Het heeft even langer geduurd maar hier zijn de eerste beelden van de 1:43 Bonnie 2001 record Spider.De 'meanste' aller Spider is toch wel de Bonneville Record auto:
Leonardo Mainardi van Delta Models en Piero Fava zijn bezig dit gele gevaar te verkleinen tot 1:43.
Hij ziet er nu al fantastisch uit.... Mainardi maakt het model aan de hand van foto's die hij van Fer Akkermans ontving. En jawel, er zit weer een gezamenlijke inkoop aan te komen : Zodra de prijs bekend is zal ik dat hier melden en dan hoor ik wel wie er mee wil doen.
Mocht je interesse hebben in een model, winkel prijs zeker > € 180, maar bij een directe inkoop gezamenlijk komt het uit op circa € 160.
Laat me maar weten als je mee wilt doen, via mailtje
vrgr Fer Akkermans
Spider Miniatura “Bonnie” the fastest Spider in the world
In 1999 besloot een groep Alfa Romeo enthousiasten uit Chicago (CAROC) tot veler verrassing, met 2 Alfa’s deel te nemen aan de jaarlijkse Land Record Speed Week (in augustus) op de Bonneville zoutvlakte in Utah. Het team van Dick Kreines koos voor een Alfetta GT 1979 met 2.0 twinspark (koosnaam ‘Bonetta’) en een 1991 Spider (4e serie). De preparatie van deze zwaar aangepaste bolides was in handen van Mike Besic, terwijl Jim Steck de motorenbouw en tuning voor zijn rekening nam. In 2000 konden al wat klasse records worden behaald. Het doel voor ogen was de snelste Alfa ter wereld op de zoutvlakte te zetten. Die 210.53 mph. (338,8 km/u.) stond op naam van Ricardo Patrese in de Alfa 164 3.5V10; de Pro-Car door Alfa in 1988 ontwikkeld voor een toerwagen silhouette formule 1 klasse, die nooit van de grond kwam. In Museo Arese is de enige Pro-Car nog te bewonderen, met volledig afneembare kunststof voor- en achterbody, motor midden achterin de ‘berlina’ en centrale stuurpositie voor de coureur. In 2.4 seconden naar de 100km/u.!
In de geblazen GT klasse kwam ‘Bonetta’ met Mike Besic op de korte en lange zoutbaan na enkele dagen al op 179 mph. Ondanks vele technische problemen met Vortech turbo’s, versnellings bak en kleppen. Nog ver af van het record doel. Met ‘Bonnie’, de gekozen bijnaam voor de gele Spider 1600 turbo, 415pk. hoopte het team verder te komen. Bob Lightfoot zette in de eerste runs al 166 mph. neer, daarna perste Mike Besic er later een gemiddelde 180 mph. uit.
De rol weerstand van de Spider was nog verre van ideaal en daardoor snel onstabiel bij deze
snelheden. Met wat meer toeren en hogere turbodruk kwam Mike tot 194 mph. (een record in de 4 cilinder klasse). Meest opmerkelijk verschil met een gewone Spider 4 is de koeling van de motor en de T03 turbo, met ijswater, opgeslagen in een grote blauwe ‘koelbox’, geplaatst aan de passagiers kant. Er wordt 117 octaan benzine gebruikt ! In 2001 werd de 5 speed Schwitter versnelling bak en verhoudingen aangepast om bij 8200 toeren over de 200 mph. te komen met een standaard Alfa aandrijving ! Met perfect weer en een goede conditie van het zout bereikte Mike 187,5 mph. In 2002 werd het record in de G/BFMS klasse (blown fuel modified sports) op 203 mph gebracht. Bij de laatste run echter ging het mis, een ophanging brak af en een gat geblazen in de motor betekende het einde. Mike wist de Spider wel te redden. 2003 werd benut om alles opnieuw op te bouwen. Voor 2004 werd gekozen voor een 75 Milano 2.0 twinspark turbo motor met hogere cilinder druk. Besic Motorsports pakte de aërodynamica van de Spider aan; het werd een vol kunststof neus met trekken van de 3000CM. De roll-over kooi voor de coureur werd verlaagd. De bodemplaat onder de motor en ophanging werd volledig met aluminium bekleed voor betere lucht geleiding en minimale weerstand. Een nieuw uitlaat systeem werd geheel binnen de carrosserie verwerkt. In de G/GMS klasse kwam men uiteindelijk al tot 164 mph., 6mph. boven het oude klasse record. In 2005 kwamen maar liefst 500 deelnemers op de Bonneville Speed Week af. De zout condities waren redelijk. De aanpassingen aan ‘Bonnie’ en de preparatie