Ik heb een aardig artikel over de Zagato gevonden in mijn collectie Thoroughbred & Classic Cars uit 1984. Een Italiaan die de Engelse nationaliteit heeft aangenomen, blijkt het Zagato register te runnen en kan eigenaren de minder courante onderdelen leveren mede dankzij de contacten met Zagato? Ik weet helemaal nada van Zagato maar ik heb weleens gehoord dat het vrij onvriendelijke vrienden zijn
en niet reageren op verzoeken. Ik weet dus echt noppes.
Ik neem aan dat dat over Franco Macri gaat?
Die runde idd in de UK een Zagato register maar lijkt van de aardbodem verdwenen te zijn... Ik heb iig nooit zijn contactgegevens boven water weten te krijgen...
Macri is / was (?) de eigenaar van 1 van de 3 Hillman Zimp's...
WATTUS?
De Hillman Zimp...
WASDAHDANNOUWEER?
Dat is een Hillman Imp aangekleed door Zagato...
Dit is het origineel:
Voor de wat ouderen onder ons wel een bekende verschijning denk ik...
Zagato heeft drie prototypes gebouwd die door het leven gingen als "Hillman Zimp"... uiteraard met alu koetswerkjes...
Hillman was destijds onderdeel van de Rootes Group en Zagato zag wel brood in een in Engeland geproduceerde Zimp (invoerrechten werden zo vermeden). De Zimp met standaard torretje van 39 PK haalde een top van 140 KM/H, mede dankzij het lage gewicht van slechts 630 KG.
Tot serieproductie is het nooit gekomen want Roots was weer voor 50% eigendom van Chrysler en die hadden andere plannen met de Imp en zetten de voet dwars...
Ik heb een aantal originele foto's op de kop weten te tikken van deze bizarre karretjes, genomen in de Zagato fabriek:
(Leuk die Lancia Flavia Sport Zagato in de achtergrond + een aantal stuk "in aanbouw"!)
De eerste twee prototypes zijn toch bij een Engelse dealer terecht gekomen en uiteindelijk door een man gekocht voor hem en zijn vrouw... Deze twee waren gebouwd op de chassis' van twee nieuwe Imps en droegen de kentekens CUD180B en CUD181B.
De kentekens zijn nagetrokken en ze staan te boek als 1964 Hillman Imps.
Deze man en zijn vrouw togen in hun respectivelijke Zimps naar de Zagato fabriek om nou eens te kijken wie die leuke karretjes gebouwd had en tijdens hun bezoek spotten ze een derde Zimp die gebouwd werd op basis van een tweedehands Imp... kenteken 9053PG die te boek staat als een 1963 Hillman Imp...
Die 9053PG is / was al sinds 1982 in handen van voorgenoemde Franco Macri en is volledig gerestaureerd. Voor het laatst gezien in 2000.
CUD180B is voor het laatst gezien in ca. 1995 en was in stralende gezondheid met zo'n 30.000 Mijl op de klok...
CUD181B lijkt in de mist der tijden verdwenen te zijn maar er gaan geruchten dat die zich in de UK bevindt...
Nu las ik ergens op een website een ingezonden brief van iemand die een Zimp in de UK ontdekt had... De auto stond gewoon buiten bij een huis weg te rotten... Een zware restauratie klus dus want ook beide deuren mistten.... toen hij in 2001 zijn financien eindelijk voor elkaar had om de auto te kopen en te restaureren... was de auto een paar weken daarvoor op een trailer opgehaald met onbekende bestemming... Tot op heden is de auto nog niet weer opgedoken...
Wat nu opvalt aan de foto's hierboven... is allereerst dat dit exemplaar ook GEEN deuren heeft... verder is ie geheel afgewerkt inclusief interieur... maar GEEN deuren... toeval? Bestaat toeval in deze dan?
Ten tweede die Lancia's in de achtergrond... dat zijn Flavia Sport Zagato's... die zijn geintroduceerd in 1965... daarmee zijn deze foto's dus ook meteen uit 1965 of later... en daarmee is het eigenlijk uitgesloten dat het hier gaat om 1 van de twee eerste prototypes...
Ter decoratie, de sales flyer voor die Flavia Sport Zagato uit 1965:
Het zou het meest logisch zijn dat de auto op de foto's dus Macri's auto (9053PG) is die als laatste gebouwd is... maar hoe zit het dan met dat "toeval" van die deuren? Wel toont de laatste van mijn foto's de auto compleet met deuren... maar niet in de fabriek... in een "buiten setting"... is het wel dezelfde auto als op de andere foto's?
Dit smeekt eigenlijk nog wel om wat speurwerk... zijn er meer dan 3 gemaakt? Is het misschien toch gewoon toeval van die deuren en is dit 9053PG?
Ik ga er wel eens in duiken (hoewel ik niks met Hillman Imps heb... ).
De Zagato lieden vallen wel mee hoor hoewel het nu helemaal niks meer te maken heeft met het oude Zagato... Al het oude personeel is weg etc.
Ik heb ooit het genoegen mogen smaken om Elio Zagato daar tegen het lijf te lopen, even op de foto met hem te gaan, een paar woorden te wisselen etc. Verder is de designafdeling een compleet ander bedrijf nu.
In de oude fabriek was jarenlang een restauratiebedrijf gevestigd dat gerund werd door de oude voorman van de fabriek... Ondanks de taalbarierre die ons scheidde heb ik een aantal uren met hem kunnen praten toen ik het research deed voor het hoofdartikel in het KB over de JZ. De kennis van de man was enorm en hij kon uitvoerig details opdissen en antwoorden geven op de vragen die me bezighielden (vooral over prototypes).
Intussen heeft hij dat restauratiebedrijf verkocht, is terug gegaan naar zijn geboortedorp waar hij een nieuw bedrijf gestart is dat zich, als ik de geruchten moet geloven, bezighoudt met de (re)creatie van TZ-1's... een voiture die hij uiteraard van binnen en van buiten kent en zelfs nog vele mallen voor heeft... Puur ter decoratie hing in zijn oude bedrijf de mal waarop de alu "snor" van de TZ gehamerd werd...
Destijds was hij uiterst vriendelijk en behulpzaam (heeft me toen ter plekke nog aan een nieuwe stoelscharnier geholpen voor mijn JZ) maar het blijven natuurlijk Italianen... en ik weet dat ie als redelijk knorrig te boek stond....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...