De laatste vergelijking is weer even geleden. Dit keer een confrontatie tussen de 2000's (1958) van Éditions Atlas en Starline. Bij voorbaat een onbesliste strijd: het is appels met peren vergelijken. Waarom? De Atlas hoeft helemaal niet op het origineel te lijken. Wel op
het voorbeeld uit de strip. En daarin verschilt dat voorbeeld van plaatje tot plaatje.
Maar wel leuk om de verschillen te bekijken. En die zijn er minder dan ik had ingeschat.
Wat het meest opvalt is de lak. Op de zwarte Atlas is deze mat. Terecht, stripauto's zijn altijd mat. 'Glimmen' doen ze soms door een ingetekend patroon. Dat overnemen op een miniatuur zou een merkwaardig effect geven. De Atlas is alleen in zwart leverbaar. De Starline in vier kleuren. Ik vond zelf de gele het mooiste. Toevallig zag ik dit weekend een donkerblauw exemplaar. Staat toch wel chique. Verder zijn er een helderrode en zilvergrijze.
Een ander opvallend verschil is de lengte, de Atlas is vele 1:43 centimeters korter. Té kort? Moeilijk te zeggen. Ik zal Kwabbernoot eens vragen de strip-2000 op te meten. Bij de Starline is dat makkelijker. Het 1:1 voorbeeld is 4 meter en 71,5 centimeter. Nou kreeg ik van de NAMAC ooit een speciaal schalen meetlatje. Langs het model leggen, bij de juiste schaal kijken en direct de 1:1 afmetingen aflezen. Niet te vinden dat ding, natuurlijk. 'Schaalcalculator' ingetikt in Google. Zo kom je er ook, probeer maar
Zo zou de Starline dus 109,6 millimeter moeten zijn. Mijn duimstok wijst, inclussief de uitstekende bumperdelen, 111 milimeter aan. Netjes!
De strip-bips is wat simpeler dan de Starline-achterkant. Desalniettemin onmiskenbaar 2000.
Geen ingezette onderdeeltjes in de neus van de Atlas, in tegenstelling tot de Starline met 'chromen bumpers, hart en 'glazen' koplampjes.
Het enige punt waarvan je zou kunnen stellen dat de Starline beter is, is de afwerking; de zilvergrijze biezen op de zwarte 2000 zijn rafeliger en niet altijd dekkend. Koop je een Starline, controleer hem dan goed. Ik kwam een exemplaar tegen waarbij de kentekenplaat 2 milimeter uit het midden zat. Aan boord van de Atlas een bestuurder, meneer Hoeps. Je moet er niet aan denken hoe zo'n neus er in 1:1 uit ziet....