Wie reed de 8:04 met de 4C op de Nordschleife?

Italiaan zonder reputatie maar woonachtig op de Ring
22%
14
Christian Danner
2%
1
Franz Engstler
3%
2
8%
5
Fabrizio Giovanardi
Geen stemmen
0
Ron Simons
11%
7
Giancarlo Fisichella
14%
9
Klaus Ludwig
2%
1
Vaste Ring tester van andere Nationaliteit
22%
14
Lars van 't Veer
17%
11
 
Totaal aantal stemmen: 64
Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

RE: Alfa Romeo 4C: de targa komt er aan

di jan 28, 2014 10:45

Gezien geld op de bank meer risico loopt voor ontwaarding, extra belasting etc dan dat het opbrengt - en gezien ik blijkbaar in een midlifecrisis zit :) was ik aan het overwegen om een exoot te kopen.
Eerst gedacht aan een Monti, dan een SZ, maar kwam op den duur bij mijn jeugdroom, een F355. Heb ik me in verdiept mbt onderhoudskosten, (belgische) taksen e.d. en er een gaan zoeken. Geen mooie gevonden. Ook is er wel wat sociale repercussie te verwachten (geen dealbreaker, maar toch niet onbelangrijk)

Dan ben ik me gaan orienteren naar wat voor nieuw spul er te koop is.

Wat betreft Lotus, hoef je niet zover te kijken om dezelfde of grovere zaken te vinden als op de 4C foto's. Begrijp me niet verkeerd : ik stond op het punt er één te kopen en wist hoe ze in elkaar zitten, maar dat interesseerde me geen zier. Het zou niet mijn daily worden en structureel is er niets mis mee. Ik ken een eigenaar en eigenlijk zijn Elises best om mee te leven. Trouwens, de slordigheden mbt verf en passende onderdelen die de foto's toonden heb ik ook al gezien bij een A-klasse, een Mini, etc (en daar heb je ook wel versies op dit prijsniveau, bizar genoeg). Ook eens rondgekeken naar commentaren op het net van eigenaars, onder andere op de site van deautogids.be - aanrader. Eigenlijk valt het allemaal nog wel mee. Een Elise S was zeker een kandidaat - maar dus geen heilige wat betreft bouwkwaliteit.

Wat betreft Porsche, eigenlijk gewoon niet mijn ding. Ik zoek een adrenaline machine en in mijn ogen is een Cayman een soort dure Duitse MR2 by Lexus. Maar je wil toch eens de markt verkennen dus ook wat beginnen te spitten. Eerst de commentaren van eigenaars op deautogids.be gelezen. Niet bemoedigend. Electronica, versnellingsbak, motor... Verhalen over een rammel die in de auto zit van dag 1 en nooit opgelost geraakte, auto verkocht uit frustratie. Dat soort werk. Dan deze draad gevonden :
geen hysterisch gekrijs maar gewoon eigenaars -die nog steeds van hun merk en auto's houden!- in eerlijk gesprek met elkaar.
http://www.planet-9.com/987-cayman-boxs ... ality.html

Het begint met een stuk interieur dat er gewoon niet inzat bij levering en spiraalt naar heel wat meer. In essentie : Caymans uit de Finse fabriek moet je hebben, die uit Stuttgart moet je mijden. Jammer genoeg worden er geen meer gemaakt in Finland..
En dan nog commentaren over een motor ECU die om verbruikscycli te halen een "turbogat" heeft...zonder turbo, de striping die door de dealer er met hogedruk vanaf wordt geblazen en veel, veel meer.
Dit voor een auto die 1 Giulietta méér kost dan een 4C.

Ik zit nu met mijn neus bovenop al de reviews en val van de ene verbazing in de andere hoe journalisten bepaalde zaken die bekend zijn bij de eigenaars verzwijgen voor het ene merk, en non-issues promoveren tot een zwaar probleem bij het andere. Ik denk niet dat ik ooit nog een autoboekje koop, blijkbaar valt er geen woord van te geloven.

