TechnoStig

RE: HET grote pomtiepom topic.... ;-)

za mar 07, 2009 12:13

lama
Laatst gewijzigd door TechnoStig op za mar 21, 2009 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

Re: RE: HET grote pomtiepom topic.... ;-)

za mar 07, 2009 12:39

PLOEF!
Laatst gewijzigd door Rudolph op do sep 16, 2010 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

TechnoStig

RE: HET grote pomtiepom topic.... ;-)

za mar 07, 2009 14:11

lama
Laatst gewijzigd door TechnoStig op za mar 21, 2009 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: HET grote pomtiepom topic.... ;-)

za mar 07, 2009 14:13

Dankzij het hoge wagengewicht zijn veelal turbodieselmotoren te prefereren waarbij de vulling over het hele toerengebied beter en betrekkelijk constanter is. Het specifieke vermogen per liter van een atmosferische benzinemotor heeft men door de jaren heen op kunnen schroeven maar bij het motordraaimoment per liter zijn de verschillen veel kleiner. Alfa Romeo levert gelukkig benzinemotoren met een turbo anders zouden de cilinderinhouden mee moeten groeien met de toename van het gewicht.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: HET grote pomtiepom topic.... ;-)

wo mar 11, 2009 10:06

Iemand die toevallig vanochtend ook de "shootout" tussen de electrische Killacycle en een normale Pro Stock drag fiets op Discovery gezien heeft?

In het programma reed de Killacycle nog "maar" 8.08 op de quarter mile, intussen rijden ze volgens hun website een "7"... (7.890 volgens www.killacycle.com)

In het programma reden ze overigens eerst een 8.08 en vervolgens een back-up van 8.083 ZONDER tussendoor op te laden! Een volledige batterijlading kostte overigens 0,065 US$....

Volgens mij heeft elke vorm van verbrandingsmotor het gewoon gehad...

Daar doen de oost-europa-statistieken van de dieselaars ("vorig jaar verkochten we 1 Mercedes, dit jaar 2, dat is 100% toename!" vs "in de jaren 70 liepen we 80% achter op benzine motoren, nu nog maar 40%... we zijn dus 50% ingelopen!") niks aan af...

Als een electrische motorfiets (die als grootste nadeel toch echt z'n gewicht heeft en dat in een sport waar gewicht toch wel een der zwaarwegendere factoren is) zich zonder schaamte in het normale veld kan voegen lijkt me dat toch wel the writing on the wall...

Terug naar de kromme regelaanpassing voor Le Mans... als die diesels werkelijk zo fantastisch waren... waren ze wel aan banden gelegd met kleinere cilinderhouden etc.... net zoals de mannen uit Ingolstadt ooit wisten te bewerkstelligen met hun glorieuze Quattro... die de concurrentie werkelijk verpletterde... DAAR had (en heb!) ik respect voor... niet voor hun dieselgekonkel...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: HET grote pomtiepom topic.... ;-)

wo mar 11, 2009 10:42

Dit blijft een eindeloze discussie, benzine versus diesel.

Persoonlijk zal mij het een zorg zijn.
Dagelijks rij ik met een Jtd 16v 156, heerlijke motor waarmee ik relaxed woon werk verkeer kan rijden.
Elke dag geniet ik van het koppel en de trekkracht in het turbo gebied.
Daarnaast heb ik ook nog een 2.0ts selespeed, leuke fijne motor waar je heerlijk toeren mee kan maken.

Je kan het appels met peren vergelijk noemen maar ik kijk naar wat Alfa toen te bieden had.
Een 4 cilinder benzine of een 4 cilinder diesel, de Jtd wint het veruit van de TS op betrouwbaarheid en plezier van
dagelijks gebruik.

Zou een V6 een beetje in de buurt komen qua kosten dan zou dat natuurlijk beter rijden. 8)

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: HET grote pomtiepom topic.... ;-)

wo mar 11, 2009 11:35

De glorieuze Quattro..een vrij primitief 4x4 configuratie dat pas tot wasdom is gekomen eind jaren 80 met het Torsen differentieel. Je begrijpt eigenlijk niet dat men FF Developments Ltd. niet heeft ingehuurd dat zeker vanaf de jaren vijftig veel met 4x4 aandrijvingen exerimenteerden en begin jaren zeventig een viscosekoppeling ontwikkelden. Het 4x4 systeem van FF bewees zich in de rallysport met de Peugeot 205 als werkelijk baanbrekend.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: HET grote pomtiepom topic.... ;-)

wo mar 11, 2009 11:42

Het Torsen diff stamt ook al weer uit 1958 (tenminste, de basis...).

De turbo bestond ook al sinds 1920...

De schijfrem stamt uit ergens rond 1890....

Ik denk dat het gaat om de visie om zoiets toe te passen in de racerij en daarmee een competitive edge te scheppen... en dat is met die drie voorbeelden duidelijk gedaan, m.i. dan....

Met de diesel gaat dat gewoon niet....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: HET grote pomtiepom topic.... ;-)

wo mar 11, 2009 12:30

Dit noem ik een voorbeeld van goede marketing en op gelijke wijze heeft men de laatste jaren ook de merknaam Audi op Le Mans weten te verstevigingen. Van veel groter belang in de autosport is de homologatie dan de innovatie.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: HET grote pomtiepom topic.... ;-)

wo mar 11, 2009 12:54

Dit noem ik een voorbeeld van goede marketing en op gelijke wijze heeft men de laatste jaren ook de merknaam Audi op Le Mans weten te verstevigingen. Van veel groter belang in de autosport is de homologatie dan de innovatie.
Zo denderend vind ik die marketing niet hoor...

In mijn ogen (en die van een aantal met mij...) heeft Audi als sportief merk behoorlijk afgedaan....

Heb ook nog nooit iemand iemand trots horen zeggen tijdens het voorgloeien van zijn Ubergolf "ja... maar ze hebben WEL Le Mans gewonnen hoor! ECHT HEUS! :twisted: "...

Er werd gezegd dat ik probeer af te dingen op de overwinningen op Le Mans maar al wat ik deed is openheid van zaken geven over hoe die overwinning tot stand is gekomen... aangepaste regels om in godesnaam maaar competitief te kunnen worden..

"Audi Sport"... ooit het merk dat triompfen vierde op de rally-pistes... nu een merk dat met sjoemelen probeert diesels te vermarkten in leasebakken....

Nah... afgedaan...

Ennuh... homologatie voor innovatie? Terug naar 1900 dus? :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: HET grote pomtiepom topic.... ;-)

wo mar 11, 2009 16:15

Shell ondersteunt Audi op Le Mans voor de promotie van turbodieseltechniek en ik verwacht dat binnen enkele jaren dat hybridetechniek voor de eindoverwinning kan strijden als deze worden ondersteunt door een sponsor met diepe zakken. De Ur-Quattro nam het overigens op tegen oude, uitontwikkelde auto's en het rally-avontuur was van korte duur met de komst van nieuwe en betere auto's van de concurrenten en zelfs het veel later ontwikkelde aandrijfsysteem van met het Torsen tussendifferentieel wordt, enkele modellen Audi, bijna niet gebruikt. De visie van FF voor het ontwikkelen van een vierwielaandrijfsysteem met een viscokoppeling is commercieel toepasbaar, lichter en bijna net zo goed. Het jammerlijke is dat men rijdt op Le Mans met prototypen terwijl het mijn inziens veel interessanter zou zijn als de inschrijvingen voor Le Mans openstaan voor sportautomobielen, waarbij de ontwikkeling en het gebruik van commercieel toepasbare techniek voor straatauto's voorop zou moeten staan.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: HET grote pomtiepom topic.... ;-)

wo mar 11, 2009 16:19

Het jammerlijke is dat men rijdt op Le Mans met prototypen terwijl het mijn inziens veel interessanter zou zijn als de inschrijvingen voor Le Mans openstaan voor sportautomobielen, waarbij de ontwikkeling en het gebruik van commercieel toepasbare techniek voor straatauto's voorop zou moeten staan.
Helemaal mee eens!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: HET grote pomtiepom topic.... ;-)

vr mar 13, 2009 11:32

De Ur-Quattro nam het overigens op tegen oude, uitontwikkelde auto's en het rally-avontuur was van korte duur met de komst van nieuwe en betere auto's van de concurrenten en zelfs het veel later ontwikkelde aandrijfsysteem van met het Torsen tussendifferentieel wordt, enkele modellen Audi, bijna niet gebruikt.
k vind dat juist wel van visie getuigen... de techniek bestond al... geen hond die er an dacht om het in de rallysport in te zetten... behalve Audi... competitive edge... dat HEEL snel navolging vond... en binnen een paar jaar kon je niet meer zonder...

Iedereen HAD het kunnen doen... maar niemand anders deed het...

Het heeft het saaie, oudbollige, merk Audi zonder meer op de kaart gezet als sportief merk in mijn ogen...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
alfa147man
Full Member
Full Member
Berichten: 360
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 19:17
Locatie: 't Waasland

RE: HET grote pomtiepom topic.... ;-)

vr mar 13, 2009 12:24

Gelukkig zien we nog geen diesels in de FIA GT.
LeMans en WTCC zijn wat mij betreft niet meer zo tof. Het reglement aanpassen om de 2 brandstofsoorten competitief te maken tov elkaar (of juist niet zoals in LeMans) hoeft niet per se. Alhoewel ik moet toegeven dat zo'n oorverscheurende Group C wankel ookwel iets had.
** 147TS, 75TS **

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

Re: RE: HET grote pomtiepom topic.... ;-)

vr mar 13, 2009 13:46

Iemand die toevallig vanochtend ook de "shootout" tussen de electrische Killacycle en een normale Pro Stock drag fiets op Discovery gezien heeft?

In het programma reed de Killacycle nog "maar" 8.08 op de quarter mile, intussen rijden ze volgens hun website een "7"... (7.890 volgens www.killacycle.com)

In het programma reden ze overigens eerst een 8.08 en vervolgens een back-up van 8.083 ZONDER tussendoor op te laden! Een volledige batterijlading kostte overigens 0,065 US$....

Volgens mij heeft elke vorm van verbrandingsmotor het gewoon gehad.....

Als een electrische motorfiets (die als grootste nadeel toch echt z'n gewicht heeft en dat in een sport waar gewicht toch wel een der zwaarwegendere factoren is) zich zonder schaamte in het normale veld kan voegen lijkt me dat toch wel the writing on the wall....
Ik heb het ook gezien,toch wel een indrukwekkend stukje elektrische fiets :shock:

Verbrandingsmotor heeft het nog niet helemaal gehad volgens mij.Je zit nu bij elektrisch aangedreven voertuigen nog steeds met een aardig groot milieuprobleem.Namelijk dat de fabricage en recycling van de accu's nog enorm milieubelastend is.Als er daar een oplossing voor komt is het denk ik gedaan met de verbrandingsmotor. :shock:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”