hem eigenlijk in het echt een keer gezien hebben voor een goed oordeel.
1987 Alfa 75 3.0 V6
2019 Giulia 2.0T

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Alfa 149 / Milano . . . eerste video! (pag 8)

zo okt 25, 2009 21:09

Een Alfa van nu kun je toch niet vergelijken met een Alfa van een jaar of 20, 30 geleden? Tegenwoordig stelt men veel meer eisen aan een auto wat betreft luxe, comfort, kwaliteit, ruimte, veiligheid en rij-eigenschappen. Als je daar als automerk niet in meegaat, verkoop je niet veel auto's meer. Dan zijn er ook nog de veel strengere eisen wat betreft veiligheid en milieu, dingen die nageleefd moeten worden. Daar komt nog bij dat de productie zo goedkoop mogelijk moet, voor kleine automerken is het tegenwoordig niet meer mogelijk eigen motoren en bodemplaten te ontwikkelen. Dit hele eisenpakket heeft er wel voor gezorgd dat automerken meer naar elkaar toegegroeid zijn en de verschillen onderling minder groot zijn dan eerder. Alfa heeft zo'n beetje de mooiste klassiekers en youngtimers van alle automerken, maar dergelijke wagens zullen nooit meer gemaakt worden, en daar moet je je gewoon bij neerleggen.
En dat is de spijker op z'n kop! :thumbs:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1639
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Alfa 149 / Milano . . . eerste video! (pag 8)

zo okt 25, 2009 21:49

Als ik in de markt was voor een auto in de prijsklasse van de Milano, en ik moest kiezen tussen deze en de nieuwe astra dan zou ik op uiterlijk alleen 100% voor de Astra gaan, zo lelijk vind ik deze Milano.
En de mensen die mij goed kennen, weten dat je mij niet levend in een Opel krijgt. :roll: Maar qua lijnenspel klopt er gewoon niks aan deze Alfa. Ze hadden nog beter de Fiat Bravo kunnen pakken en daar simpelweg alfa logo's op kunnen plakken,
dan had het er tenminste nog redelijk uitgezien.
Ik vrees dat deze Alfa dan ook een nog grotere flop gaat worden als de Mito, al zou het natuurlijk prachtig zijn als ik ongelijk heb, maar dan zal dit wel de eerste alfa zijn die ik niet nakijk als er eentje langsrijd op straat.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

BertMiTo

Re: RE: Alfa 149 / Milano . . . eerste video! (pag 8)

ma okt 26, 2009 16:03

Als ik in de markt was voor een auto in de prijsklasse van de Milano, en ik moest kiezen tussen deze en de nieuwe astra dan zou ik op uiterlijk alleen 100% voor de Astra gaan, zo lelijk vind ik deze Milano.
En de mensen die mij goed kennen, weten dat je mij niet levend in een Opel krijgt. :roll: Maar qua lijnenspel klopt er gewoon niks aan deze Alfa. Ze hadden nog beter de Fiat Bravo kunnen pakken en daar simpelweg alfa logo's op kunnen plakken,
dan had het er tenminste nog redelijk uitgezien.
Ik vrees dat deze Alfa dan ook een nog grotere flop gaat worden als de Mito, al zou het natuurlijk prachtig zijn als ik ongelijk heb, maar dan zal dit wel de eerste alfa zijn die ik niet nakijk als er eentje langsrijd op straat.

De mito een flop,

Als je iets leest over de mito is het dat hij juist zo goed verkocht word.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: 149!!

ma okt 26, 2009 16:32

Het missen van "Alfa-identiteit". Kan iemand mij uitleggen wat daarmee bedoeld word ?
Leo.
klein, licht, pittig, compromisloos :roll:
Wou je een Alfetta, 90, 75 of 164 klein en licht noemen? :wink:
in vergelijking met een bmw 5 serie, ford sierra e.d. wel toch?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”