Al dit gezegd zijnde : ik ben geen hater en al helemaal geen Porsche hater. Wie graag een Porsche koopt doet dat maar. :)
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

RE: Alfa Romeo 4C: de targa komt er aan

di jan 28, 2014 20:51

Ik hoor het al Coniglio: op naar de Alfadealert!!!!
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Alfa Romeo 4C: de targa komt er aan

di jan 28, 2014 21:11

@Alfa Corazon, die 'HEEL speciale' had je al eens... :whistle: :wink:

De foto's gezien hebbende: Goh een sz zit eigenlijk nog niet zo gek in elkaar geflanst zie ik nu... :shock: :lol:

Je kunt t toch anno 2014 niet verkopen dat er gewoon hele stukken (in de motorruimte?) niet in kleur zijn gespoten...

Ik had de 4C heel hoog zitten als auto voor ooit/wie weet/stel je voor/.... maar weet t nu ff niet... :?

Grtz,fRank

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Alfa Romeo 4C: de targa komt er aan

di jan 28, 2014 21:23

@Alfa Corazon, die 'HEEL speciale' had je al eens... :whistle: :wink:
Grtz,fRank
Touché

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Alfa Romeo 4C: de targa komt er aan

di jan 28, 2014 21:26


Je kunt t toch anno 2014 niet verkopen dat er gewoon hele stukken (in de motorruimte?) niet in kleur zijn gespoten...
Dat nog tot daar aan toe, maar zorg dan dat er geen overspray op de niet in kleur gelakte delen terechtkomt. Dit is echt te shabby.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Alfa Romeo 4C: de targa komt er aan

di jan 28, 2014 21:46


Je kunt t toch anno 2014 niet verkopen dat er gewoon hele stukken (in de motorruimte?) niet in kleur zijn gespoten...
Dat nog tot daar aan toe, maar zorg dan dat er geen overspray op de niet in kleur gelakte delen terechtkomt. Dit is echt te shabby.
Als je een body met de hand rolt heb je dat bv al niet.... :lol:

@ Roy: :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: RE: Alfa Romeo 4C: de targa komt er aan

di jan 28, 2014 23:51

Ik hoor het al Coniglio: op naar de Alfadealert!!!!
Moh, voor elk wat hij/zij wil zeker. Ik hoor dat de wachttijd nu 16 tot 18 maanden zou zijn voor een 4c. Betwijfel of ik het dan zou doen, liever een Lotus dan. Kleur zit daar ook in de plaat gespoten dus geen gedoe met verf voor degenen die dat interesseert. Wat aluminium gekraak onderweg maar dat went ook wel.
I nostri sogni sono sempre presenti.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Alfa Romeo 4C: de targa komt er aan

