Ik heb een compleet VAG-minded schoonfamilie, voor mij is dit merk/groep toch echt de grootste tegenstelling van Alfa. Al jarenlang gaan de discussies hier over, en toen bekend werd dat ze Alfa wilden overnemen hadden ze de lachers op hun hand natuurlijk.
Voor mij is VAG gwoon een gemiddeld merk met een hele goede relclame-afdeling.
- VW, gewoon voor Jan modaal, nergens slecht in maar ook nergens goed in.
- Seat, kunstmatig opgewekte sportiviteit van een merk met 0,0 achtergrond of historie. Vroeger ge-rebadgede Fiats en nu VW-techniek met sportieve buitenkant. Dat maakt het nog geen sportieve auto...
- Audi, kunstmatig opgewekte luxe. VW-techniek met beetje hippe buitenkant. Toch iets waar veel mensen op geilen.... Tecnhisch stelt het echter niks voor. Motor (te) ver voorin, en slechte rij-eigenschappen. Geeft aan hoe goed de PR-machine van VAG is.
- Skoda, zie VW maar dan voor €3K lagere aanschafprijs.
't Knappe is dus dat ze 4 bijna iedentieke auto's kunnen verkopen die alleen van buitenaf wat verschillen. Ik vraag me echter af waar ze Alfa dan willen plaatsen, want het sportieve deel wordt al door Seat ingevuld.
Het "probleem" van Alfa is echter dat de dingen waar ze vroeger in uitblonken (bijzonder design, goede motoren en bovengemiddelde rij-eigenschappen) niet meer de dingen zijn die mensen over de streep trekken. Betrouwbaarheid, uitstaling, restwaarde en afwerking (interieur) zijn tegenwoordig de eigenschappen die de meeste klanten trekt.
Tel daarbij op dat ze op (benzine)motorengebied de laatste 7-8 jaar enkele behoorlijjke steken hebben laten vallen met die GM-rommel, en de rij-eigenschappen niet meer zo extreem goed waren als vroeger (hoewel nog steeds beter dan een Opel/VW)...dan blijft alleen nog het design over, en dat is niet genoeg voor veel klanten/kopers. Een pluspunt van de laatste 15 jaar is wel dat de dieselmotoren van Fiat heel erg goed zijn en de nieuwe MultiAir-techniek vind ik ook een hele goede ontwikkeling.
Fiat heeft er inderdaad een zooitje van gemaakt, door zowel mismanagement en geldgebrek, maar vraag me af wat VW "uberhaupt met Alfa moet. Tenzij Seat afgestoten zou worden zie ik helemaal geen toekomst voor Alfa bij VAG.
Waar FIAT m.i. ook eens naar mag kijken zijn de reclamecampagnes. VAG blinkt al jaren uit met hele sterke reclamecampagnes, met name bij VW (meerdere goede sportjes), Audi (vorsprung durch technik-geneuzel) en Skoda ("volg de Skodarijder"), Alfa/Fiat/Lancia heb ik al jaren niet meer kunnen betrappen op een goede reclamespot. Die van de Mito met die computergame-goedoe vond ik wellicht nog het ergste...
VAG heeft aangetoond dat je met een goede reclame het imaga van een merk behoorlijk kunt sturen.
VW degelijk en betrouwbaar? Valt wel mee hoor (zie statistieken), maar de reclames (en publieke opinie dus!) doen voorkomen alsof dit wel zo is.
Audi premium? Wat een lachertje zeg, maar wel patsen met voorsprong door techniek terwijl 90% vna de onderdelen uit het VW-magazijn komen is erg slim. 95% van de kopers weet het niet en gelooft deze slogan dus.
Seat sportief? Gewoon een VW-motor met andere buitenkant is "Auto Emocion"? Mensen geloven het blijkbaar graag...want de Leon was tot enkele jaren geleden altijd een goede lease-slet. (nu niet meer)
Skoda? De zelfde techniek verkopen voor minder geld....geeft dus aan dat de rest eigenlijk te duur is en puur gebaseerd op imago.