![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ik durf (ook hier) hardop te zeggen dat de Stelvio gaat floppen, in ieder geval (lang) niet de aantallen halen die men denkt/graag wil. (En als ik het later bij het verkeerde eind blijk te hebben: graag geef ik dan mijn foute inschatting toe. Gráág. ) Door mijn uiteráárd gekleurde, en niet door enige relevante marketingkennis gehinderde brilleke bekeken maakt Alfa zich "schuldig" aan dat circus-spel, waarbij je borden moet ronddraaien op een dun stokske. Nieuwe borden erop, alleen vergeten die andere, reeds draaiende, op tijd aan te zwengelen, zodat die er dus afpleuren. Jullie vatten de metafoor vast.
Stél, ik wil een SUV, en ik heb niets met Alfa. Ga ik dan voor een Stelvio ? Waarom zou ik, for Pete's sake ? omwille van die steenharde reputatie van überbetrouwbare, waardevaste, roest- en storingsvrije auto(historie) ? (Jaja, ik weet het, geen enkel merk is foutloos ! ) En ondanks dat ik in élke discussie over deze zaken, "mijn" merk met hart & ziel verdedig, en ik alle (ja, werkelijk ALLE) makke's van Alfa/specifieke type's op de liefdevolle koop toe neem: nee. Dus de Stelvio moet dan gretig aftrek gaan vinden onder bestaande Alfa rijders/liefhebbers ? Ja ? Echt ? Wie van de Alfisten koopt er een Stelvio bij (en dan bedoel ik van je eigen munten, munten die je vervolgens dus niét meer aan wat anders kunt uitgeven !!!), of (ver)kiest deze boven de nieuwe Juul ?
Dan nog even over die circus act: Moet ik over die lijdensweg beginnen van het vacuüm na de 156 ? En/of over die van de (tig keer uitgestelde) introductie/beschikbaarheid van de nieuwe Giulia ? Hoeveel auto's had je kunnen verkopen, als je die traantrekkend mooie 156 koets (die heeft toch best aardig verkocht..) iets had opgepoetst/geretoucheerd (alhoewel ik me zo geen verbetering kan voorstellen), zodanig dat 'ie as "nieuw model" had kunnen doorgaan, en daar in lengte richting gemonteerde motoren met RWD had ingezet ? Met in elk (!) type (semi)automaat én handbak ? Lekker met een vlijmscherp geprijsd basismodel met weinig kilo's, fatsoenlijk onderstelleke en (toch) een kwieke motor ? Da's vandaag de dag een milieu-eitje, plemp er een 1600/1500/1400 in, knoop er een turbo op en zo'n ding gaat al als de brandweer. "Gewoon" rijdersauto's maken, daar is Alfa (bijna) altijd goed in geweest en heb je een groot koperspotentieel voor, bestaand en wat verwaterd. Ik weet wel dat ik hier voor een gedeelte de nieuwe Giulia beschrijf, en ken/snap ook het "beter laat dan nooit".
Ik had, direct nadat de jus van de 156 af was, een model gelanceerd wat op 156-leest was geschoeid qua positionering in de markt, of misschien "tussen de 156 en de nieuwe Giulia in". Zoiets als ik hierboven heb geprobeerd te beschrijven. MET "Sportswagon" uitvoering, overigens. Lekkere rij-ijzers bouwen in plaats van de SUV-kopers uit de showrooms van de Gevestigde SUV Orde proberen te trekken. Naar mijn bescheiden mening een redelijk kansloze missie.
Voor degenen die me een azijnpisser vinden (en dat mag uiteraard): ik hou van Alfa. Echt waar. Heb er meer dan 20 gehad, momenteel 5. Daarnaast alléén de Iveco (kun je een alleraardigste trailer mee sleuren..
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)