Van de trio's naar de duo's.
Op Techno Classica kocht ik bij de altijd vriendelijke bemanning van de Alfaclub.de stand de lichtblauwe 8c Spider van M4, een model dat in een oplage van 999 stuks wordt gemaakt. Ik had al een rode van Spark. Eigenlijk ben ik al jaren geleden gestopt met het kopen van kleurvarianten, maar in dit geval is er een wezenlijk onderscheid die een tweede 8c Spider in de collectie rechtvaardigt: de Spark is het eerste prototype, de M4 is het productiemodel.
Eerst maar eens recht in de ogen kijken:
De vorm van de grille van de M4 is beter getroffen dan die van de Spark, waarvan de buitenste openingen te hoekig zijn. Bovendien zijn hart en buitenste delen in een verschillende stijl vormgegeven wat op het origineel niet het geval is:
Kijken we iets meer van boven. Een duidelijk verschil in de motorkappen, bij de proto scharnierde de hele voorzijde à la TZ naar voren, bij het productiemodel blijven de voorschermen gewoon zitten waar ze zitten. De M4 toont daarom dan ook meer naden in de neuspartij:
Twee 8c Spiders tegenover elkaar. De Spark is duidelijk lager dan de M4. De exacte afmetingen van de 8c Spider heb ik niet paraat, mijn gevoel zegt dat de M4 beter klopt. 1 mm verschil op een model is 4,3 cm verschil op de werkelijke auto, dat scheelt nogal en valt in werkelijkheid onmiddellijk op.
Ook rug aan rug valt het verschil op. Daarnaast lijkt het luchtroostertje in het voorscherm op de Spark iets te groot en op de M4 wat te klein, hetgeen kan liggen aan de iets te dikke rand. Ook bij de wielen een soortgelijk verschil. Ze zijn het allebei nét niet, de Spark wielen zijn wat verfijnder en tegelijkertijd weer te glimmerig.
Zicht op twee bipsen. De 8c is een serieuze dikbil en dat geeft de M4 toch veel beter weer dan de Spark. De laatste werkt de achterlichten veel fraaier af met een ring rond de rode kunststof. De 'kenteken'plaat op de M4 is netjes, die op de Spark is zeer verfijnd.
Recht van boven het grootste verschil. Ten eerste de vormgeving van het bodywork achter de stoelen waar de stoffen kap onder verdwijnt. Die is op de productieversie heel anders dan op de proto. Opvallend is hoe fraai de naden op de Spark zijn weergegeven. Het lijkt er sterk op dat ze ragfijn zijn ingekleurd. Het oogt zeer realistisch. En dan dat enorme verschil in lengte... zou dat op de 1:1 auto's ook zo zijn, of heeft één van de twee producenten zich verrekend?
De Spark heeft een zwart interieur, de M4 heeft stoeltjes in een soort leverkleur die mooi past bij de lichtblauwe carrosserie.
Werpen we een blik op de dashboards. Dan valt die van de Spark wat tegen. Erg gedetailleerd, maar doordat het niet heel erg netjes is gedaan (penseel?) komt het nogal rommelig over. De M4 mist een pookje. Geen probleem, er zitten miniscule flippers achter het stuurwiel. Het M4 instrumentenpaneel is duidelijk veel strakker.
En dan nog enkele details:
Spark heeft veel werk gemaakt van de koplampunits. De M4 is veel simpeler, de vorm is in ieder geval in beide gevallen goed.
De ruitenwissers van de M4 zijn op dezelfde wijze wat simpeler, en toch bevredigend.
Écht fraai: de gordels van de Spark:
Een verschil dat je op de foto's niet ziet: de Spark is van resin, de M4 van zamac.
Is er nu een 'winnaar' aan te wijzen? Wat mij betreft niet. Ten eerste gaat het er om wat een model met jóu, als verzamelaar, doet. Het spreekt je meer of minder aan en dat moet mijns inziens de basis zijn waarop je beslist om wel of niet tot aankoop over te gaan. Ten tweede vertegenwoordigen de modellen twee verschillende auto's, het prototype en de 'echte' die nu aan de man gebracht gaat worden. Dat onderscheid maakt beide modellen des te leuker. De Spark is verfijnder maar laat qua proportionering steken vallen. Spark komt de eer toe als eerste een 8c Spider(tje) op de markt te hebben gebracht.
Van M4 is dit wat mij betreft het best geslaagde model. Overigens de eerste die niet eerder als Fabbri verscheen. Sommige daarvan zoals de Giulietta SS, de Alfetta GTV (
niet dat GTV6 gedrocht) en de 2600 Sprint zijn goede modellen voor een nette prijs, andere vallen nogal tegen (1750 Berlina en de halfbakken 2000 Berlina in twijfelachtige Carabinieri en rally-uitdossingen). Dit is in elk geval een leuke. Wie een M4 wil aanschaffen, kijk ook eens naar de parelmoerwitte met cognackleurige stoelen. Prachtige kleurstelling.