Inderdaad dus, de gele is van plastic, de groene van metaal. Aan de onderzijde van de groene zie je de naam Jet-car staan, waarmee Norev de metalen versies aanduidde. In dit topic
besteedde ik eerder al aandacht aan dat stukje geschiedenis. Behalve het genoemde nadeel van mogelijke vervorming (vaak door te lange blootstelling aan zonlicht) kende het plastic, Rhodialite genaamd, nog een nadeel: stapel meerdere plastic Norev's in een doos en na verloop van tijd lopen de kleuren over... Geen verkleuring op mijn boterbloemgele 33/2, en hij mag dan onvervormd zijn, ik vraag me af of hij niet bol staat van de cadmium (zeer giftig zwaar metaal dat wordt gebruikt om de gele kleur vast te houden, vanwege die giftigheid heeft Heineken eind vorig eeuw de gele kratten vervangen door groene).
Ook zichtbaar is het nieuwe nummer van de metalen versie (800-serie).
Doen we de voorste klep open, dan zien we het effect van door en door kleuren of spuiten. De lak op het metalen model is wel netjes, maar her en der een tikkie aan de dunne kant gespoten.
Het lijkt er alleszins op dat Norev gewoon de oude mallen heeft kunnen gebruiken, ik zie nergens een verschil in proportionering. Ik verbaas me ook dat de deurtjes van beide modellen met dezelfde klik (niet akoestisch maar gevoelsmatig) sluiten. Tot ik zie wat Norev heeft gedaan om een eenmaal gesloten deurtje dicht te houden; op het scharnier zit een nokje dat over een ander nokje op de bodemplaat wordt gedrukt. En die bodem is nog steeds van plastic en dus licht buigzaam. Mooie trouvaille.
De achterklep van de gele scharniert wat losser en blijft niet uit zichzelf omhoog staan, die van de groene is daar sowieso te zwaar voor. Voor deze pose heb ik dan maar twee coctailprikkers buiten het zicht geplaatst om te stutten
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Norev heeft niet de moeite genomen een achterruitje te monteren, dat zou misschien ook een te zwakke constructie zijn geworden voor een speelgoedautootje.
Mijn gele 33/2 lijkt aan HD te lijden. De wieltjes van de groene zien er beter uit.
Ook de Montreal van Norev werd 'vermetaliseerd', van nr 179 naar nr 816. Een andere bekende plastic Norev, de Giulietta Sprint, mocht niet mee naar de moderne tijd, maar ook daar is een bijzonder verhaal over te vertellen. Dat volgt op een later tijdstip.