Leuke vergelijking, Mark
Mijn 1900-vraagje in een
aparte topic was niet voor niets.
Door Ger Franse werd ik geattendeerd op een nieuwe Brumm. Niet echt nieuw, want vorig jaar was het model een
geschenk van DeAgostini. En ook toen was het niet nieuw, want het was een verbeterde versie van een reeds lang bestaand model, de 1900 van de Italiaanse politie. De eerste versie had nog de befaamde sticker met de zwarte panter op de voorschermen.
Het oude model:
Ik heb dat zelf ook, maar dat exemplaar is kennelijk nóg ouder dan bovenstaande, want het mist z'n linnen dakje.
Maar waarom die achterlichten-vraag? De oude Brumm kan makkelijk doorgaan voor een 'gewone' 1900 of 1900 TI (vanaf 1950 resp. 1951), maar de nieuwe is overduidelijk een 1900 Super/TI Super (1954) gezien de sierstrips en uiteraard de tekst '1900 Super' op het voorscherm.
De Supers onderscheidden zich van de eerdere modellen door een iets grotere motorinhoud (bijna twee liter) en o.a. de wat grotere achterlichten uit dat andere topic (maar niet die hele grote dus). In het Politieauto museum in Rome staat een 1900 TI Super met die grotere achterlichten. En op de Brumm zijn dat nog steeds de simpele oude ronde lichtjes van het oude model. Ook het 'hart' klopt niet helemaal, want de Super had alleen horizontale strips. De horizontale strips in de lagere grille-delen hadden ook langer moeten zijn en aan het einde om de knipperlichtjes moeten krullen. Op de achterbumper hoort nog een witte schijnwerper te staan, zelfde type als de extra lampen voor, op de foto is niet te zien of het nieuwe model dat heeft.
De TI Super uit het museum:
En een oudere 1900:
Deze mist de gedeelde voorruit met pantserglas (de 1900's werden veelvuldig ingezet in achtervolgingen met leden van de Mafia. Die zich vaak ook van 1900's bediende, dus dat ging wel hard maar schoot niet op). De 1900 was overigens de eerste Alfa met zelfdragende carrosserie.
Ook van Brianza bestaat een handgebouwd model van de politie 1900, voor de prijs van dat model (gesteld dat het nog leverbaar is) koop je 10 'nieuwe' Brumms... en daarvan bedraagt de prijs een heel redelijke €20.
ABC Brianza