Die doos heb ik hier ook nog staan. Het oude type doos dan. Geopend en na 15, 20(?) jaar nog steeds niet gebouwd. Reden: de beroerde decals van Bburago. Ik overweeg nog steeds om het wit op de flank te gaan spuiten, maar dan zal ik me eerst eens moeten bekwamen in het betere afplakwerk. (Geduld, Dink, veel, heel veel gedùùùùld).
Het betere afplakken zit hem voornamelijk in het materiaal dat je gebruikt. Ik vind zelf de afplaktape van Tamiya altijd een aanrader. Soepel, sluit goed af en houd zich ook goed bij (milde) bollingen en oneffenheden. Een andere (maar prijzige) mogelijkheid is om Bare Metal Foil te gebruiken als afplakmateriaal. Dit is zeer dun, waardoor de rand heel fijn wordt. Verder vooral aan te raden voor lastigere (lees niet rechte) lijnen en vormen.
Er is ook nog vloeibaar afplakmateriaal verkrijgbaar, o.a. van Revell en Microscale. Deze materialen kun je als een soort dikke verf aanbrengen en harden dan uit naar een soort rubber laagje. Ze zijn per definitie alleen geschikt voor het afplakken van complexe vormen en, althans naar mijn ervaring, behoorlijk lastig in het gebruik. Die van Revell heeft bovendien de neiging zijn sporen na te laten op sommige verfsoorten!
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos