In Klaverblaadje 131 (3e kwartaal 2010) schreef ik in de rubriek MARC al iets over een 1:35 kit van de MTM 'Barchino', een boot met springlading die door de Italiaanse Marine werd gebruikt. Bij deze nog wat meer foto's:
Afbeelding op het deksel van de Italeri doos
De MTM's (Motoscafo Turismo Modificato) waren voorzien van Alfa Romeo 6c 2500 motoren. Waarom? Vanwege het vermogen? Of had Alfa motoren of motorbouw-capaciteit over terwijl het nauwelijks aan het bouwen van auto's toekwam? Dat gaat echter te ver om in dit topic uit te diepen, ik beperk me tot de kit.
De kit is al een aantal jaren op de markt. Zie ook
dit topic op AlfaBB.
De kit laat wel het vat met explosieven zien maar helaas, helaas, niet de motor. Juist dat zou voor ons erg interessant zijn geweest.
Ongeveer op 100 meter van het doel laat de bestuurder zich achterover van het bootje kieperen. En dat bij volle vaart: 31 knopen... (x 1,852 km/h, auw!) Het bootje raakt het doel, splijt in tweeën en het vat zinkt vlak langs de romp de diepte in waar het tot ontploffing komt en een gat in de romp blaast.
Zo in het onbehandelde grijs is hij toch wat steriel en saai. Hieronder oogt hij al een stuk realistischer:
Er ligt een
1:1 exemplaar in het Museo Storico Navale in Venetië. In totaal zijn er door de Baglietto Varazze scheepswerf enige tientallen MTM's (met enkele variaties) gebouwd, maar de informatie maakt niet duidelijk of die allemaal met Alfa-motoren waren uitgerust. Op 26 maart 1941 brachten twee MTM's de HMS York in de Suda baai bij Kreta tot zinken.