door AutoComponenti leverde 471pk. op en uiteindelijk het record van 215 mph. Vol trots presenteerde het team van Dick Kreines de gele Spider op het Concorso Italiano 2005 tijdens het Monterey super augustus auto weekeind (met ook de Alfa 8C Spider en geheime Brera Spider intro op Pebble Beach). Als je de ‘Bonnie’ zo zag staan op het gras van de golfbaan, dan lijkt het een ‘gewone’ race versie van een Spider. De kunststof motorkap met de kleine lucht inlaat en de ex-Alfa 166 grille tonen de benodigde aërodynamica. De rest van de carrosserie is verder erg standaard, waarbij roll-kooi als bij een dragster nauw om de coureur sluit. Niets geen buitenissige spoilers, slechts een klein simpel aluminium gurney randje is toegevoegd op de kofferbak. Achterop natuurlijk ook een pakketje met de remparachute om die 200+ miles snelheid er weer uit te krijgen. Opvallend natuurlijk de grote wielen met de aluminium wieldoppen. De banden breedte maat is veel smaller dan je ooit zou verwachten. Mike Besic vertelde me, dat het rijden op de zout vlakte vaak aanvoelt als het rijden op sneeuw of ijs. Het rechtuit rijden is zeker niet eenvoudig en tijdens de geleidelijke acceleratie moet voortdurend het doorslippen van de wielen worden voorkomen. Gasgeven moet dus zeer beheerst gebeuren en voordat de remparachute wordt geopend moet de Spider echt in het rechte spoor gaan om zijwaartse crashes te voorkomen. Zowel Bisec als Steck hebben in de jaren op Bonneville wat benauwde momenten gekend, gelukkig zonder ernstige gevolgen. In 2006 werd het record opnieuw verbeterd, met Jim Steck aan het stuur, behaalde ‘Bonnie’ 217,152 mph (349,46 km/u) gemiddeld over de 2 verplichte runs. Daarmee de snelste in de G/BGMS klasse (blown gas modified sports). Het doel van Kreines was bereikt; de snelste Alfa Romeo ter wereld en op zout de fabrieks 164 Pro-Car te verslaan.
De ‘confrontatie’ in Monterey USA met de echte record Spider en het vele foto materiaal daar geschoten, deden snel het plan opkomen om ‘Bonnie’ in Miniatura te krijgen. Diverse verbouwingen op basis van Spider 4 voor de hand liggende die-cast of resin kits werden overwogen. Hoewel de aanpassing simpel lijkt, komt er meer voor kijken om de recordspider goed te verkleinen naar 1:43 Het beeld materiaal werd 2 jaar geleden aan Leonardo Mainardi gegeven, hij bouwde op dat moment de Rijkspolitie en Amsterdam Politie coda tronca Spiders voor ons. Snel werd duidelijk, dat ook Piero Fava van Mini-Klaxon met dezelfde ideeën aan de gang was. Besloten werd die 2 initiatieven samen te brengen. Voldoende details opnamen konden zo worden gebruikt voor een perfect handbouwmodel. Op bijgaande foto’s kun je een indruk krijgen van het model . De lijnen van de oorspronkelijk Pininfarina Spider zijn goed getroffen. Het interieur is prima nagemaakt met zichtbare pedalen, dashboard, racekuip met harnas, de enge roll-over bar en zelfs de blauwe ijswater koelbox is niet vergeten.! Etsdeeltjes worden gebruikt voor de 166 grille, motor sluitingen, deurklinken en schroeven van de cockpit afdekplaat. Natuurlijk is het Alfa Romeo type plaatje en de ‘Bonneville’ aanduiding op het achterscherm niet vergeten. De aanduwbumper en het parachute pakket zijn aangebracht, aan het aluminium stripje gaan we Piero Fava nog even herinneren. Het vervaardigen van alle decals van de sponsors AutoComponenti, Besic Motorsports, International Autoparts en Arias was een niet te onderschatte klus, voordat een gelimiteerde serie van ‘Bonnie’ in de juiste gele lak kleur eindelijk kon worden uitgebracht. (april 2009)
In Bonneville Utah zullen ze nooit tegenover elkaar staan, op kleine schaal 1:43 kan dat dus wel. ‘Bonnie’ is er van Mini Klaxon; de Alfa 164 Pro-Car werd reeds door het Franse Alezan als resin kit geleverd. Terwijl Spark Models uit Macau eind 2008 deze unieke silhouette Alfa uitbracht !!
Geniet van het echte geweld op het zout >>> filmpje :
http://videos.streetfire.net/video/Buil ... 134051.htm