wo jan 29, 2014 10:10

Gezien geld op de bank meer risico loopt voor ontwaarding, extra belasting etc dan dat het opbrengt - en gezien ik blijkbaar in een midlifecrisis zit :) was ik aan het overwegen om een exoot te kopen.
Eerst gedacht aan een Monti, dan een SZ, maar kwam op den duur bij mijn jeugdroom, een F355. Heb ik me in verdiept mbt onderhoudskosten, (belgische) taksen e.d. en er een gaan zoeken. Geen mooie gevonden. Ook is er wel wat sociale repercussie te verwachten (geen dealbreaker, maar toch niet onbelangrijk)
Wat betreft Porsche, eigenlijk gewoon niet mijn ding. Ik zoek een adrenaline machine en in mijn ogen is een Cayman een soort dure Duitse MR2 by Lexus.
http://www.planet-9.com/987-cayman-boxs ... ality.html
Ik heb ditzelfde pad bewandeld en herken veel van jouw verhaal... inclusief midlifecrisis ...
Mijn zoektocht begon eerst bij Ferrari:
- 308 QV GTS: Dit was een leuk ding, maar je zat er schuin in en het voelde niet als een upgrade ten opzichte van de SZ (SZ is veel exclusiever en eigenlijk beter)
- 355 GTB: Nota bene bij Kroymans en een GTS van een vriendje. De Kroymans wagen was een vieze, deze stonk had best wat roest in de motorruimte en de deurbekleding zat los.
Die van mij maat was perfect maar net boven het budget. De 355 voelde best modern aan maar is toch wel een harde plank en met alleen wee stoelen. In de SZ kon ik mijn dochter nog achterin meenemen.
- 456 GT(M): Mooie wagen, lekker ruim en een brute 12 cilinder. Haal je 'm uit Italië dan had je 'm rond de 30.000- 40.000 mee kunnen nemen. Volgens mij gaan de prijzen al weer omhoog.
Ik heb ik een aantal van deze wagens gereden van zeer slecht tot zeer goed. Een perfecte zwarte is net voor mijn neus verkocht toen ik met JS naar Italië wilde gaan.
Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat ik tijdens het rijden toch teveel bezig was met "wat is dat voor een geluid, hoort dat wel zo". Ik kreeg een beetje een déjà vu van mijn GTV6 waar ook (te) vaak dingen aan stukgingen.
- Maserati is geen optie want die schrijven vrijwel allemaal af naar €0 en ik wil na een aantal jaren rijden toch iets van geld terug zien.
- Lotus dan, de Evora is een kleine 4zitter met een V6! Eenmaal in de wagen is het toch net niet voor mij. Ook het uiterlijk is niet aan alle kanten even geslaagd.

Met andere woorden ik had het bijna opgegeven totdat JS zei dat ik in een Porsche moest rijden.
Echt niet, dacht ik eerst. Wat moet ik in de Duitse ....... bak.
Maar toch gedaan, een 911 (997) Carrera S. En man oh man, wat reed dat ding lekker zeg en het voelde allemaal zo degelijk aan. Ook het interieur is super. Veel betere dan de oudere 911's.
Ik heb mij net als Coniglio in types verdiept en ben geschrokken van het IMS B (intermediate shaft bearing) verhaal. Dat is een groot probleem geweest bij de eerste generaties watergekoelde boxer motoren.
Het vreemde is dat bij raceauto's er niets gebeurde, bij rauwdauwers die hard reden ook weinig maar juist bij bij personen die rustiger reden dit lager kapot ging. Het verlies van nokkenasaandrijving vernielde een motorbak en het slijpsel vernielde de rest van de motor.
Ik denk de oorzaak inmiddels te weten, maar is een lang technisch verhaal.
Pas na 2008 is er een nieuw motortype gekomen met een andere intermediate shaft aandrijving. Van wagens voor die tijd moet je zoeken na 2006 en motornummer.... wat die blijken dan de laatste, grootste, sterkste lager te hebben.
Of je zoek een ander type motor zonder deze aandrijving, namelijk de Turbo uitvoeringen.

Het verhaal van het forum in je link gaat over twee zaken:
- Slecht opleveren van een gloednieuwe wagen (ook een van de eerste die van de Duitse band liep). Wat uiteindelijk door een slechte dealer redelijk is opgelost
- Het door Porsche UK afknijpen van de motor om het krappere UK CO2 percentage te halen. Dat heeft de eigenaar zelf opgelost door een ander programma.
Dit verhaal is best fascinerend omdat de eigenaar echt alles uit de kast heeft gehaald en uiteindelijk hier achter is gekomen.

Maar ik kijk toch al een aantal maanden met een schuin oog naar de 4C ondanks alle nukken en miskleunen toch wel een hele bijzondere wagen.

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

RE: Alfa Romeo 4C: de targa komt er aan

wo jan 29, 2014 11:05

Inderdaad vrij herkenbaar :D
In Belgie is alles boven de +/- 3.2 liter weggelegd voor mensen die graag grote sommen belasting betalen. Was dat niet het geval was ik waarschijnlijk voor een Maserati 4200 spider gegaan.

