Gezien geld op de bank meer risico loopt voor ontwaarding, extra belasting etc dan dat het opbrengt - en gezien ik blijkbaar in een midlifecrisis zit was ik aan het overwegen om een exoot te kopen.
Eerst gedacht aan een Monti, dan een SZ, maar kwam op den duur bij mijn jeugdroom, een F355. Heb ik me in verdiept mbt onderhoudskosten, (belgische) taksen e.d. en er een gaan zoeken. Geen mooie gevonden. Ook is er wel wat sociale repercussie te verwachten (geen dealbreaker, maar toch niet onbelangrijk)
Dan ben ik me gaan orienteren naar wat voor nieuw spul er te koop is.
Wat betreft Lotus, hoef je niet zover te kijken om dezelfde of grovere zaken te vinden als op de 4C foto's. Begrijp me niet verkeerd : ik stond op het punt er één te kopen en wist hoe ze in elkaar zitten, maar dat interesseerde me geen zier. Het zou niet mijn daily worden en structureel is er niets mis mee. Ik ken een eigenaar en eigenlijk zijn Elises best om mee te leven. Trouwens, de slordigheden mbt verf en passende onderdelen die de foto's toonden heb ik ook al gezien bij een A-klasse, een Mini, etc (en daar heb je ook wel versies op dit prijsniveau, bizar genoeg). Ook eens rondgekeken naar commentaren op het net van eigenaars, onder andere op de site van deautogids.be - aanrader. Eigenlijk valt het allemaal nog wel mee. Een Elise S was zeker een kandidaat - maar dus geen heilige wat betreft bouwkwaliteit.
Wat betreft Porsche, eigenlijk gewoon niet mijn ding. Ik zoek een adrenaline machine en in mijn ogen is een Cayman een soort dure Duitse MR2 by Lexus. Maar je wil toch eens de markt verkennen dus ook wat beginnen te spitten. Eerst de commentaren van eigenaars op deautogids.be gelezen. Niet bemoedigend. Electronica, versnellingsbak, motor... Verhalen over een rammel die in de auto zit van dag 1 en nooit opgelost geraakte, auto verkocht uit frustratie. Dat soort werk. Dan deze draad gevonden :
geen hysterisch gekrijs maar gewoon eigenaars -die nog steeds van hun merk en auto's houden!- in eerlijk gesprek met elkaar.
http://www.planet-9.com/987-cayman-boxs ... ality.html
Het begint met een stuk interieur dat er gewoon niet inzat bij levering en spiraalt naar heel wat meer. In essentie : Caymans uit de Finse fabriek moet je hebben, die uit Stuttgart moet je mijden. Jammer genoeg worden er geen meer gemaakt in Finland..
En dan nog commentaren over een motor ECU die om verbruikscycli te halen een "turbogat" heeft...zonder turbo, de striping die door de dealer er met hogedruk vanaf wordt geblazen en veel, veel meer.
Dit voor een auto die 1 Giulietta méér kost dan een 4C.
Ik zit nu met mijn neus bovenop al de reviews en val van de ene verbazing in de andere hoe journalisten bepaalde zaken die bekend zijn bij de eigenaars verzwijgen voor het ene merk, en non-issues promoveren tot een zwaar probleem bij het andere. Ik denk niet dat ik ooit nog een autoboekje koop, blijkbaar valt er geen woord van te geloven.
Al dit gezegd zijnde : ik ben geen hater en al helemaal geen Porsche hater. Wie graag een Porsche koopt doet dat maar.