Ik heb al eens wat leuke oude productiefoto's van Togi en FongalTogi laten zien en kreeg daar hele leuke reacties op. Kort geleden kreeg ik van Fer een aantal geweldige scans uit een oude il Quadrifoglio uit 1970 (nr 20) van een artikel over Togi. Ik wil jullie die foto's niet onthouden en in overleg met Fer plaats ik de foto's van het artikel dus ook hier. De drukkwaliteit is helaas mager en sluit niet overal even goed. Ik heb ze voor zover mogelijk wat opgehaald en de foto's die door de rug liepen aan elkaar geshopt (de eerste foto bijv. is in werkelijkheid een hele spread).
Geweldig om te zien is dat Lorenzini toen net bezig was met de ontwikkeling van de 2000 berlina en we zien op een tweetal foto's de werkzaamheden en een eerste prototype in het rood. De foto van het spuitgietproces (de z/w foto) is niet bij Togi genomen voor zover ik weet.
Op de openingsfoto zien we rijen Giulia GT Veloce's, te herkennen aan de kleine ronde stickertjes met het klavertje vier op de c-stijlen. Deze stickertjes zie je nooit meer omdat de lijm altijd verdroogd is en ze er domweg afvallen. Togi Veloce's, met de drie horizontale strips in de gril, zie je ook maar heel weinig trouwens.
Twee foto's met ontwikkelingswerk aan de 2000 berlina:
De spuitgietmachines bij een toeleverancier. Veel van dit soort bedrijfjes zien er tegenwoordig niet zo heel veel anders uit. En alleen een italiaan draagt dan z'n Rayban...
Het ontbramen van aluminium coda tronca delen (Togi maakte alleen voor de te verchromen delen gebruik van zamac):
Lekker ongezond werkje: het spuiten van de onderste helften van 159 carrosserieën:
Klaar voor eindmontage: in de voorgrond de bovenste helften van 159's (Alfetta's) en daar achter Giulia GT's. Links een groot aantal halve lichtgroene Carabo's en één prachtige Giulia 1300 berlina op de binnendoos.
Koen