Rudolph
Guru
Guru

RE: Wankelt Alfa Romeo ? Nieuwe Giulia vertraagd

wo sep 05, 2012 14:34

Waarom denk ik ineens aan Dr. Oetker? Die verkoopt meer 'pizza's' dan jouw of mijn favoriete Italiaanse restaurant of pizzeria. Maar goed, pizza's zijn geen hoofdgerecht, maar een snack. En ondertussen legt Dr. Oetker het volk uit, dat Casa di Mama een authentieke Italiaanse pizza is.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Corrado
Guru
Guru

di sep 11, 2012 12:10

Stel je de vraag waar je beter mee af bent: met een emotieloze Duitse(?) ontwikkeling waar een Alfa Romeo gril op zit of met het ten grave dragen van ons merk, waarbij je alleen nog kunt genieten van wat 'ooit' met hart en ziel geproduceerd is in Arese of in een andere Alfa Romeo fabriek...

Deze vraag heb ik me zelf ook al als Lancia liefhebben gesteld. Wat heb ik liever: Geen Lancia of een Chrysler met het woordmerk Lancia erop geschroefd? Ik weet het antwoord inmiddels, hoe triest ook... (dan maar liever geen dus, dat doet minder pijn)

Koen

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

wo sep 12, 2012 11:54

Tomtiedomtiedom... Twee nieuwe Alfa's.

http://www.autoedizione.nl/marchionne-t ... r-dealers/
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Rainier155
Guru
Guru

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ? Nieuwe Giulia vertraagd

wo sep 12, 2012 14:44

Wat zou Volkswagen van Alfa kunnen maken? Een echte Alfa?
Jazeker.

Kijk maar hoe ze Audi aangepakt hebben vanaf de jaren 80-90.
Dat was destijds voordat VW de boel overnam een verzameling oninteressante rommel op wielen fabrikant. Nu is het een van de meest waardevolle automerken ...
Hoe capabel je dat Duitse bedrijf ook acht, ze maken geen auto met ziel; hebben ze nooit gekund, kunnen ze niet en zullen ze nooit kunnen.

Nog sterker, ik denk dat ze dat niet eens willen. Zie Lamborghini. Je hoeft geen Lamborghini deskundige te zijn om te vast te stellen, dat de huidige modellen van dat merk niets met Lamborghini gemeen hebben.

Een echte Alfa zit er dan ook niet in. Alfa Romeo is dood. Dat was het al jaren. Net als ATS, Bizzarrini, De Tomaso, Iso, Lamborghini, Lancia, Maserati, 'to mention a few'.

Het enige probleem dat ik ervaar, is, dat ik aan een leven niet genoeg heb om van de historie van al die merken te genieten. Maar dat probleem was er al, voordat ik voor het eerst bij Lamborghini binnenstapte (1977).

Gelukkig heb ik daardoor weinig tot geen tijd heb om stil te staan bij 'ontwikkelingen' rondom FIAT, Chrysler of Marchionne.
... Vraag aan 10 willekeurige mensen op straat of ze willen kiezen tussen een Audi of een Alfa, en wedden dat er 10 mensen een Audi willen.
En ik heb verder zelf vrij weinig met Audi of Volkswagen, maar feit blijft dat ze op alle fronten beter presteren dan Fiat/Alfa, en dat blijkt ook wel uit de cijfers (winst/omzet/aantal geproduceerde en verkochte auto's etc etc).

Moet ik doorgaan? :roll:
Stel, iemand zegt 'nee' :-)
Welke moderne en betaalbare auto voor Jan Modaal heeft er tegenwoordig nog wel een "ziel" dan? Volgens mij helemaal geen een. Dat kan ook helemaal niet meer, gewone auto's zijn allemaal wergwerp producten geworden.
Zal wel door mijn leeftijd komen, maar de oudste auto waar ik ooit in gereden heb is een Peugeot 205 GT van '83. Reed best leuk, maar ik was veel blijer toen ik paar jaar daarna in een nieuwere 155 rondreed. Dus al dat gedoe van vroeger hadden auto's nog een ziel is aan mij niet besteed. Als ik een klassieker zou nemen van 30 jaar of ouder dan moet het gewoon een leuke en mooie auto zijn die goed stuurt. ;)
Dus ik zie ook liever dat Alfa Romeo gewoon blijft voortbestaan, desnoods onder Volkswagen vlag, dan dat de boel gesloten wordt en de geschiedenisboeken in kan. Maar die kant gaat het wel op onder Fiat. Want een automerk met maar 2 modellen in het gamma die slecht verkopen is nogal moeilijk om in leven te houden als er toch al te weinig geld is om te investeren.