Wat betreft de 4C valt me op dat elk al dan niet reeel probleem wel heel kritisch wordt onderzocht en bekommentarieerd. Terwijl andere modellen en merken blijkbaar heilig zijn. Neem als voorbeeld het turboloze turbogat van de Cayman. Iemand ooit ook maar 1 commentaar daarover gelezen in de Engelse pers? Of doet Porsche in UK maar 'at random' de auto's zo afstellen, voor de fun? Gezien in die draad hoe de bumper zat op die spiksplinternieuwe degelijke duitser? Prachtige wagen, maar ver van het beeld dat doorgaans wordt opgehangen lijkt me dan.

Verder maak ik me niet druk hoor , wie wil geloven dat Alfa de enige is die kleine-serie auto's maakt met wat rare naadaansluitingen mag dat natuurlijk. Elk zijn waarheid.



:wink: Afbeelding
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Alfa Romeo 4C: de targa komt er aan

wo jan 29, 2014 17:50

[ Het door Porsche UK afknijpen van de motor om het krappere UK CO2 percentage te halen. Dat heeft de eigenaar zelf opgelost door een ander programma.
Dit verhaal is best fascinerend omdat de eigenaar echt alles uit de kast heeft gehaald en uiteindelijk hier achter is gekomen.
Het is een heel verhaal in die link over de Porsche maar de reden van inhouden is niet vanwege afknijpen wegens uitstoot maar vanwege geluid eisen.
Bizar: er is een test waaraan een auto moet voldoen, langsrijden met precies 50 km/u en dan volgas geven over een afstand van enkele tientallen meters. Het geluid wordt dan gemeten. Deze Porsche zou daar normaal gesproken niet aan kunnen voldoen, met name het aanzuiggeluid in 4 zou te hard worden. Dus wat hebben die mannen ingeprogrammeerd, als je tussen 48 en 52 rijdt, en je geeft dan volgas, gebeurd er een poos helemaal NIETS, de drive by wire gasklep wordt gewoon niet open gestuurd, pas na ruim een seconde. Dus dan haalt ie die geluidstest klakkeloos, als de vereiste meters gereden en gemeten zijn begint de auto pas te versnellen! De tester zal dan ook wel denken, we worden voor de gek gehouden maar volgens de letter der wet klopt het dan.
In de praktijk als je dus 50 rijdt en je geeft gas, gebeurt er een tijd niets. Rijd je 47 en geeft gas, versnelt ie normaal, ook door het gebied 48-52, in 4 is dit rond 1900 rpm. In 3 is het effect er ook maar dan word de gasklep nog wel iets van 27% aangestuurd waarbij de geluidsnorm toch gehaald wordt, dit merk je al minder als inhouden.
Terug on topic, als die 4C zoveel geluid maakt als gezegd wordt, zal er dan toch een soortgelijke truc uitgehaald moeten zijn...
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: RE: Alfa Romeo 4C: de targa komt er aan

wo jan 29, 2014 18:08

Terug on topic, als die 4C zoveel geluid maakt als gezegd wordt, zal er dan toch een soortgelijke truc uitgehaald moeten zijn...
Blijkbaar heeft dat te maken met die 2500-of-hoeveel-was-het stuks, dat homologatie van bepaalde zaken onnodig maakt.

Enzo lacht goedkeurend vanop zijn wolk (afin, of zijn lavaput, alnaargelang).
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Alfa Romeo 4C: de targa komt er aan

