Klopt, maar het ging om de opmerking dat achterwielaandrijving "listig" zou zijn - versus voorwielaandrijving dus kennelijk niet.Een langere wielbasis geeft een stabielere rechtuitloop (of zo u wilt: een iets gezapiger bochtengedrag)...
Dat eerste haalde ik dus zelf reeds aan. Het tweede is een fabel of hoogstens van toepassing op rallyrijders die de te corrigeren situatie zelf creëren via handrem of met de linkervoet remmen.- Voorwielaandrijving is goedkoper te bouwen (niet alleen montage maar geen gedoe met een cardanas naar achteren)
- Over het algemeen is voorwielaandrijving eenvoudiger te corrigeren wanneer het mis gaat
- 90% van de bestuurders zal het een worst wezen welke wielen worden aangedreven dus waarom investeren in duurdere achterwielaandrijving.
Wat niet wegneemt dat ik blij ben met de stap om weer achterwielaandrijving te gaan gebruiken, voor de fanatieke bestuurder zal het best merkbaar zijn maar zeg nou eerlijk zou je het missen tijdens de dagelijkse naar het werk/winkel ritjes?
En ach wat heet missen? De enige niet achterwiel aangedreven auto die ik ooit zelf in bezit heb gehad is de Sud en de enige auto waarmee ik ooit ben uitgebroken was een voorwielaandrijver van de baas. Naar bleek nieuwe bandjes voor en niet zulke beste bandjes achter, zoals je regelmatig aantreft bij leasebakken van ongeveer drie jaar oud. En ja dat wreekt zich bij een stevig buitje.
Ik rij al bijna 30 jaar met achterwiel aangedreven auto's, waarvan 24 jaar met een Giulietta 116. Ik kan je verzekeren dat als ik gas geef vóór de bocht die auto strak rechtdoor gaat, ongeacht hoe hard ik dan vervolgens aan het stuur draai. Natuurlijk kan ik 'm wel laten kwispelen eenmaal in de bocht, maar bij normaal weggedrag gebeurt dat gewoon niet. De standaard reactie bij uitbreken van de achterzijde, zoals je die leert bij een slipcursus, is overigens ook niet anders bij voorwiel- of achterwiel aandrijving; koppeling in (dus in het geheel geen aandrijving) en sturen waar je naartoe wilt.Dat is niet helemaal waar, veiligheid speelt ook een rol. Wel eens in een standaard Spider 4/75/Alfetta gereden op halfnat/nat wegdek? Als je maar met een klein beetje snelheid de bocht in gaat dan breken die al uit met aardig wat overstuur. .