En dat ze zojuist 2 nieuwe modellen hebben laten zien (de 4C en een suv) zegt ook weinig, zolang die modellen nog niet daadwerkelijk in productie zijn kan het nog alle kanten op, in de zin van de stekker eruit of niet. :roll:
De 4C wordt iniedergeval een beperkte oplage, en zal dus weinig tot geen winst opleveren gok ik zo. Een SUV zal wellicht in Amerika wel verkopen, maar ik denk dat de meeste alfisten in Europa daar nou niet echt op zitten te wachten.
Sowieso is de SUV markt aan het teruglopen en is er enorm veel aanbod qua merken en types. De grote en luxe SUV markt wordt gedomineerd door de Duitse merken, en de kleine SUV's door de Japanners en Koreanen, dan moet je als Alfa zijnde wel met iets komen wat er zodanig op alle fronten boven uit steekt dat het een succes wordt. Maar dat is dan weer niet logisch want er is geen geld, dus verwacht ik eerder een omgebouwde Jeep ofzo. En of dat buiten Amerika nou zo'n succes gaat worden betwijfel ik zeer.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Marvin
Full Member
Full Member

do apr 11, 2013 21:40

Hoewel ik ingenieur/onderzoeker bij Audi ben, hoop ik dat Audi/VAG Alfa niet gaat overnemen.
Het moge duidelijk zijn dat ongeveer alles wat onder de VAG groep valt gericht is op het pompen van volumes. En ja zelfs Lamborghini zal in de nabije toekomst volumes moeten gaan produceren. Als Alfa overgenomen wordt dan komen de Alfa's ook gewoon op een VW en/of Audi platform te staan. Waarom zou Audi/VW Alfa willen hebben? Omdat Alfa een eigen identiteit heeft. En deze identiteit zal dan ook flink uitgemolken worden. Er wordt dan door een Italiaan een mooi design gemaakt wat op een VW/Audi platform wordt geplopt en de marketing machine doet de klant geloven dat hij/zij een sportieve auto heeft gekocht. Hoe zorg je ervoor dat mensen geloven dat je sportieve auto's bouwt? Door dikke motoren met veel PK's in je auto te gooien. En dan heb je inderdaad de ingrediënten voor een verkooptopper. Maar niet in de ogen van een Alfist natuurlijk. Een Alfa moet mooi en sportief zijn, maar sportiviteit haal je niet (alleen) uit een dikke motor. En om extreme vermogens is het bij Alfa Romeo nooit gegaan. Alfa's horen speelse, niet te zware auto's te zijn die heerlijk door de bochten gaan en die ga je met het Audi/VAG recept niet krijgen.

Ik ben van mening dat Alfa best goed kan bestaan onder FGA en het bewijs daarvoor is naar mijn mening de Alfa 156 (of het Alfa 156 tijdperk met de 156, 147, GTV en GT). De 156 is wat mij betreft een prachtige auto die geweldig rijdt en ook nog eens een verkooptopper was.

Ups en downs horen bij ons merk en misschien kunnen we daar ook wel blij mee zijn. Een automerk is pas echt succesvol als het ofwel weinig maar heel dure auto's verkoopt of heel veel auto's verkoopt. Het eerste willen we natuurlijk niet, want vanaf de tweede wereld oorlog is Alfa een merk voor de "normale" man en we willen de Alfa's nog altijd kunnen blijven kopen. En het tweede willen we ook niet, want om heel veel auto's te kunnen verkopen moet je een auto maken die aan de wensen van de massa voldoet (en daarom mag Audi/VAG Alfa niet overnemen). Alfa mag wat mij betreft daarom een zwakker merk blijven.
Laat Alfa net als vroeger een eigenzinnig merk zijn waarbij ontwerpers en ingenieurs de dikste vinger in de pap hebben ipv de managers die alleen maar aan verkoopcijfers denken. Niet alle auto's zullen even goed verkopen, maar af en toe zal er zo'n succesverhaal tussen zitten als de 156 die er voor zorgt dat er weer genoeg geld in het laadje komt om er weer even mee vooruit te kunnen.