wo jan 29, 2014 18:11

Bizar: er is een test waaraan een auto moet voldoen, langsrijden met precies 50 km/u en dan volgas geven over een afstand van enkele tientallen meters. Het geluid wordt dan gemeten. Deze Porsche zou daar normaal gesproken niet aan kunnen voldoen, met name het aanzuiggeluid in 4 zou te hard worden. Dus wat hebben die mannen ingeprogrammeerd, als je tussen 48 en 52 rijdt, en je geeft dan volgas, gebeurd er een poos helemaal NIETS, de drive by wire gasklep wordt gewoon niet open gestuurd, pas na ruim een seconde. Dus dan haalt ie die geluidstest klakkeloos, als de vereiste meters gereden en gemeten zijn begint de auto pas te versnellen! De tester zal dan ook wel denken, we worden voor de gek gehouden maar volgens de letter der wet klopt het dan.
Inderdaad typisch een test waarbij dit soort trucjes uitgehaald wordt. Cycle beating heet dat 'in het vak', en Porsche is daar zeker niet de enige in. Bij deze test wordt namelijk inderdaad niet naar de daadwerkelijke gasklepopening gekeen, maar naar de stand van het gaspedaal (of de potmeter die daar achter zit). Criterium is(uit het hoofd) dat er dan 90% van volgas geregistreerd wordt bij het gaspedaal... :roll:

Er zijn zelfs testauto's geweest die ergens in hun navigatiesysteem de GPS-coördinaten van de diverse testlocaties in het geheugen van hun navigatie opgeslagen hadden, en die dan automatisch de diverse ECU's in de auto op 'homologatiestand' konden schakelen als de auto zich daar bevond. Overigens ben ik er nagenoeg zeker van dat zulke extremen nooit in productieauto's terecht zijn gekomen en weet ik zelfs niet eens zeker of er fabrikanten zijn geweest die het aan hebben gedurfd om op die wijze een auto te homologeren, maar men heeft er wel degelijk mee gespeeld.
Terug on topic, als die 4C zoveel geluid maakt als gezegd wordt, zal er dan toch een soortgelijke truc uitgehaald moeten zijn...
Blijkbaar heeft dat te maken met die 2500-of-hoeveel-was-het stuks, dat homologatie van bepaalde zaken onnodig maakt.

Enzo lacht goedkeurend vanop zijn wolk (afin, of zijn lavaput, alnaargelang).
Lijkt me stug. De grens voor een 'EU kleine serie typekeur' (ECSSTA) ligt (tenzij het veranderd is) bij 1000 stuks per jaar en ook die moet voldoen aan drive-by-noise. De ECCSTA is met name wat minder veeleisend op de extreem dure aspecten van de typekeuring, zoals passive safety.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

RE: Alfa Romeo 4C: de targa komt er aan

wo jan 29, 2014 19:48

Ah, dan zal het dat geweest zijn; 1000 per jaar voor Europa. listig.
http://www.autocar.co.uk/car-review/alfa-romeo/4c

Tenslotte is een Caterham, Donkervoort etc toch ook niet echt stilletjes?
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

RE: Alfa Romeo 4C: de targa komt er aan

di feb 04, 2014 19:06

Mmmh. Maar die theorie komt met onderstaande wel in het gevaar :

http://motori.ilmessaggero.it/motori/gr ... 6005.shtml

"la produzione 2014 sarà aumentata e, dal 2015, se la domanda resterà alta, potrebbe superare quota 5.000 pezzi annui veleggiando verso il raddoppio rispetto alle prime stime"
Productie van de 4C gaat omhoog en als het zo doorgaat gaan we naar 5000 stuks per jaar in 2015.

Verder iets in de tekst van dubbele shiften draaien.

Maar nu komt'ie :
De topman van Adler weet "... in futuro aumenteremo il livello di collaborazione con il marchio Alfa. Ma non posso dire di più" en verder zegt de tekst "Un progetto al quale la Adler [...] sta già lavorando. Chiaro il segnale per gli alfisti: il “dopo 4C” è già iniziato."

Nieuwe projecten met carbon voor Alfa, project "na 4C" is in gang gezet.

:D
I nostri sogni sono sempre presenti.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Alfa Romeo 4C: de targa komt er aan

ma feb 10, 2014 00:05

Dat was best een vriendelijke "review" over de 4C van TopGear.
Zo lekker langs het Como meer rijdend ziet ie er steeds beter uit.
Dezelfde route hebt ik met de motorfiets gereden. Het uitzicht is prachtig, de wegen zijn niet zo bijzonder. Ik heb begrepen van de inwoners dat de wegen aan de oostzijde veel leuker zijn.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”