Kunsthars kan vervormd worden wanneer het wat langer achter elkaar verhit wordt. Voor zover ik weet hoeft de temperatuur daar niet zo vreselijk hoog voor te zijn. De truuk om een vervormd onderdeel van kunsthars te corrigeren schijnt te zijn om het een tijd in heet water later weken (nog niet zelf geprobeerd). Kortstondig verwarmen kan geen kwaad. Je kunt bijvoorbeeld rustig een kunsthars body na het reinigen afspoelen onder de hete kraan. Maar goed, ik zou het dus niet afbakken.
In een bepaald opzicht hebben anderen hier gelijk dat je het beter kunt laten doen als het echt mooi moet worden. Spuiten is iets waar je wel wat ervaring voor moet hebben. Maar aan de andere kant, als je het altijd laat doen, leer je het natuurlijk zelf nooit.
Airbrush geeft het meeste controle, maar vraagt ook de meeste ervaring. En je moet natuurlijk eerst een set kopen. Persoonlijk kan ik me met autolakken altijd prima redden, maar inderdaad is het risico van te dik spuiten altijd aanwezig en wordt het nooit ècht superstrak (a la bijv. BBR). Daarvoor zal je moeten polijsten. Met airbrush schijnt dat wel te kunnen heb ik gehoord, maar dan moet je er wel goed in zijn.
En zoals Koen al opmerkte is de ene spuitbus de andere niet. Soms wordt je verrast door een spuitbus die opeens veel royaler spuit dan wat je gewend bent, of juist veel spaarzamer. Kwestie van even proefspuiten voor je begint. Voordeel van autolakken is wel weer dat het lekker hard is als het er eenmaal opzit.