Als ik een keer met Marchionne zou mogen praten dan zou ik hem iets anders vragen dan de dames en heren van Alfa Blue Team. Ik zou Marchionne vragen om Alfa meer autonomie te geven binnen FGA. Toen ik in 2008 tijdens Formula Student Italy met twee FGA ingenieurs sprak (die ik aan had gesproken vanwege de MiTo polo's die zij droegen) was ik een beetje teleurgesteld om te horen dat alle ontwikkeling van Alfa plaats vond in Turijn. Beide heren werkten aan elektronische systemen als ESP die zowel voor Fiats als Alfa's gebruikt werden. En dan kijk ik tegelijkertijd naar mijn werkgever Audi. Audi valt dan wel binnen de VAG groep, maar heeft daarbinnen een bijzondere status. Okee de A1 en A3 zijn onderhuids misschien dan wel VW's, maar de grotere Audi's worden wel echt grotendeels hier in Ingolstadt ontwikkeld. Dus mijn wens aan Marchionne zou zijn om Alfa net zo'n status binnen FGA te geven als Audi binnen VAG heeft. En nee dat hoeft niet direct te gebeuren, want daar is natuurlijk geld voor nodig. Laat ze eerst maar nieuwe Alfa's bouwen die alle eigenschappen hebben die een Alfa moet hebben. En op het moment dat daarmee voldoende geld is verdient mogen de deuren van het nieuwe ontwikkelcentrum in Milan geopend worden.

Dus ome Sergio, luister niet naar die boze meneren van Alfa Blue Team. Niet verkopen aan VAG, maar u mag best wel even spieken bij VAG hoe ze dat nu bij Audi geregeld hebben. O ja: en nog bedankt dat u de 4C op de markt gaat brengen... ik ga er voor sparen met de centjes die ik bij Audi verdien ;)
Nu: Alfa 916 GTV 3.0 V6 24v 1999
Nu: Alfa GT 1300 Junior 1972, met 2L techniek
Gehad (2013-2023): Alfa 916 GTV 2.0 16v 2001
Gehad (2006-2013): Alfa 155 1.7 8v wide body 1995

hanalfa
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 12, 2013 08:07

Hoe dan ook, ons Merk mag toch niet verloren gaan aan de "Deutsche Grundligheid"

Lekker Italiaans blijven met alle ups en down's.
Ciao Han,

Alfa Romeo 166 2.5 V6
Alfa Romeo Spider 3.0 V6
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo
Alfa Romeo 164 2.0 TS
Alfa Romeo 90 2.5 V6 QO
Alfa Romeo 33 1.4 IE SW
Lancia HPE 2.0 IE Executive

PaulvdH
Full Member
Full Member

za apr 13, 2013 13:01

Mooi artikel marvin! De 4c was/is nu ook te zien in essen (techno classica) en wat is ze mooi!!! Het ander italiaans schoon dat erom heen loopt trouwens ook. :wink:
156 1.8TS - 2004
75 2.0TS - 1989
Gehad: Giulia 1600GT Junior

Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

zo apr 21, 2013 08:56

Het is ondertussen bijna reeel om over een einde van AR na te denken.
Al jaren geen opvolger voor de 159, 166. Ook geen nieuwe GT of bijzondere coupé.

Alleen een Giulietta en MiTo, die ook ondertussen op leeftijd komen.

Ik zie het somber in voor onze merk.
Gelukkig heb ik 2 geweldige bella's om van te genieten.
Het begon allemaal met de 33..

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Nu: AR GT 2.0 JTS Distinctive
Lease: AR Stelvio Veloce
Project: 33 1.7 16V QV S

Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di sep 10, 2013 20:45

Uit de nieuwste CAR-magazine, met Alfa-special.
Hierin staat dat de Giulia én Alfetta beiden wéér opgeschoven zijn naar 2015-2016. Heb er even een scan van gemaakt.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Rudolph
Guru
Guru

do sep 12, 2013 20:32

Als 'Insider' het schrijft, maak dan je borst maar nat.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”