Leuke discussie. Alleen tijd om een misverstand de prullenbak in te schoppen.
Toen ik nog werkzaam was als receptionist bij een merk die van die sloopregelingfolders rondstuurt, heb ik zo`n 80 prcent van mijn tijd kunnen vullen met het behandelen van de leaserijders. Niemand over èèn kam scherend maar zo`n beetje 75 procent van die rijders behandelen hun auto met de gedachte: ik betaal ervoor dus doe ik ermee wat ik wil....... Resultaat: rare technische mankementen die bij normaal gebruik niet optreden met als gevolg dat er hoge garantiekosten (tenzij aantoonbaar door mishandeling!) werden uitgekeerd wat dan uiteraard weer op kosten komt van de fabriek/importeur/dealer. Bedankt daar dus voor. Daarnaast verhoogde slijtage aan banden,remmen etc.
De andere 25 procent( de alfarijders onder de vw en audi rijders dus
) behandelen hun auto iets netter met als gevolg: een normaal uit te voeren onderhoudsbeurt zonder alle rare dingen. Zo kan het dus ook.
Wat ik wil zeggen: het is goed dat er fel gereageerd wordt als jeje als leaserijder aangevallen voelt maar helaas wijst praktijk anders uit......
PAul
Kleine correctie: de gemiddelde leaserijder denkt: ik draai zelf niet voor de reparatiekosten op, dus ik doe ermee wat ik wil.
En toch moet je met die rare technische mankementen ook niet al te snel te oordelen. Ik heb er zelf ook een paar gehad (bij 2 auto's van inderdaad weer datzelfde merk van die folders) waarover zo zou kunnen worden gedacht, terwijl ik met andermans bezit, dus ook met de auto van de zaak, juist voorzichtiger ben dan met mijn eigen spullen:
- Bonk in de wielophanging, wordt opgelost door vervanging van de betreffende onderdelen, maar is een paar weken later weer terug
- Linker buitenspiegel barst tijdens een rit spontaan
- Linker buitenspiegel valt na de reparatie spontaan uit de behuizing bij het sluiten van het portier (bleef gelukkig nog aan de snoertjes van de spiegelverwarming hangen)
- Remmenschijven trekken krom, worden vervangen, trekken binnen 5k km weer krom, worden afgedraaid, trekken kort daarna alweer krom
Ik, als ervaringsdeskundige over hoe er met deze auto's wordt/werd omgegaan, trek een hele andere conclusie... Goed, het zegt misschien niet iets over de grote aantallen, maar het is wel iets om even bij stil te staan.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos