Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

vr mei 08, 2009 09:51

En toch denk ik dat hier 2 dingen door elkaar gehaald worden....

Kroymans heeft een imperium opgebouwd wat vervolgens in de huidige crisis geen stand weet te houden omdat de klanten uitblijven en er wel veel investeringen zijn gedaan. Dat Kroymans privé een flink eigen vermogen heeft, staat compleet los van het bedrijfsvermogen. Niet voor niets zijn er een stuk of 50 BV's opgericht met de naam Kroymans.

Wat Douwe hier doet is Kroymans publiekelijk beschuldigen van diefstal. Vind ik niet slim van hem en als hij werkelijk meent dat er diefstal is gepleegd, moet hij aangifte doen bij de politie en niet openbaar op internet dat melden... Kan hij nog zo'n aardige vent wezen, maar dat is gewoon niet de juiste weg. Frits gaat niet met opzet failliet om vervolgens veel kleiner weer een doorstart te kunnen maken... Ga daar maar niet van uit.

Ik denk dat het positief is dat Kroymans toch probeert een doorstart te maken. Ik vraag me dan alleen af in welk vorm ze dat willen doen. Ik denk niet dat er veel vertrouwen meer is tussen Kroymans en veel dealer bedrijven, maar ik denk wel dat er toch nog steeds erg veel 'vrienden' van Kroymans zijn met veel geld, die wel klant bij hem willen en kunnen blijven.

Het is nu eenmaal een apart wereldje, die hele autohandel... Vooral wanneer er de wat exclusievere merken bij komen kijken.

Greetz,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Andretti Molletti

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

vr mei 08, 2009 13:12

Ik steek blind mijn hand in het vuur voor Douwe...

Frits reik ik nog geen pleepapier aan, bang dat hij mijn hele hand pakt...

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5595
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

vr mei 08, 2009 18:43

er zijn meerdere dealers die voor heel forse bedragen het schip in gaan, en inderdaad min of meer dubbel kunnen gaan betalen voordat de auto`s verkoopbaar zijn.. .. en waarvoor/waardoor? vul dat zelf maar in.....En waar is dat geld gebleven?? Dat zijn klappen waar zeker een kleiner bedrijf niet zomaar bovenop komt...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

vr mei 08, 2009 20:05

tja zoals bedrijven zich indekken met bv's is toch net zoiets als trouwen onder huwelijkse voorwaarden oid. iig die versie waarbij je je indekt tegen aangesproken kunnen worden op privevermogen als je zaak failiet gaat. Dat het van alle kanten rommelt zijn we het wel overeens. Dat een hoop mensen helaas het schip ingaan ook. Het zou ook bekend moeten zijn dat een aanbetaling helemaal geen juridische basis heeft. Je betaald voor geleverde prestaties niet voor nog te leveren prestaties. Dat het gemeengoed is geworden aan te betalen voor nog te leveren prestaties is iets wat erin gegroeid is en als normaal bevonden geworden is.
Ik heb nog nooit een aanbetaling gedaan met het simpele argument dat ik eerst geleverd wil hebben voor ik betaal. Dit is een risico wat beidde partijen aangaan en waarin vertrouwen een rol speelt. immers leuk dat ik moet aanbetalen omdat de leverancier dat wil om het risico te dekken dat ik misschien afzie op het laatste moment maar dat geld omgekeerd ook. Zeker in deze tijd blijkt wel dat je genaaid bent als je aanbetaald hebt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

vr mei 08, 2009 20:26

nou, ik vind de fiat bravo en de lancia delta absoluut hele mooie auto,s.
zijn ons maar opnieuw gaan orienteren want de leasemaatschapij heeft svl een leveringslimiet gesteld, maadag 18 mei uiterste leveringsdatum anders wordt onze alfa geannuleerd.
en wat moet je dan gaan nemen als je absoluut italiaans wilt rijden en je bestelde alfa romeo 159 2.2 jts ti gaat hem even niet worden?
nadeel van de fiat en de lancia vind ik buiten dat ik ze waanzinnig mooi vind dat de grootste leverbare benzinemotor een 1.4 is, welliswaar met turbo leverbaar [150pk] maar toch een beetje een speelgoed motortje.
maar goed, gaan als het zover komt ook wel even bij een andere alfa dealer horen of die op korte termijn een nieuwe kan leveren?
Lancia Delta heeft een hele dikke 165pk diesel motor.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Forza Trentatre
Full Member
Full Member
Berichten: 303
Lid geworden op: do apr 10, 2008 20:05
Locatie: Middelburg

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

vr mei 15, 2009 14:57

Gelukkig gaan de verkopen op Europees niveau wel goed voor Alfa:

''In de maand april zijn Skoda (+0,4 procent), Fiat (+5,4 procent), Alfa Romeo (+5,0 procent), Chevrolet (+4,5 procent), Dacia (60,4 procent) en Hyundai (+9,7 procent) de enige merken die in Europa beter scoren dan vorig jaar.''

Bron: autoweek.nl
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

vr mei 15, 2009 15:15

Helaas blijft 5% van weinig auto's ook niet veel :?
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

vr mei 15, 2009 16:58

Maar alle kleine beetjes helpen,Kees! :wink:

boppie

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

di mei 19, 2009 07:25

kan wat mij betreft dit topic afsluiten, de voor ons bestelde 159 2.2 jts ti gaat vandaag geannuleerd worden door de lease maatschapij nadat deze 2 weken geleden een uiterste afleverdatum heeft gesteld [gisteren 18 mei] waar door svl niet aan voldaan is [en het intereseerde svl nog geen eens wat, dan stuurden ze hem toch gewoon terug naar kroymans] en de besteling voor een 200 pk lancia delta 1.8 turbo gaat vandaag geplaatst worden.
fiat nederland heeft er 5 op voorraad besteld en daar kunnen wij er een van krijgen, moeten er met 5 weken zijn.
zit zo,n beetje alles op en aan wat er in het pakket zit, 18 inch velgen,electronisch geregelde schokdemping,technopakket wat dat ook mag wezen, leren bekleding, open dak, tv scherm in het midden waar alle functies en bedieningen op zitten en een stand semi automatisch parkeren, auto schijnt zich zelf te kunnen file parkeren?
de dealer wist het allemaal ook nog niet precies omdat ze de training voor de 200 pk delta pas volgende maand krijgen maar iom fiat nederland zijn we d,r wel uitgekomen.
dus hier eindigt dan onze alfa toekomst en gelukkig kwam lancia net op tijd met een supergoed alternatief omdat wij alleen italiaanse auto,s en motoren rijden, wat die motoren betreft ga ik morgen mijn nieuwe moto guzzi 1200 sport ophalen, die leveren gelukkig nog wel uit en op tijd.
cordiali saluti

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5595
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

di mei 19, 2009 08:07

mijn bestelde 159 sw is inmiddels van de band gerold en komt als alles goed gaat met een week of 2 in nl aan. (was eind febr besteld.)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

arnoldone

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

di mei 19, 2009 19:28

Ongelooflijk: dat je in deze tijden van lagere verkopen orders verliest door niet (op tijd) uitleveren...

Ook al zijn er de omstandigheden zoals bekend, waardoor het in NL op het moment niet goed georganiseerd is voor Alfa, dan knok je als merk toch om die auto's wel uitegeleverd te krijgen.

