De laatste aanwinst in mijn vitrinekast (en ook meest recente project). De Tipo 159 Alfetta van 1951. Het bouwpakket is van Revival in schaal 1:20 en voorzien van een metalen carosserie en chassis. Als uitgangspunt heb ik gekozen voor de auto waarin Giuseppe 'Nino' Farina de Italiaanse GP op Monza op 16 september 1951 reed. De auto vanuit het bouwpakket kwam hiermee het beste overeen. Veel andere races dat jaar werden gereden met de vleugeltjes achter de voorwielen, en in de laatste race dat jaar (waarin Fangio de wereldkampioen werd) was het chassis met aanvullende buizen versterkt. Ook de dubbele uitlaat en de luchtaanzuigbuis vanuit de cockpit werden in deze race op Monza gebruikt. Leuke anekdote hierbij: eerder gebruikte Alfa de 'elephant trunk' als luchtaanzuigbuis die in de rijrichting stond. echter doordat hiermee te veel vuil van het circuit werd opgezogen was de slijtage aan de motor navenant hoog. Alfa bedacht het 'airbox' principe. Het luikje wat normaal als ventilatieopening werd gebruikt (en dus ook niet opviel bij de concurrentie) diende als luchtinlaat. Na een aantal ronden, als het ergste vuil van de baan was, mochten de coureurs na een sein uit de pitsstraat het luikje openzetten. Dit scheelde zo'n 25pk en was volgens Fangio duidelijk merkbaar. Farina viel overigens in de 6e ronde uit en nam de auto van Bonetto over (dat kon toen nog, ik geloof niet dat Raikkonen z'n auto vrijwillig aan Massa zou geven

); hij finishte hiermee alsnog als derde, terwijl Albero Ascari de race won 'op' Ferrari 375. Een origineel filmverslag van de
race.
Het leuke vind ik dat je door het doorspitten van boeken (o.a het boek van Ed McDonough over de Alfetta GP auto's) en foto's en verhalen op internet veel over deze wagens te weten kunt komen, en ook de details en kleuren juist kunt aanvullen op het model, zoals bijvoorbeeld de leidingen op de luchtaanzuigbuis die er bij het model niet opzaten, de omschakelkraan voor de benzinetanks, het blauw-witte kleurenschema op de neus van de auto (wat als decal bij het model niet klopte), de radiatorvuldop (ontbrak bij het model) en olievulpijp (ontbrak ook).
Nu alleen nog de twijfel of ik hem open en bloot, of voorzien van carrosserie in de vitrine zal zetten.
En nog een plaatje tijdens de race zelf:

Het volgende project staat inmiddels al weer klaar: De tipo B, ook van Revival