bépé

RE: Alfa Zagato Registers - Mirakels ! - 434

za jan 10, 2009 15:30

http://www.classiccarsforsale.co.uk/cla ... arno/48703
hier is de link van de website waar de Asardo te koop wordt aangeboden
ze moeten er een flink bedrag voor hebben!!
groet
Bert

GT1300JUNIOR

za jan 10, 2009 18:32

Een blik op de resultaten van de internationale veilingen van de afgelopen jaren leert ons dat de Junior Z daar een zeldzame verschijning is. Helaas zijn de chassisnummers niet altijd correct. Toch levert het weer informatie op !!!

1600 3060308 1973 red Bonhams 9-2-2008 € 16.100,00 original condition
1300 ?180009? 1970 red Coys 3-3-2003 £18.975,00 prepared for historic road events
1600 3060352 1973 blue Brooks 6-3-2000 £6.340,00 in good order
1600 3060007 1973 red Osenat 1-12-1996 NS restored
1600 3060117 1972 blue Brooks 27-4-1995 £6.900,00 average condition
1300 1800183 1970 black Coys 30-7-1994 NS 1750-engine
1600 ?306001? 1973 red Coys 15-12-1993 NS restored in 1986

Rudolph
Guru
Guru

Re: RE: Alfa Zagato Registers - Meer TZ Zeep... - 434

zo jan 11, 2009 21:21

PLOEF !
Laatst gewijzigd door Rudolph op do mei 13, 2010 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

AR110AF
Member
Member

ma jan 12, 2009 11:21

http://www.classiccarsforsale.co.uk/cla ... arno/48703
hier is de link van de website waar de Asardo te koop wordt aangeboden
ze moeten er een flink bedrag voor hebben!!
groet
Bert
As I'm not sure about what has been written before, I would comment that the point is not so much the Belgian well known dealer/broker/"author"/you name it having "miraculously" found the car. It's the other way round: he had the car, then decided to cast around it the "TZ prototype" story. I know first hand that he tried to convince someone I know well to organize a press conference stating "we have found the TZ prototype". The man refused, of course, as nothing could support such a theory.

The Asardo was sold for about 65 000 $ by fantasy Junction years ago, and had been modified in the early 60s for fitting a GM V8 engine. When it came to Belgium, it still had that engine, and it received an Alfa engine again under Belgian ownership, job done by Tony Gillet of Vertigo fame, a "common" 1600, while the original 1500 is still in the USA, as far as I know.

I am not sure it was ever really sold to a third party. I have the impression, but not the evidence, that it remained in hands of "associates" of the Belgian well known, as the operation of passing it as TZ proto failed. At the time, the official seller was "mecanic import", an associate of the well known. Some time after that they were no longer friends, but I don't know which one of the funny stories involving them caused the end of that nice friendship. Actually, "mecanic import" tried to sell the car on the site as the current ad: http://www.classiccarsforsale.co.uk/cla ... arno/28282

In any case, it was even involved in a theft back in 2006, with seemingly an insured value of EUR 900 000. I leave to everyone the task of guessing... http://www.motorpasion.com/2006/04/25-r ... 0000-euros

While the latest two references both refer to a car in Spain, when the flamed discussion on AlfaBB took place about that very chapter in the "book", that was September 2006, and the "author" still claimed that the car was actually in Luik, Belgium... and tried to invite me to inspect it with him. But I'm not crazy!

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - Mirakels ! - 436

ma jan 12, 2009 22:01

Hoe leuk! 2 x de unieke Asardo....

Ik had inderdaad iets gehoord over dat de Asardo motor nog in de USA zou verkeren... of was het nou Japan? Weet je toevallig hoe die op 1500 cc terecht is gekomen? Een omgebouwde 1300? De Asardo in Spanje lijkt te bestaan... en die in Belgie eveneens...

Dan heeft het weekend nog weer 2 Zaagjes opgeleverd...

1300 # 1019
Is al een behoorlijke tijd in Nederlandse handen is en kan nu dus eindelijk toegevoegd worden. Meer details en foto's volgen hopelijk snel!
Voor deze auto zoekt de eigenaar nog steeds een compleet dashboard dus als u nog iets weet....
KLIKKLAK

1300 # 0092
Verkeert bij een handelaar / garage in Nootdorp waar ik even binnenwandelde. Kwam oorspronkelijk uit Italie, is door Franco Macri naar de UK gehaald en sinds Februari 2008 op Nederlands kenteken.
Hij staat te koop.
Afbeelding
KLIKKLAK

Dan kreeg ik nog een melding van een oud-eigenaar die een stukje van de historie van 1600 # 061 kon aanvullen (en die historie was toch al zo gedetailleerd!)
Afbeelding
KLIKKLAK

@ Gerrit:
Je bent aan de anonimiteit onttrokken!
Afbeelding
KLIKKLAK

Zaterdag een bezoekje aan het MECC in Maastricht gebracht (zie dat topic in Evenementen) en de oogst was wederom schamel... Hopelijk levert Retromobiel meer op!