boppie

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

do mei 21, 2009 08:15

nou, wij dachten met het annuleren door de leasemaatschapij eindelijk van het hele drama af te zijn maar nu wordt de auto weer niet geannuleerd door de leasemaatschapij want die schijnen nu met de curatoren van kroymans bezig te zijn omdat die de auto,s weg gaan halen bij svl en om die dan vervolgens door een andere dealer af te gaan laten leveren.
vraag me af wie er nou eigenlijk de zooi loopt te belazeren maar je wordt als consument wel een beetje van het kastje naar de muur gestuurd.
als de curatoren van kroymans de auto,s bij svl weg gaan halen zal dat vrees ik in gaan houden dat een faillsement van de laatste vestiging van svl aanstaande is, zou kunnen echter toen we afgelopen vrijdag de verkoper van svl aan de telefoon hadden intereseerde het hem geen bal of de auto geannuleerd werd want dan stuurde hij hem terug naar kroymans dus snap ik niet wat de leasemaatschapij nou weer moeilijk loopt te doen?
krijg een beetje het idee dat de leasemaatschapij het allemaal wel best vind omdat ze dan in de eerste plaats onze bmw 318 niet terug krijgen omdat ze waarschijnlijk al met een overschot aan gebruikte auto,s zitten en in de 2de plaats omdat ze dan geen auto van een halve ton hoeven te betalen.
en dan nog eens fiat die ons desgevraagd per mail heeft laten weten niets met onze auto van doen te hebben omdat die nog van kroymans is en niet onder het nieuwe importeurschap van alfa romeo valt en als we wat wilden weten moesten we de curator maar bellen.
zitten dus nu in de situatie dus dat het de nieuwe importeur van alfa zich lekker nergens mee bemoeit [maar wel staan te springen als ze een nieuwe lancia delta kunnen afleveren] , het ze bij svl niks intereseert of de auto nu wel of niet afgeleverd wordt, de curatoren onderling slaags zijn over de auto,s die bij svl staan en de leasemaatschapij ons lekker aan het lijntje houd maar niet de leasekosten van de bmw verlaagd die inmiddels uit zijn leasecontract is en dan nog eens alfa romeo italie die het blijkbaar allemaal wel best vind dat de klanten in nederland aan hun lot worden over gelaten, die zouden onderhand ook eens in kunnen grijpen daar het nog steeds hun auto,s zijn omdat kroymans ze nooit betaald heeft.

MaranelloGT

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

do mei 21, 2009 12:05

Boppie, jij bent inderdaad in een hele ververvelende situatie terecht gekomen, waarbij het niet altijd even duidelijk is wat de belangen van de diverse betrokkenen zijn.

Voor wat betreft de leasemaatschappij: Ik denk dat die op dit moment niet zoveel kan. Er is gewoon een dieperligeend probleem over wat er met auto's uit de boedel van Kroymans moet gaan gebeuren. Volgens mij zijn er 2 problemen mee: door dealers aan Kroymans betaalde BPM is niet doorbetaald aan fiscus, en er wordt geruzied over wie nu eigenlijk eigenaar van die auto is. Ik denk dat je gelijk hebt in je constatering dat leasemaatschappijen momenteel liever een bestaand contract laten doorrijden/verlengen dan een nieuwe contract afsluiten. Het zal per maatschappij verschillen, maar de investeringslast om een nieuwe wagen op de weg te zetten, weegt bij veel leasemaatschappijen op dit moment inderdaad zwaarder dan voor de crisis. (Om welke maatschappij gaat het bij jou?)

Ook de dealer zit in een lastig parket. Die zit ook met dezelfde situatie opgescheept en kan geen kant op. Dat er uiteindelijk dealers daaraan kapot gaan, is zeker niet uit te sluiten. Maar laten we het niet hopen. Lichtpuntje is dat ze momenteel weer wel gewoon nieuwe auto's kunnen bestellen en geleverd krijgen via Fiat Auto Nederland. Het probleem speelt gelukkig alleen voor auto's uit het Kroymans tijdperk die al in Nederland gearriveerd waren voor het faillisement. Auto's die al wel in de Kroymans tijd waren besteld en geproduceerd, maar die in Italie waren blijven staan omdat men ze vanwege betalingsachterstanden van Kroymans niet meer naar Nederland verstuurde, schijnen momenteel vlotjes naar Nederland te komen en afgeleverd te kunnen worden.

Fiat Auto Nederland kan inderdaad ook niets voor je bteekenen voor wat betreft de auto die voor je staat te wachten. Zij hebben helemaal niets met die auto van doen, hij is niet van hun, ze hebben er totaal geen zeggenschap over. Enige verband is dat het logo op die auto sinds kort ook bij hun op het pand staat....

En de curatoren... Die willen/moeten zoveel mogelijk geld binnen harken voor de schuldeisers en je moet er gewoon niet op rekenen dat ze daarbij oog hebben voor jou belangen als individu.

Al bij al een bizar gecompliceerde situatie.

Als ik jou was, zou ik de auto in overleg met leasemaatschappij en dealer toch proberen te annuleren. En - opnieuw in overleg met leasemaatschappij en dealer - via Fiat Auto Nederland een nieuwe bestellen. Dan heb je 'm waarschijnlijk sneller dan degene die nu "klaar staat". De levertijden voor nieuwe bestellingen vallen alleszins mee. Daarnaast kan je dan evt. ook kiezen voor de aantrekkelijke nieuwe motoren. (1750 tbi benzine met 200 pk, of 2.0 jtdm diesel met 170 pk) met gunstiger energielabels. En: de nieuwe prijzen via Fiat Auto Nederland liggen ook nog eens gemiddeld (afhankelijk van exacte type/uitvoering) zo'n 2.000 euro lager dan de oude 159 prijzen uit het Kroymans tijdperk!

Heeft nog nooit een van de betrokkenen die optie bij je neergelegd?

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

do mei 21, 2009 15:32

Een helder antwoord zeg, dat moet iemand zijn werkzaam bij een dealer of Fiat. Nieuwe prijzen van de Alfa's zijn dacht ik nog niet bekend gemaakt?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

boppie

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

vr mei 22, 2009 07:09

hoi maranello, de betreffende leasemaatschapij is terberg maar zoals ik al schreef hebben die bij svl 3 weken geleden een uiterste leveringsdatum gesteld te weten 18 mei waarna de auto geannuleerd zou worden, wij hebben afgelopen vrijdag 15 mei svl gebeld of die 18 mei opgehaald kon worden wat dus niet ging gebeuren en zijn maandag 18 mei naar fivan in utrecht gegaan voor een 200 pk lancia delta welk uit de voorraad bestelling van fiat nederland binnen 5 weken geleverd kan worden maar nu annuleerd de leasemaatschapij de auto dus weer niet met allerlei wazige verhalen.
de optie die jij omschrijft aanbieden wordt dus een beetje lastig als niet eerst de alfa geannuleerd wordt en moet je ook eerlijk bekennen dat ik met alfa romeo en svl wel klaar ben.
je hebt mischien niet dit hele topic gevolgd maar onze alfa is in oktober bij svl besteld onder voorwaarde dat we 2 vip kaarten zouden krijgen voor de superbikes in assen eind april, de verkoper van svl heeft over die kaarten echter nooit contact opgenomen met kroymans en een week voor de superbike races op assen gooide die het vrolijk op de hele situatie.
een kennis van ons was financieel directeur bij ARN en van hem weet ik dat kroymans/ARN inderdaad geen kaarten meer heeft gekregen voor de superbikes races te assen maar het feit dat je het als voorwaarde stelt voor bestelling van de auto en daar vervolgens van oktober tot half april niks aan gedaan wordt om dat te regelen vind ik nogal schofterig.
en de manier waarop alfa romeo de klanten laat barsten gaat wat mij betreft ook alle grenzen te buiten, dus wij hoeven geen alfa romeo meer en mijn schoonvader [eigenaar van het bedrijf waar mijn echtgenote werkt en dus degene die de auto least] gaat maandag weer met terberg in de slag om de auto geannuleerd te krijgen.
ben ook van mening dat fiat nederland die wel de voorraad in italie heeft over genomen maar niet degene die in antwerpen/nederland stonden verantwoordelijk voor het voorgenoemde want die hadden ook de complete voorraad van kroymans over kunnen nemen teneinde de bestelde auto,s snel afgeleverd te krijgen.
had dus vandeweek zelfs zoiets van ,helemaal geen auto meer van fiat, maar vanwege onze italie liefde rijden [onderandere, kopen voor 90 procent alles alleen,made in italy,] wij alleen italiaanse auto,s en motoren en zolang een maserati niet in de begroting past zullen wij dus op fiat nederland aangewezen zijn.
het feit dat je schrijft dat een nieuwe auto bestellen sneller gaat dan wachten op degene die ,,klaar,, staat zullen wij overigens maandag wel weer bij de leasemaatschapij neer leggen, bedankt voor de [inside?] info

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”