1975 Zagato Zele foldertje:
Afbeelding
Natuurlijk is de Zele (een samentrekking van Zagato en ELEctrisch...) geen design-technisch hoogstandje maar het was wel een van de eerste serieuze pogingen om een in massa te produceren electrisch stadskarretje te maken, uiteraard een gevolg van de oliecrisis van 1974.... Wie weet er eentje te koop? Mooi projectje om de techniek naar de huidige stand aan te passen!
KLIKKLAK

1959 Zagato Press Release voor de Motorshow van Geneve:
ERG leuk omdat het precies 50 jaar oud is!
De inhoud is niet bijzonder bijzonder ( :wink: ) maar het boekje behandelt de tentoongestelde Zagatos:
Fiat Abarth Zagato 500
Fiat Abarth Zagato 750 A
Fiat Abarth Zagato 750 B
Alle 3 op de Abarth stand
Lancia Flaminia Sport Zagato op de Lancia stand
Lancia Appia GTE Zagato 2e Serie
Fiat Abarth Zagato 750 B
op de eigen Zagato stand
Afbeelding
Afbeelding
Leuk om te zien dat ze toen nog aan de Via Giorgini in Milaan zaten. Ze zijn "pas" in 1962 naar Terrazano di Rho gegaan.
De "doorslagjes" vertellen het relaas van de de 40 jaar die Zagato tot dan toe als bedrijf had doorgemaakt.
Afbeelding

Voor degenen die naar het BBC programma "The real Italian Job" gekeken hebben... De eigenaar van de Maserati met de kromme kleppen (de hoofdrolspeler in de "documentaire") brengt nadat zijn Maser gestrand is op het eind van het programma een bezoekje aan een boekwinkel in Bresia. De uitbater van dit paradijsje voor boekenliefhebbers reist ook alle beurzen af met een behoorlijk assortiment en bij hem liet ik een exemplaar van het Marcello Minerbi boek over de SZ & TZ schieten (vond het NET ff te duur), evenals het beroemde (KUCH!) boek van een Belgisch auteur over de TZ...

Wel wist ik hem een, in mijn ogen, zeer bijzonder boek te ontfutselen dat in 1990 uitgegeven is door het stadje Gavello om de 100ste geboortedag van haar beroemdste zoon, Ugo Zagato, te vieren... Hardcover, a4 formaat, 1000 stuks gedrukt en dit is Nr. 646. Bevat eigenlijk weinig informatie en is niet in de mooist denkbare staat maar ik had er nog nooit van gehoord, laat staan er ooit eentje gezien en nu is ie dus aan de boekenkast toegevoegd...
Afbeelding
KLIKKLAK
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfa Zagato Registers - en weer 2 erbij ! - 436

di jan 13, 2009 01:37

En nog een zoekplaatje... eigenlijk ZOU ik dit moeten weten... maar weet het dus niet...

Welke TZ is dit?
Afbeelding
Afbeelding
Foto credit: www.alfaromeopictures.net

Rudolph
Guru
Guru

Re: RE: Alfa Zagato Registers - en weer 2 erbij ! - 436

di jan 13, 2009 07:08

PLOEF !
Laatst gewijzigd door Rudolph op do mei 13, 2010 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

thomfr
Advanced Member
Advanced Member

di jan 13, 2009 09:20

Hoi Zaagmans,

Dat is idd de TZ1 van Michel Oprey. Hij heeft deze auto al heel erg lang (kenteken van 83 is vrijwel zeker door hemzelf aangevraagd). Michel heeft een goede gewoonte om zijn auto's lang te houden (kijk ook maar naar zijn Bugatti en 250SWB die afgelopen weekend in het Mecc stond).

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Harry_zagato
Full Member
Full Member

di jan 13, 2009 10:13

Bekende auto idd, stond jaren geleden op een aantal beurzen in NL.
Heb ik ook nog een foto van liggen thuis.

Ik ben jaloers op dat boekje! :
"Zagato - 100 Anni
Citta de Gavello Nel Polesine
Published by Ugo Zagato's birthplace to celebrate his 100th birthday
1990"

Die wil ik ook wel en ook ik wist niet dat dit bestond. Leuk man.

Dat bekende Minerbi-boek kun je soms nog wel vinden voor zo'n 50 euro. (gewoon op marktplaats zelfs)
Ik heb een jaar geleden nog eentje dubbel gehad (op MP gekocht voor 45 euro) en met moeite met wat winst kunnen doorverkopen op Ebay.
Echt veel liefhebbers waren er toen niet voor. En dat terwijl het een heel erg leuk boek is.
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfa Zagato Registers - en weer 2 erbij ! - 437

di jan 13, 2009 12:51

En wat blijven sommige mensen toch heerlijk benaderbaar! 8)

Heb Michel Oprey gewoon opgebeld, het is inderdaad zijn TZ, (ooit al eerder gedaan ivm een JZ die hij toen had) met de mededeling dat 1 van de weinge TZ's in NL natuurijk wel goed beschreven moet staan... Hij is nu niet thuis maar uit z'n hoofd dacht hij dat het # 048 was. Hij heeft van een vorige Italiaanse bezitter een dik history file gekregen en dat gaan we binnenkort eens uitpluizen. Gaat helemaal goedkomen dus! 8)
Ik wacht nog even met aanpassen van de site tot we zeker weten dat het idd # 048 is.

Dan kwam er via de Japanse connectie weer een 1600 bij!

1600 # 136
Afbeelding
De auto is in 1979 door Alfa Romeo Japan geimporteerd en nooit gerestaureerd!
De eerste Japanse 1600 die met naam & toenaam is in het register gezet!
KLIKKLAK

Op naar het volgende raadplaatje?
Heb weer eens GEEN idee wie deze stoere mannen zijn... net zoals ik over het waar & wanneer en welke TZ in het duister tast...
Afbeelding
Photo credit: Rizzo Manuli
Er zijn wel een paar "distinctive features" te zien maar HEEL erg ver kom ik daar niet mee...
Afbeelding
Vooral het extra, kleine, luchthappertje op de motorkap kom je niet vaak tegen en ken ik eigenlijk alleen van TZ # 009 maar dan kan ik het extra motorkapriempje en het gat in de achterruit weer niet plaatsen...
En de ferme knapen? Ook ECHT geen idee...

En zo stond de teller dankzij de Japanse 1600 op 437....

wims
Guru
Guru

RE: Alfa Zagato Registers - en weer 3 erbij ! - 437

di jan 13, 2009 17:42

Hmm, heb ik zondag jl. wat bij je losgemaakt Zaagauto? :wink: Zal proberen die posters van die TZ van Michel te strikken/lenen die in het eilandelijke carweiclubhuis hangen.

groetz, wims
Na regen schijnt de zon te komen. (mwah.nl)

AR110AF
Member
Member

Re: RE: Alfa Zagato Registers - Mirakels ! - 436

di jan 13, 2009 20:22

Hoe leuk! 2 x de unieke Asardo....
I don't think so. One and the same I think.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 13, 2009 22:29

The Asardo is indeed listed as "Sold" on the Mecanic Import website.

Remarkably many one-offs and Barchetta's of all kinds....

don515jz
Full Member
Full Member

di jan 13, 2009 23:20

Op naar het volgende raadplaatje?
Heb weer eens GEEN idee wie deze stoere mannen zijn... net zoals ik over het waar & wanneer en welke TZ in het duister tast...
Jack, zou het deze TZ kunnen zijn, gaatje in de zijruit, extra sluiting, ventilatie opening achter de motorkap en een luchthapper er in.
Afbeelding
De foto komt uit het "standaard" werk over de TZ door onze grote vriend dhr. "O" dus of de bijgevoegde tekst klopt weet je maar nooit (wanneer er in historische foto's reclame voor z'n eigen website worden photoshopt dan heb ik zo m'n vraagtekens met betrekking tot de rest van de informatie in dat boek want dan kan je dat trucje nog wel eens uithalen).

Ik had ook nog een Road&Track uit 1965 liggen en daar komen de onderstaande foto's uit.
Afbeelding

Afbeelding.

Nog even over de Asardo, ik heb nog een folder gevonden
Het 1300 blokje werd voorzien van in Duitsland gemaakte zuigers en bussen en kwam zodoende op 1485cc.
Die blok heeft in een spider gezeten en is later bij Alfa Ricami beland. Behalve de speciale zuigers was er ook nog een uniek kleppendeksel bij dit blok.
Nu zit er een standaard 1600 blok in.
Voordat het boek uit kwam was de Asardo voor $65.000 verkocht, toen het boek uitkwam moet ie ongeveer € 200.000,- opbrengen en nu staat ie voor € 600.000,- in Spanje te koop (het lijken wel aandelen zo snel dat ie in waarde vermeerderd......). En ondanks dat enorme bedrag zit er niet eens de originele motor bij.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ze nog niet voorbij zien komen, maar spaar je deze ook?

Goodwood 2008
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk deze die geveild werd voor ₤ 254.000.
Afbeelding
Afbeelding

Don

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”